Трите японски „кита” отново бяха посочени с пръст

За разлика от трите американски "кита" (GM, Ford, Chevrolet, Stellantis сега), японският им аналог Toyota, Honda и Nissan е на дъното по продажби на електромобили и декарбонизация.

Пламен Георгиев,
колаж японски автомобили

, производители / carmarket

Toyota пусна първия си електромобил и го изтегли от пазара почти веднага; Nissan тепърва лансира Ariya на пазара; Honda e е много малка, много скъпа и с ограничен пробег до около 250 км

Н еправителствената климатична организация Greenpeacе публикува годишния си доклад Auto Environmental Guide 2022, според който най-големите три японски производителя изостават драстично по пътя на декарбонизация.

Toyota, Honda и Nissan са известни с изключително мудните опити да въведат на пазара изцяло електрически модели. Макар Toyota да бе първата компания, която лансира масово хибридите на пазара през 1997 г. с Toyota Prius, компанията (и цялата държава) направиха много малко в посока на електрификацията през последните 15 години.

А тук говорим за третата най-голяма икономика в света, която е и една от най-технологичните (ако не и най) нации на планетата. Проблемът е, че Япония е сравнително консервативна култура. В страната твърдо вярва в реда и йерархията. Затова, естествено, когато трябва да се направи съществена промяна, това трябва да се случи от лидерите. А от досегашни коментари от високите етажи на властта в Toyota, Honda и Nissan става ясно, че при тях принципът „ако не е счупено, не го ремонтирай” е силно застъпен.

Съвсем наскоро Изпълнителният вицепрезидент на Toyota North America заяви:

Не смятам, че пазарът е готов [за EV]. Не смятам, че инфраструктурата е готова.”

И това идва на фона на двойно увеличените продажби на електромобили в световен мащаб през 2021 г. Това идва на фона на очертаващата се тенденция Tesla Model Y да генерира най-голям приход от всички модели тази година, а през 2023 г. същият този автомобил да стане най-продаваният в света.

Докладът на Greenpeace стига до извода, че Nissan, Honda и Toyota са последни сред десетте най-големи автомобилни производители по декарбонизация на своето производство и моделна линия. През 2021 г. от 500 продадени автомобила Toyota цели 499 са били задвижвани от изкопаеми горива, което организацията намира за шокиращо.

Докладът стига до заключението, че Toyota има една от най-малко декарбонизираните верига на доставки от всички. Това поставя следния въпрос: Дойде ли краят на хибридите?

Може би отговорът е положителен. Да, те са междинната стъпка между конвенционалните и електрическите модели, но не и средство към устойчиво развитие на автомобилния транспорт.

Обратно, лидери в класацията на Greenpeace са General Motors, Mercedes, Volkswagen, Ford, Hyundai-Kia. Американският концерн запазва първата позиция, но Mercedes се изкачва с 4 позиции, с колкото се изкачва и Ford. Все пак природозащитниците изтъкват, че GM и Mercedes зависят прекалено много от Китай в продажбата на електрически автомобили

Докладът на Greenpeace стига до извода, че Honda и Toyota изостават значително в стъпките за декарбонизация на веригите си за доставки. Toyota пък бе посочена с пръст и за политическото си лобиране, с което накара японското правителство да позволи хибридите да се наредят редом до електромобилите в бъдещата икономическа политика на страната.

Greenpeace Toyota Honda Nissan японски производители декарбонизация