В чера Европейският парламент одобри закон, който ще забрани продажбата на нови автомобили с двигател с вътрешно горене през 2035 г.
Първата стъпка на закона за 27-те страни в ЕС предвижда съкращаване на вредните емисии СО2 с 55% на новите коли през 2030 г. (спрямо нивата от 2021 г.). Вановете трябва да постигнат 50% по-ниски вредни емисии в края на десетилетието спрямо 2021 г., а през 2035 г. леките коли и вановете съкращението на СО2 емисиите трябва да е 100%. Това значи – край на продажбата на автомобили с ДВГ.
Решението на Европейския парламент обаче не бе взето единодушно, за щастие. „ЗА” гласуваха 340 евродепутати, „ПРОТИВ” бяха 279, а 21 се въздържаха по въпроса.
Според Ян Хьойтема, водещ парламентьор на Парламента по темата, целите за намаляване на емисиите СО2 „създават яснота за автомобилната индустрия и стимулират иновациите и инвестициите за автомобилните производители”.
„Покупката и шофирането на автомобили с нулеви вредни емисии ще стане по-евтино за клиентите, като по-бързо ще се оформи и вторичен пазар. Това прави устойчивото шофиране достъпно за всички“, казва той.
Споразумението бе договорено през миналия октомври, но все още се нуждае от всички официални печати. Последният такъв се очаква да дойде от Европейския съвет през март.
Предложението за закона бе внесено през юли 2021 г. През този период то срещна сериозна съпротива от различни страни. В резултат на това бяха отворени определени вратички в него, включително за малките производители с годишен капацитет под 10 000 коли. Те могат да договорят по-леки условия до 2036 г.
Но преходът към електромобили засяга силно индустрията. Причината е, че са необходими по-малко работници за производство на е-коли. Вчера Ford обяви, че ще съкрати 3800 свои работници в Германия и Великобритания, като това е следствие от прехода към електрическа мобилност. А този процес тепърва ще се разраства, защото все повече компании ще изоставят ДВГ.