Ще национализира ли Русия автомобилни заводи? Въпроси и отговори

Чуждестранните компании имат три възможности. Ferrari и Lamborghini също спряха експорта

Car factory plant

iStock

Р уското нашествие в Украйна доведе до това, че световният бизнес започна да загърбва страната, да спира операции, да се изтегля… Това е както заради санкциите от САЩ и ЕС, така и в знак на съпричастност с украинците.

По изключително интересен начин стои въпросът с автомобините гиганти, тъй като много от тях имат свои заводи или партньорства с местни компании в Русия. Почти всички обявиха, че спират експорта на автомобили и части. Последни се наредиха на опашката Ferrari и Lamborghini - няма да доставят ексклузивните си коли.

Много повече въпроси се повдигат заради заводите, тъй като освен всичко там са вложени големи капитали, хиляди хора изкарват хляба си, има интереси и т.н. и т.н. Заговори се, а дори има и медийни спекулации по темата, че Русия се готви да национализира цели бизнеси, включително автомобилни, на фирми, които са се оттеглили или поне замразили производство.

Темата е много интересна, поради което Carmarket.bg се порови и получи информация от достоверни източници, за да обясни как стоят нещата към момента.

Каква точно мярка готви Русия в отговор на това, че десетки компании се изтеглят от страната?

На 4 март първият вицепремиер на Русия Андрей Белоусов се срещна с местния и чуждестранния бизнес и за първи път обяви, че държавата ще даде възможност за фалит по бърза процедура на компании, които трайно искат да напуснат.

Той начерта три възможности, обявени от “Интерфакс”:

Първо, фирмата продължава да работи в Русия, плаща заплати, осигуровки и данъци. И, ако доставките на суровини, материали и компоненти, са осигурени, работи с пълна сила. Трябва да плаща и задължения, ако има такива.

Второ, чуждестранни акционери прехвърлят дялови на свои руски партньори. Дава им се възможност впоследствие да се върнат и да продължат както преди. Тази опция била добре приета от руския бизнес и, според Белоусов, някои западни инвеститори вече се възползвали.

Трето, компания спира производство и уволнява служители. Това вече се третира от управляващите в Русия като умишлен фалит. Именно тук влиза ускорената процедура, при която държавата практически придобива активите и пасивите на дадено дружество, тъй като нейна първа цел била да има трудова заетост и социално благополучие на гражданите.

Глас в подкрепа на това предложение дойде и от управляващата партия “Единна Русия”.

Има ли автомобилна компания, заплашена от “Вариант три”?

До този момент - не. Няколко автомобилни завода спряха да работят заради санкциите. Те имат затруднения да доставят части, компоненти и друга техника, включително от Украйна, която е производител за цяла Европа. Затруднения имат и с прословутите вече чипове, като наблюдаваме втора вълна на проблема.

Нито един автомобилен концерн обаче не е казал още, че иска трайно да спре производство и да се изтегли.

Може да се каже, че тези, които имат съоръжения или са с партньорства, се намират между 1 и 2. По обективни причини те не могат да работят пълноценно.

По-разлчно стои въпросът с концерна Shell, който официално оповести, че изтегля бизнеса си от Русия, затваря бензиностанции, оттегля се от завод за втечнен природен газ, в който държи 27,5 процента, а основен акционер там е “Газпром”. Ще отнеме време, докато “хлопне кепенците”, тъй като някои договори трябва да се изпълнят.

По подобен начин си тръгват BP и ЕxxonMobil.

Кои автомобилни концерни имат заводи в Русия?

Toyota (завод в Санкт Петербург, който спря), Volkswagen (има заводи на VW и Skoda в Калуга и Нижни Новгород), Ford (има джойнт венчър с местен производител на лекотоварни автомобили), Stellantis (завод в Калуга в съдружие с Mitsubishi), Hyundai Kia (съоръжението в Петербург преустанови работи за няколко дни), Mercedes (има завод край Москва, в който се сглобяват коли за местния пазар), Renault (два завода, единият от които е на АвтоВАЗ, притежаван от френската марка), Mazda (съвместно дружество с руска компания във Владивосток), BMW (партнира си с местния  производител Автотор във фабрика за асемблиране в Калининград), AV Volvo (завод за камиони), Daimler (съвместно дружество с Камаз)…

Да не забравяме също Continental, Magna, Visteon и други по-малки производители на части, компоненти и т.н. Повечето от тях са базирани в Калуга, автомобилният хъб на Русия, където сега почти не се работи.

Руският пазар е втори по оборот за Renault и Skoda. За тях, а и за останалите, загубите от окончателно затваряне в страната биха били огромни, още повече предвид сегашната незавидна ситуация в бранша.

Вече ви разказахме за драмата на Renault, която е получила от Русия 5 млрд. евро приходи и 315 млн. оперативна печалба за м.г. Засега във Франция мълчат за капиталите в АвтоВАЗ. Според “Фигаро” Еманюел Макрон е казал на френския бизнес да не напуска Русия, а просто да изчака.

Кои заводи работят и кои са спрели?

Този на Toyota спря. Също на Hyundai Kia, на VW… Някои работят при доста намалени обеми, тъй като все още получават части от доставчици в Русия. Колкото по-дълго време обаче продължава войната, толкова по-трудно ще става за бизнеса. Предвид и санкциите, които стават все повече между другото. Днес има нови от ЕС. Едно е ясно - че нищо не е ясно, докато има война.

Кои все още доставят коли?

Корейските марки. Те обясниха решението си с икономически причини, като изразиха подкрепа за Украйна. Русия е голям бизнес за Hyundai и Kia, като съответно 5 и 8 процента от продажбите им идват от там. А техният дял на местния пазар е 22,5 на сто от всички нови автомобили или около 373 хиляди продажби през миналата година.

Спирането на работа на завода, в който са вложени много средства, сега също носи големи загуби.

Русия Украйна война заводи автомобилни производитли марки концерни бизнес национализация