Автомобилни компании ще понесат големи загуби от санкции срещу Русия

Поне четири концерна следят ситуацията с тревога

Завод Русия коли Калуга

, iStock

Паркинг с коли в град Калуга - автомобилният хъб на Русия.

А втомобилният бизнес се готви за нов удар покрай сложната обстановка между Русия и Украйна. Русия вече направи първа военна операция, а между двете страни се водят сражения и войната практически е факт.

САЩ и Европейският съюз налагат санкции на Русия и се готвят да спуснат още по-тежки в следващите часове. ЕС почти сигурно няма да изхвърли Русия от глобалната платежна система SWIFT, съобщиха източници от Брюксел пред Ройтерс, но въпреки това се очакват други рестрикции.

Volkswagen, Renault, Stellantis и Mercedes имат заводи за производство или сглобяване в Русия и някои от операциите им са поставени под риск, коментират анализатори пред световните агенции.

А те точно отчетоха по-добра от очакванията 2021 г. и надежди за стабилизиране покрай кризата, пандемията и затруднените доставки на чипове.

Renault притежава добре познатия и в България АвтоВАЗ, който произвежда най-продаваната кола в Русия - Лада. Заводите са два.

Преди няколко дни президентът на френския концерн Лука де Мео заяви, че много от частите се правят в Русия, така проблеми от това естество не се очакват, но при санкции АвтоВАЗ ще трябва търси други доставчици на прословутите чипове.

VW Group и Stallantis имат заводи в Калуга, град на 180 км от Москва. Той се превърна в автомобилния хъб на Русия. Германският концерн прави там Tiguan, Polo и Skoda Rapid, а също така асемблира Audi Q7 и Q8.

Stelliants и Mitsubishi точно започнаха да се готвят да изнасят миниванове за Западна Европа, излизащи отново от Калуга. И то в огромни количества и от няколко марки.

Градът е приютил също така фабрики на производители на гуми, части и компоненти като Continental, Magna и Visteon.

Mercedes-Benz пък инвестира 250 милиона евро в завод, в който прави E-class и SUV-та за местния пазар. От том излизат по около 25 хиляди автомобила и работят 1000 души.

BMW пък има партньорство с Автотор в Калининград.

“Много сме загрижени за случващото се и надяваме, че ще се избегне бъдеща ескалация. Следи ситуацията и сме наясно, че санкции ще се отразят та бизнеса ни в Русия”, коментира говорител на Mercedes пред Automotive News.

Русия война коли на старо автомобили с ДВГ заводи Mercedes EQE VW T-Roc R Stalliantis Renault OpenR