П рез седмицата Nissan представи следващия етап от електрифицираната си продуктова офанзива с новото, четвърто поколение X-Trail, от което до момента има над 7 млн. продажби.
Моделът разчита на системата e-POWER, която се състои от литиево-йонна батерия, 1,5-литров 3-цилиндров турбо бензинов двигател с променлива степен на сгъстяване, който играе ролята на генератор на мощност, инвертор и електромотор на задната ос. Системната мощност е 204 к.с. Новото тук е, че X-Trail може да се оборудва и със система e-4ORCE, което ще рече два електромотора на двете оси, т.е. задвижване на четирите колела.
Моделът е електрифициран, но не и електрически. Това е една от причините марката, заедно с Toyota и Honda да бъде наредена на последните места сред Топ 10 автомобилни производители в годишния доклад Auto Environmental Guide 2022 на Greenpeace. Трите японски производителя изостават драстично по пътя на декарбонизация и въвеждането на електрическата мобилност в гамите си.
Дори Dacia има електромобил от повече време, отколкото такива имат Toyota и Honda. Но ние тествахме газовата модификация на Duster. У нас газовите системи са манна небесна, но Duster може да се похвали със същите продължителност на гаранцията на производителя (5 години/100 000 км), разходи за поддръжка и график, както и капацитет на багажника като на бензинов модел. Нещо повече, Dacia е единствената марката на пазара, предлагаща LPG версия за всички модели с ДВГ в гамата си.
Особен интерес предизвика интервюто на инж. Росен Даскалов за БТА, в което той разказва за плановете на „Син Карс Индъстри”, в частност за намерението на Даскалов да изнесе производството от Русе в Гюргево, където се дават изключително по-добри условия за бизнес. Родният бизнесмен намира терен от 700 декара в Румъния, цената на месец е 1000 евро. За същия терен Даскалов изчислява, че у нас ще трябва да плаща 35 пъти повече.
На 17 октомври ще се открие 89-ото издание на автомобилното изложение в Париж, което тази година ще премине под мотото „Revolution is on“. Вниманието, естествено, ще бъде насочено към щанда на Renault, където ще видим цели три премиери. С най-голям интерес очакваме новата интерпретация на емблематичния за марката модел Renault 4, който през миналата година отбеляза 60-годишния си юбилей.
През седмицата се посмяхме с грандиозните планове на „Лада”. Руснаците обещават, че ще почнат производство на електрическата „Лада Ларгус” след по-малко от 3 години, а през 2023 г. обещават производствен капацитет от 500 000 коли „Лада”. Части от къде, никой не казва, но те руснаците и не се интересуват. Важно е да има обещания. И у нас такива валят от ефира ежедневно, но това е друг въпрос.
Не смях, а сълзи сигурно са били в очите на Георги Митев, лекар в „Пирогов”, който намери С-класата си облепена цялата със строителна пяна. Сякаш отпада версията за отмъщение, тъй като случката се е разиграла в кварта, където Митев е би на гости и е останал да пренощува.
Любопитно е и изказването на Джони Айв, бившият дизайнер на Apple, който влиза в автомобилния бизнес. Айв ще прави интериора на първия електромобил на Ferrari, както и ще бъде съветник по първия автомобил на Apple. Той смята, а неговото мнение споделят и други дизайнери от автомобилния бранш, че скоро индустрията може да се върне отново към физическите бутони, отказвайки се от дисплеите.
През седмицата Jeep показа цели три нови електромобила, единият от които е предназначен за Европа. Продажбите на Avenger в Европа се очаква да започнат в началото на следващата година. Към момента все още няма технически данни, но Jeep заяви, че до края на десетилетието Jeep ще предлага само електрически модели на континента.