Европейската автомобилна промишленост върви към пропаст

Нарастващите лихви и инфлацията започват да натежават върху търсенето на автомобили, докато по-високите разходи за суровини, енергия и логистика се очаква да засегнат печалбите

производство завод поточна линия

Mercedes-Benz

И кономическите трудности в Европа застигат и автомобилната индустрия на континента. Финансовият клон на Volkswagen очаква печалбите да намалеят тази година, тъй като нарастващите лихвени проценти и инфлацията започват да натежават върху търсенето на автомобили.

Макар Continental да потвърди перспективите си за годината, германският производител на части заявява, че трябва да поеме около 3,5 млрд. евро допълнителни разходи за суровини, енергия и логистика, като цените на контейнерите за презокеански превоз са скочили 8 пъти в някои случаи.

Финансовият директор на Continental Катя Дуерфелд описа условията „по-скоро като ураган“ и прогнозира, че този натиск „няма да отшуми скоро“.

Германската икономика - най-голямата в Европа - стагнира през второто тримесечие на фона на ръста на цените, недостига на доставки и заплахата от енергийни ограничения, в случай че Русия прекъсне газовите доставки.

Икономистите смятат, че рецесията е почти неизбежна през втората половина на годината. Икономиката на Великобритания вероятно се е свила през второто тримесечие и Bank of England сега счита, че страната влиза в рецесия, еквивалентна по мащаб на тази, наблюдавана през 90-те години на миналия век, започвайки през четвъртото тримесечие, докато кризата с разходите за живот се задълбочава.

Автомобилните производители успяваха да преодоляват тези проблеми от доста време.

Докато продажбите на автомобили в Европа спаднаха през миналата година, Mercedes-Benz, VW, BMW и други отбелязаха скок на печалбите, защото съсредоточиха ограниченото си производство върху модели с висок марж.

Някои производители, включително Stellantis и Mercedes, остават оптимисти, че могат да поддържат добри печалби през втората половина на годината.

BMW заяви миналата седмица, че поръчките остават високи, но предупреди, че няма да може напълно да надмогне нарастващите разходи за материали. А компаниите вече се готвят за тежка зима заради влошаващата се енергийна криза в региона.

Цените на електроенергията счупиха рекорди през последните седмици, след като Русия ограничи доставките на газ за Европа.

Продължаващата гореща вълна прекъсва водните пътища, които са необходими за превоз на въглища до електроцентрали и заводи. Германия вече заяви, че ще даде приоритет на доставките на газ за частни домове пред заводите, ако има недостиг, когато стане по-студено през следващите месеци. Други европейски страни вероятно ще предприемат подобни действия.

Доставчикът Aptiv изплаши инвеститори и анализатори миналата седмица, когато намали прогнозите си за цялата година и предупреди, че може да се наложи автомобилните заводи да не работят тази зима поради пренасочване на енергийни носители.

Сега компанията прогнозира, че производството на автомобили ще спадне с 5% в Европа тази година, което е коренно противоположно на предишната прогноза за 10-процентов раст.

Aptiv „в исторически план е бил по-правилен, отколкото грешен, когато е обявявал производство“, каза анализаторът на RBC Capital Markets Джо Спак в бележка миналата седмица. „Ако Aptiv е прав по отношение на производството, тогава всички останали грешат и има значително по-голям риск за другите доставчици – особено за европейските доставчици според нас”, коментира анализаторът Джо Спак от RBC Capital Markets.

Източник на статията: autonews.com

производство производство на автомобили автомобилна промишленост тенденции Европа индустрия