Колата ви знае повече за вас, отколкото ви се иска

Тя може да е наясно дори и с интимния ви живот

Мартин Дешев,
Tesla интериор волан екран

iStock

Л ичният автомобил наистина се оказва много по-личен, отколкото много хора предполагат. Според проучване на Mozilla Foundation, модерните автомобили са „кошмар на колела“ по отношение на защитата на личните данни, съобщава The Drive.

Mozilla Foundation е организацията, която създаде и подържа популярния интернет браузър Firefox. Освен това тя специализира и в анализите и защитата на личните данни в интернет.

Модерните автомобили са оборудвани с множество ИТ системи, приложения с най-различни функции, които събират голямо разнообразие от данни. Mozilla Foundation дава множество примери. Например няма яснота как компаниите събират и защитават данни, включително видео записи от камерите, с които разполагат все повече коли.

The Drive припомня случаите, в които служители на Tesla бяха обвинявани, че са гледали и споделяли помежду си записи от камерите на колите, включително интимни моменти, катастрофи и др. Общо Mozilla е проверила колите на 25 производителя. Нито един от тях не е преминал успешно анализите.

Tesla е посочена, като справила се най-зле, като се е провалила във всички категории. Останалите производители събират голямо количество информация, отбелязва Mozilla. Организацията е проверила правилата за събиране и обработка на лични данни, които производителите са обявили. Някои от компаниите директно заявяват, че с използването на техните услуги, клиентите им разрешават за тях да бъдат събирани множество данни, включително сексуална ориентация и сексуална активност.

Правилата варират според държавите и законите. Някои от тях, например Nissan, отговарят, че правилата са описани така широко, за да могат да се впишат в законите, но не означава, че задължително събират такава информация. Понякога тя може да се окаже събрана косвено, например посредством геолокация. Nissan  казва, че не събира интимна информация макар и в правилата си  да е описано, че има такава възможност.

Mozilla Foundation отбелязва, че производителите на автомобили събират множество данни от колите си. Някои от тях са на пръв поглед изненадващи – например кои бутони натискат потребителите. Други са очаквани – маршрути, навигация, контакти и т.н. Информацията се използва от производителите, за да анализират кои и доколко полезни са функциите и как могат да подобрят автомобилите си.

Проблем според фондацията е нивото на киберсигурност. Няма яснота дали тези данни биват криптирани и как са защитени. И отново има голямо значение от региона.

В рамките на Европейския съюз например важи Общия регламент за защита на личните данни (GDPR), който е задължителен за всички, които събират и/или обработват, съхраняват лични данни. Той има конкретни изисквания, които трябва да се изпълняват. Проверката на Mozilla обаче е според американските закони, така че заключенията по-скоро повдигат въпроси дали производителите полагат достатъчно усилия за защита на данните. Според фондацията – не. Тя твърди, че автомобилите са най-зле защитеният откъм лични данни продукт, който е проверявала досега.

технологии софтуер автомобили коли