Автомобилите и войната. Как реагира бизнесът на руската инвазия в Украйна

Много фирми спряха експорта за Русия. Заводи преустановиха работа

New cars autos

iStock

А втомобилният бизнес очаквано реагира на руското настъпление в Украйна, както и на мерките, предприети от Европейския съюз и САЩ.

Заводи спряха работа или дейността е все по-затруднена, а много марки прекратяват дори доставките си на автомобили за руския пазар. Освен от съпричасност с украинците, те имат логистични и всякакви други проблеми за експорт.

През миналата година в страната са били продадени 1 666 780 коли, което е повече, отколкото в по-богати страни, а и като производители - Канада, Франция, Великобритания и т.н.

Предлагаме ви кратък обзор на стъпките, предприети от най-големите производители до момента. Тук са посочени компании, които официално са обявили позиции.

Toyota

Присъедини се към компаниите, спрели доставките на автомобили. Говорител на японския бранд заяви пред “Ройтерс”, че на този етап кибератаката, довела до спиране на производството във всички заводи за един ден в Япония, не се свързва с войната.

По-важното обаче е, че заводът в Санкт Петербург, в който се правят по 80 хиляди коли годишно и работят 2000 души за момента "пуска кепенците".

General Motors

Целият експорт на концерна е спрян. Марките на GM продават по около 3000 коли годишно в Русия. В официално изявление от Детройт се казва, че щатският гигант подкрепя украинския народ и е загрижен за събитията в страната.

Volkswagen Group

Два завода в Германия практически спряха заради забавянето на доставките на части, произвеждани в Украйна. В подкрепа на икономическата изолация Volkswagen спря доставките на коли от марките си.

Заводът в Соломоново (Украйна), където се сглобява Skoda, работи все по-трудно заради проблематичните доставки на части. 600 души си вадят хляба там. Той е насочен основно към руския и местния пазар. Русия е вторият пазар на Skoda като обем продажби. През 2021 г. там са изтъргувани 90 хиляди “шкоди”.

Чешката марка дари 400 000 евро на Украйна. Съоръженията в Калуга, Русия, засега работят.

Ford Motor Co.

В изявление, публикувано официално, Ford заяви, че спира бизнеса си с Русия в името на това да набира средства, с които да подпомогне жертвите от войната. Във фонда вече са преведени 100 000 долара.

Ford има "джойнт венчър" с компанията Soller PJSC за производството на лекотоварни автомобили. Партньорът е бил уведомен, че дейността е канселирана.

Stellantis

Създаде специална работна група, която да следи ситуацията и да съобрази мерките срещу Русия с бизнеса си.

Засега заводът в Калуга, в който концернът е партньор с Mitsubishi за производството на ванове, работи, и това ще е така докато има части, каза вчера президентът на групата Карлос Таварес. От там излизат коли с марките Citroеn, Opel, Peugeot и Mitsubishi.

Таварес изрази загриженост за украинските служители (71 на брой), като подчерта, че следи много внимателно какво се случва с тях.

Hyundai-Kia

Заводът на Hyundai в Санкт Петербург спря работа за пет дни (засега) заради липсата на резервни части и чипове. В изявление се посочва, че конкретната причина не е войната.

Изданието Korean Herald твърди, че са преустановени доставките на автомобили за дилърствата в Русия.

Mercedes-Benz

Преустанови бизнеса си с държавата. Заводът, в който се сглобява E-class и SUV-та за местния пазар (край Москва), спря работа. Там се трудят над 1000 души и излизат 25 хиляди возила годишно. Марката с трилъчевата звезда обяви, че дарява 1 милион евро на Украйна.

Daimler пък прекрати временно взаимоотношенията си с производителя на камиони Камаз. Което спря продукцията.

BMW

Обяви вчера, че спира търговската си дейност, разбирай, дилърите в Русия не получават автомобили. Също така преустановява съдружието с местния производител Avtotor за асемблиране в Калининград. Там се сглобяват коли за местния пазар.

В съобщение BMW казва, че е против войната и агресията.

Volvo

Беше първата компания, която обяви официано, че спира доставките на автомобили за Русия. А производството на камионите АВ Volvo спря, както и продажбите.

Renault

Временно е преустановено производството в завода в Москва - до 5 март, заради недостиг на части и компоненти. Поточни линии бяха извадени от строя пък в съоръжението на AвтоВАЗ в Толиати - руската компания на 70 процента се притежава от Renault.

Същевременно е спрян експортът на коли отвън.

Nissan

Заяви, че няма да спира операциите си, свързани с Русия, но следи ситуацията.

Mazda

Има смесено предприятие с местен производител във Владивосток, но то може да спре скоро заради недостиг на части.

Mitsubishi

Канселира продажбите, а както стана ясно по-горе, заводът, в който партньор е Stellantis, е на път да сложи ключ поради обективни - с оглед на ситуацията, причини.

Honda

Няма да доставя коли и мотоциклети в Русия заради огромните трудности, породени от санкциите.

Jaguar Land Rover

Не доставя коли за Русия в момента. В съобщение се изказва подкрепа за Украйна и загриженост.

търговия заводи производство на автомобили марки експорт на автомобили вносни автомобили автомобилен бизнес инвазия война Украйна Русия