Н овината от вторник е, че Европейският парламент гласува „ЗА” забрана продажбата на нови автомобили с ДВГ в ЕС през 2035 г. След този акт на сцената стъпи и Европейската комисия, която погна и тежкотоварните камиони, изисквайки гласуване за намаляване на вредните емисии с 90% до 2040 г. Всички градски автобуси пък трябва да са СО2 неутрални от 2030 г. За момента готвеният проектозакон все още не поставя краен срок за пълно забрана на камионите с двигатели с вътрешно горене.
Ето и какво предлага Европейската комисия. Крайната цел е ясна, но междинните стъпки са доста агресивни. Преди се предвиждаше производителите да гарантират намаление на вредните емисии СО2 на камионите с 30% през 2030 г. спрямо нивата от 2019/2020 г. Новите стъпки искат от тях в края на десетилетието емисиите да бъдат съкратени с 45%, а през 2035 г. – с 65%. През 2040 г. тежкотоварните камиони трябва да отделят 90% по-малко емисии спрямо 2019/2020 г.
В същото време градските автобуси не трябва да отделят никакви вредни емисии още през 2030 г. От Комисията изтъкват факта, че те по-лесно може да преминат към нулеви вредни емисии, тъй като се движат на къси, фиксирани маршрути и могат да зареждат в депа.
Миналият месец страните от Бенелюкс и Дания призоваха органите в Брюксел да наложат 100% нулеви вредни емисии за камионите, за момента те са 90%. Но все още е рано, решенията се променят.
Комисията казва, че ще преразгледа тези си цели през 2028 г., като ще представи доклад пред Парламента и Съвета, придружен с предложение за ускоряване на регулациите, ако има условия за това.
Макар тежкотоварните камиони да съставляват едва около 2% от автомобилите на пътя, на тях се падат 25% от транспортните емисиите и над 6% от общите парникови газове в ЕС.