И зглеждаше така сякаш кризата с недостига на чипове, започнала миналата година, ще нанесе нов удар на автомобилните компании и ще доведе до серия от лоши финансови резултати, но това не се случва.
Не за първи път правим този извод, той стана вече много популярен, а сега испанското икономическо издание "Синко диас” прави подробен анализ, цитиран от БТА.
В него личи, че европейските гиганти в сектора не спират да увеличават приходите си и то при намалени продажби заради липсата на компоненти. Единственото изключение е Renault, като за това има логично обяснение - изтеглянето от Русия.
Причината за по-високите печалби в тази несигурна външна среда е, че автомобилостроителите са се фокусирали върху повишаване на маржа, отдавайки приоритет на продажбите на премиум модели и марки, които носят най-висока печалба.
През първата половина на годината BMW е групата с най-висока печалба. Германският автомобилостроител, който притежава марките BMW, Mini и Rolls-Royce, е увеличил постъпленията си през първите шест месеца на 2022 г. със 73,6 на сто до 13,232 милиарда евро. Въпреки че доставките на нови автомобили са се понижили с 13,4 на сто до 1,16 милиона броя.
Единствената марка на групата, регистрирала увеличение на продажбите, е луксозната Rolls, която е продала с 6,8 на сто повече луксозни автомобили.
Гигантът Volkswagen е продължил спиралата на растеж на печалбата си - ръст с 25,8 на сто до 10,368 милиарда евро, макар и регистрациите на нови автомобили са спаднали с 22,2% при продадени 3,87 милиона превозни средства.
При тези резултати германският автомобилостроител трудно може да се съревновава с Toyota за световната корона при продажбите, която японците му отмъкнаха през 2020 г. и затвърдиха през 2021 г.
Двете марки на VW с най-сериозен спад на продажбите през първите шест месеца на 2022 г. са Skoda и SEAT - съответно с 30 и 27,4 на сто. За сметка на това единствените марки на групата регистрирали по-високи печалби, са от луксозния сегмент - Lamborghini с 4,9 на сто и Bentley с 2,8 на сто.
Друг европейски автомобилен гигант, отчел отлични финансови резултати през първите шест месеца на 2022 г., е групата Stellantis. Тя остават с "бронзов медал" за първите шест месеца на текущата година, след като е повишила печалбата си с 34 на сто до 7,960 милиарда евро. Продажбите на концерна са намалели, но в много по-малка степен, отколкото при конкурентите от VW - със 7,4 на сто или продадени малко над 3 милиона коли.
В изявления Stellantis наблегна на факта, че се нарежда на второ място в Европа по продажба на автомобили с ниски емисии (включително електрически, хибридни и водородни модели), изоставайки само с 1000 броя от първия в класацията - Volkswagen, и измествайки на трето място Tesla.
Друг европейски автомобилен гигант, постигнал по-висока печалба през първото тримесечие на 2022 г., е Mercedes-Benz - 6,784 милиарда евро или с 3 на сто повече (ако не се отчитат товарните автомобили) спрямо същия период на предходната финансова година.
Renault е единственият европейски автомобилостроител, който е регистрирал загуби през първото тримесечие на годината. Компанията е била на червено с 1,666 милиарда евро заради напускането на руския пазар, който беше вторият най-голям за френския производител.
Излизането от региона, което включваше и предаване на руското правителство на дела от 67,69 на сто в АвтоВАЗ, който произвежда марката Лада, е имало отрицателен ефект за компанията на стойност 2,232 милиарда евро.
Renault решително провежда процес на дълбока трансформация и възобновяване на дейностите си. Резултатите от шестмесечието са доказателство за това: въпреки всички препятствия, свързани с прекратяването на дейността в Русия, кризата с полупроводниците и инфлацията на цените, групата продължава да подобрява оперативните си резултати“, заяви главният изпълнителен директор Лука де Мео.