Н езависими експерти и руски журналисти, живиещи извън пределите на родината си, казват, че наред с други отрасли, автомобилният бранш в страната е замръзнал в момента. Или се е върнал десетилетия назад, което пак е същото.
Причините са ясни - санкциите на Запада, довели до изтегляне от страната на големи концерни и невъзможността за доставки на части и компоненти.
Слушайки обаче изявления на ръководни фактори в Москва, човек може да остане с друго впечатление. Скоро не е имало вести около новия “Москвич”, който се очертава да бъде ребрандиран китайски автомобил.
За сметка на това грандиозни планове за "Лада" изнесе назначеният наскоро нов шеф на АвтоВАЗ Максим Соколов по време на Източния икономически форум в Русия.
Компанията възнамерява да започне производство на електрическа версия на “баничарката” “Лада Ларгус” след по-малко от три години. Цената й може да е с 20-30% по-висока от тази на минивана с ДВГ, заяви Соколов в интервю за ТАСС.
Сега базовата цена на возиото е 1 300 900 рубли, което е 41 930 лева. Всеки може да направи сметка колко долу-горе ще струва електрически “Ларгус”, според думите на бившия министър.
Водещите автомобилни производители разработват нов модел най-малко за три до четири години, като се подготвят за това. Ние си поставяме по-амбициозни цели. Имайки предвид, че “Ларгус” вече се произвежда тук, поне по отношение на механиката, шасито и каросерията, ще ни трябва по-малко време“, казва Соколов.
На теория, да, можем да кажем, че "E-Ларгус" ще струва 20-30% повече от версията с ДВГ. Това е основният принцип днес в световната автомобилна индустрия“, добавя той.
Според ръководителя на компанията, производителят планира да представи първите прототипи в началото на 2023 г., а “експериментална партида” по-късно през годината.
Когато въпросът опира до серия - това е по-скоро въпрос за пазара. След пилотната партида съвсем ясно може да се проследи готовността за серийно производство“, обяснява Соколов.
И още - първоначалният шок след изтеглянето на Renault е преодолян. Догодина АвтоВАЗ щял да възстанови производството на цялата гама на "Лада". Планира и други нови модели. Във втората половина на тази година може да произведе 140 000 броя, а догодина - 500 000.
В същото време в Русия отчитат, че през юли пазарът на нови коли е бил със спад от 74,9 процента на годишна база, а през август - с 62 на сто.
Предвид спрените продажби на западни, японски и американски компании, "Лада" държи пазарен дял от 43,4 процента, докато през м.г. е бил 17,5%.
На второ място е Great Wall с 26%, нататък следват други китайски производители.