Крахът на най-големия автомобилен завод в Италия

Торино е европейският аналог на Детройт, четири автомобилни завода в и около града вече не работят

Пламен Георгиев,
Мирафиори

FIAT

И талианският град Торино, където се намира най-старият завод за автомобили в Европа, е типичен пример за индустриалния упадък, с който се сблъскват някои райони на Стария континент. Причината за това е, че производителите на автомобили се борят с разходите за електрификация, ниското търсене и конкуренцията от Китай, пише агенция БТА.

Торино е мястото, където Fiat, част от концерна Stellantis, е съоснован от семейство Аниели преди 125 години. Сега той трябва да се справя с упадъка в автомобилния сектор, пример за който е и състоянието на историческия му завод Mirafiori.

В завода се произвеждат електрическия Fiat 500 и два модела на Maserati, но поради слабото търсене производството е спряно през голяма част от годината, а 2800 работници са в принудителен отпуск с намалено заплащане.

„Mirafiori на практика вече е затворен, само че от време на време производственият процес се възобновява", казва Джакомо Дзулианело, работник в завода и синдикален член, който е сред освободените от работа до началото на ноември.

FIAT

Mirafiori, известен като "град в града", е огромен комплекс, разположен на повече от 2 милиона квадратни метра.

За да оцелее, Fiat се раздели с италианската си идентичност, като първо се сля с Chrysler през 2014 г., а през 2021 г. се присъедини към производителя на Peugeot - PSA, за да създаде Stellantis.

Междувременно Торино загуби четири от автомобилните си завода през последните четири десетилетия, като се започне от Lingotto през 1982 г., известен с тестовата писта на покрива, която се появява в британския филм от края на 60-те години на миналия век "Италианска афера" и се стигне до съоръжението в Груляско миналата година.

Mirafiori - някогашен символ на мощта на Fiat, в който са работели около 60 000 души и са се произвеждали до 1 милион автомобила годишно, включително оригиналния Fiat 500 в златния период през 60-те години на миналия век, се е превърнал в сянка на предишната си слава.

В Торино и неговите околности живеят около 2,2 милиона души. Градът се опитва отново да се утвърди като туристическа дестинация с елегантния си център, музеите, местната кухня и близостта до Алпите, както и като академичен център.

FIAT

Въпреки това, тъй като от 50 000 до 60 000 работни места в района все още са свързани с автомобилната индустрия, настроението е мрачно. Работниците от Stellantis започнаха общонационална стачка в петък (18 октомври), за да окажат натиск върху правителството и компанията за запазване на работните места.

Очакванията са тази година производството на Stellantis в Италия да спадне под 500 000 превозни средства тази година, което ще е най-ниското равнище от 1958 г.

Mirafiori е последният останал автомобилен завод в Торино, чиито работници в по-голямата си част нямат работа или са пред пенсиониране. Средната им възраст е 57-58 години, твърдят профсъюзите, а по-младите поколения вече не са привлечени от автомобилния сектор.

Работниците, които са в принудителен отпуск, получават само около 1100 евро месечно след облагане с данъци, докато редовната заплата е около 1600 евро. Профсъюзите твърдят, че много от тях се борят за препитанието си.

Източник на статията: БТА

Мирафиори завод Fiat Stellantis Торино