През десетилетията автомобилите еволюираха значително във всички показатели. Нови технологии, инженерни решения и идеи преобразиха колите и ги направиха много по-бързи, сигурни и умни. „Цената“ на това развитие е в размерите и теглото.
Модерните автомобили са много по-бързи и тежки, което изисква промени в спирачните системи. Настоящите се справят доста добре, но винаги има какво да се подобри. Така смятат и от Brembo и Michelin, които са обединили усилия в разработката на нова спирачна система, съобщава Motor1.
В основата е технологията Sensify на Brembo. Тя заменя традиционния спирачен педал с електронен, т.е. няма пряка механична връзка между него и самата спирачна система. Вместо това натискането му изпраща електронен сигнал към компютър, който на базата на множество критерии, определя какво спирачно усилие да поиска от системата.
Разликата при Sensify е, че може да определя усилието индивидуално за всяко колело. Всяко си има свой спирачен цилиндър и електромотор, който да го управлява. В спирачните апарати също има електрически мотор, който може да оказва натиск върху накладките без спирачна течност. Това позволява различни вариации на спиране, включително хидравлично спиране отпред и „сухо“ при задните колела.
Michelin идва, за да допринесе със своя опит в гумите. Данни от нейния софтуер се комбинира с информацията от Sensify и се създава много точно изчисление в реално време на сцеплението на гумите. За целта се следят четири критерия – натоварването върху гумата, нивото на износване, налягането и температурата.
Комбинацията от всичко това позволява на Sensify в реално време да определя нивото на сцепление на всяка гума и съответно да адаптира спирачното усилие подобаващо. Така може да достигне максимално близо до възможното на сцеплението за оптимално спиране без да се получи блокиране и приплъзване на колелата.
Системата вече се тества в реални условия. Тестовете се провеждат на полигона на Michelin, като са започнали още от есента на миналата година. От тогава досега са проведени проби с различни автомобили, метеорологични условия, правилно и неправилно напомпани гуми, чисто нови и износени гуми, сухо, мокро и т.н. Тествани са и различни скорости от 50 км/ч до 143 км/ч.
Направени са и сравнения спрямо стандартните ABS системи. Те показват, че системата съкращава спирачния път с около 4 метра.
Тя успява да постигне максимално спирачно усилие във всички ситуации без да се блокира колело. И се справя във всякакви условия, като успешно компенсира всеки фактор във всеки момент.
Системата се вписва и в концепцията за софтуерно-дефинирани автомобили, която набира популярност в бранша. Brembo споделя, че това е съзнателно, като се възползва от повечето електроника в колите и Sensify е разработена така, че да е съвместима с различните идеи и подходи на производителите.
Плановете на компанията са първият сериен автомобил с новата система да е на пазара през 2026 г. Тя обаче не казва кой ще е производителят.