Кървящата рана на Renault

Благодарение на Карлос Гон, Renault държи контролния пакет акции в AvtoVaz. Въпросът е: какво ще го прави сега?

Пламен Георгиев,
Lada Niva руски автомобили

, iStock

Lada Niva

Volkswagen, BMW и Toyota са сред производителите, които поставиха на пауза производството си в Русия и спряха вноса към страната. Но има един производител, който има много повече за губене и който запазва мълчание.

Френската компания загуби близо 30% от пазарната си стойност след нахлуването на Русия в Украйна и последвалите икономически санкции. Русия е вторият по големина пазар на Renault, но сега плаща висока цена за сделката от $1 млрд., сключена през 2007 г. с един от най-големите съюзници на руския президент Владимир Путин.

Мажоритарният контрол на Renault над AvtoVaz, производителят на Lada, и разчитането на Русия за около 12% от приходите й сега са въпроси, които вълнуват инвеститорите. Прекъсването на връзките със завода би струвало огромна цена, а перспективите за по-широк икономически спад в Европа са опасност да саботират усилията на компанията за трансформация.

„Би било напълно разбираемо Renault да обмисли излизане от AvtoVaz“, коментира анализаторът на Jefferies Филип Хучоа. "Renault може да понесе загубата, но излизането ще бъде трудно решение."

Русия е донесла около 5 млрд. евро от приходите на Renault миналата година и приблизително 315 млн. евро оперативна печалба, които може да бъдат застрашени, изчислява Bloomberg Intelligence. Акциите на Renault продължиха низходящото си движение, което започна миналата седмица, падайки с цели 7,5% в петък до най-ниското ниво от ноември 2020 г.

Докато редица компании по целия свят се оттеглят и се освобождават от активи в Русия, Renault и френското правителство – най-мощният му акционер – мълчат за AvtoVaz. Същото е и с другия партньор в начинанието, Rostec State Corp., руски държавен конгломерат за отбрана, ръководен от Сергей Чемезов, близък съюзник на Путин.

„Renault обеща да спазва санкциите“, заяви Габриел Атал, говорител на френското правителство, в четвъртък по радио France Info.

Навлизането на Renault в Русия преди десетилетие и половина беше решено на най-високо политическо ниво и всяко излизане би било политическо решение. Ако компанията реши да запази присъствието си на руския пазар, след това може да й е трудно да събира пари от бизнес, в който са вложени повече от $2 млрд. през годините.

„Един от рисковете за Renault е, че контролът върху капитала може да му попречи да превежда печалби или пари от AvtoVaz и други негови руски операции“, коментира анализаторът на Redburn Чарлз Колдикот.

„Когато решихме да навлезем в Русия и да направим този съюз с AvtoVaz, всичко беше наред“, заяви Гон в четвъртък в интервю за Bloomberg TV. "Имаше много смисъл."

Гон, който беше изгонен от поста му през 2018 г., каза, че е изненадан, че настоящото ръководство на Renault не е коментирало ситуацията. "Смаян съм от факта, че е пълна тишина."

През 2021 г. AvtoVaz е реализирала около 385 000 „Лади”. Контролният пакет акции (51%) бе придобит през 2016 г., когато Карлос Гон обеща да направи всичко необходимо, но да спаси потъващия руски производител. Е, направи го, но сега е интересно да видим какъв ще е ходът на Renault и Франция.

В петък Емануел Макрон е разговарял с 15 представители на крупния френски бизнес, които развиват дейност в Русия. Срещата в Елисейския дворец е била при закрити врата, но Le Figaro твърди, че той е посъветвал топ мениджърите да не напускат Русия. Макрон е напомнил за дългогодишните икономически, политически и културни връзки между двете страни. Не се съобщава нищо за автомобилната промишленост, в частност Renault, но становището на Макрон е ясно.

Според Le Figaro, министърт на икономиката и финансите на Франция е изразил мнение, че бизнесът в Русия е по-добре да бъде спрян на пауза. Това може да ни кара да мислим, че за напускане на Renault от Русия е много рано да се говори, ако въобще стане на въпрос.

Източник на статията: autoblog.com

Renault Avtovaz АВТО ВАЗ руски автомобили Украйна