П родажбите на нови автомобили в ЕС са намалели с 14 на сто през първата половина на 2022 г. в сравнение със същия период на 2021 г., съобщи Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), цитирана от Франс прес и БТА.
За шестте месеца са продадени около 4,6 милиона нови коли, като големите пазари отчитат двуцифрен спад, най-вече заради продължаващия недостиг на полупроводници.
Най-отчетлив е сривът в Италия - 22,7 процента, следвана от Франция - 16,3%, Германия - 11% и Испания - 10,7%. Подобен е и спадът на британския автомобилен пазар - 11,9 на сто. Юни се оказва 11 пореден месец със спад на продажбите на нови автомобили, като той е 15,4 на сто.
Продажбите в България обаче са се увеличили с 13,3% в сравнение със същия период на миналата година, показват данните на ACEA. Между януари и юни у нас са регистрирани 14 639 нови коли, при 12 926 през първите шест месеца на 2021 г. Данните само за юни обаче показват намаление с 1,2 на сто на годишна база.
Това означава и сериозно отстъпление спрямо май, в който отчетохме ръст от 35,2 процента (в сравнение с май 2021 г.), който бе най-високият в Европа. Явно се връщаме към реалността, като излиза, че и автомобилният салон не е помогнал за повече сделки, но в интерес на истината фокусът му тази година не бе в тази насока.
Автомобилният пазар в Европа и Америка е под сериозен натиск от пролетта на 2021 г. поради серия логистично проблеми, включително недостиг на полупроводници, произвеждани главно в Азия. С постепенното стабилизирането на доставките на чипове ACEA прогнозираше възстановяване на продажбите на автомобили през втората половина на 2022 г., но войната в Украйна помрачи тази перспектива.
Европейският лидер Volkswagen регистрира спад от 18,5 на сто за юни и 22,3 на сто на годишна база, като най-много са намалели продажбите на Skoda и Audi.
Неговият съперник Stellantis отбелязва спадове от 22,5% и 17,9% за една година, а най-много са намалели продажбите на Peugeot, FIAT и Citroen.
Сделките на Renault са спаднали с 8,1 на сто през първото полугодие, като основната марка губи 20,8 процента, но Dacia расте с 16%.
Hyundai-Kia расте на европейския пазар с 9,9% за юни, но на годишна основа спада с 4,8 процента. Toyota е с 1,6 на сто назад, BMW-Mini - с 13,7%, Mercedes-Benz - с 8,1 на сто.
Сериозни сривове бележат продажбите и на Ford - 14 на сто, Volvo - 27,4, Land Rover-Jaguar - 30,1, Mazda - 19,3…