Н яма спор, че поддръжката на автомобил е скъпо задължение. Особено напоследък, когато всичко поскъпна осезаемо, включително и частите и консумативите.
Затова много хора се изкушават да спестят малко пари, като изберат по-евтини части или дори такива втора употреба. И докато в някои случаи това не е особен проблем, то за гумите може би е дори опасно, отбелязва AutoExpress.
Въпреки това пазарът на гуми втора употреба е доста популярен. Все пак има и своята логика – по-добре да вземеш малко използвани, но маркови гуми от по-висок клас, вместо чисто нови, но евтини.
Но това би важало само, ако можем да имаме доверие на произхода и живота на гумите докато стигнат до нашия автомобил. А за съжаление, това е практически непроверимо и недоказуемо.
Всеки може да каже, че супер яките гуми от топ клас са само на два сезона и да го докаже чрез DOT номера им. И после да допълни, че ги продава, защото колата е катастрофирала и вече не са нужни или просто е минал на друг размер джанти. И гарантирано ги е карал внимателно само 20-тина хиляди километра.
Купувачите са наясно, че в повечето случаи това не е точно така, но все пак решават да рискуват. Докато не разберат, когато сложат гумите на своите джанти, че те вибрират осезаемо. Или пък, макар че имат видимо добър грайфер, хич не „държат“ и са „изпечени“.
Регулации за гумите втора употреба практически липсват. Дори и да има такива, контролът е много слаб.
А рискът не е за подценяване. Само във Великобритания през 2023 г. са регистрирани 384 катастрофи, в които причината са дефектни гуми. 13 души са загинали поради това. И броят на инцидентите се увеличава.
На теория, гума втора употреба трябва да премине внимателна инспекция, преди да бъде продадена. Това включва визуална проверка за състоянието, както и обръщане на внимание дали има някакви повреди по нея – от всички страни. Както и как са поправяни евентуални спуквания.
След това гумата трябва да бъде тествана и дали ще издържи предписаното налягане. Но не това, с което се кара типично, а максимално допустимото от производителя и накрая да получи маркер, че е проверена. Нека сме честни, надали някой търговец прави подобни щателни проверки на всяка гума, особено в страните където няма такива изисквания и се разчита главно на добрата дума.
А необходимост има. Институтът за сертифицирани търговски стандарти (CTSI) отбелязва, че в нишата на гумите втора употреба има по-голям брой оплаквания от потребители, в сравнение с други стоки, които се купуват втора ръка.
Британското правителство казва, че подготвя промени в Стратегията за пътна безопасност, които ще адресират проблема. Това обаче е казус, който не засяга само Великобритания, а всички държави, така че ще е добре и те да последват примера ѝ.