И зглежда, че двигателят с вътрешно горене опитва да има последната дума в отчаяната си предсмъртна битка за забраната в новите коли от 2035 г.
Още през миналата година, когато бе подготвена почвата за доста коментираната и спорна мярка, няколко държави се обявиха против и поискаха по-плавен процес.
Вчера Германия настоя на своя идея от последните години - да се направи изключение за т.нар. е-горива в ДВГ. Сред тях, най-общо казано, попадат био и синтетични продукти. Те могат да се произвеждат и от уловени емисии СО2.
Днес, според Bloomberg, Германия открито предупреждава, че ще опита да блокира забраната, подкрепена от Италия, която шумно изразява недоволството си в последните седмици и месеци. Особено, след като на власт дойде крайнодясното правителство на Джорджа Мелони.
Полша и Унгария също заявиха, че се противопоставят на плана за изцяло нулеви емисии в новите возила от 2035 г.
Междувременно лобирането на Германия пред Европейската комисия се оказа неуспешно. Тя се съгласила да представи предложението пред Европарламента, ала това така и не станало, което вбесило Берлин.
Германският министър на транспорта Фолкер Висинг каза днес, че поради всичко това страната му не е в състояние да даде одобрението си за забраната при окончателното гласуване от ресорните министри на ЕС, което трябва да се проведе на 7 март.
То се счита за формалност, но най-малкото вече са налице противоречия и като цяло токсична среда. Предварителното гласуване трябваше да се проведе днес, но беше отложено за петък.
Имаме нужда от е-горива, от алтернативи, ако искаме да управляваме автомобилния си парк по климатично неутрален начин“, коментира Висинг в интервю за обществената телевизия ARD.
Който е сериозен по темата за климатично неутралната мобилност, трябва да държи отворени всички технологични възможности и да ги използва, добави той. - Не разбирам тази борба срещу автомобилите и защо хората искат да забранят някои технологии.“
Германската автомобилна индустрия държи приблизително 5 процента от икономиката на страната и дава работа на повече от 800 000 души.
В Италия автомобилната индустрия допринася с около 8,5 процента за икономиката, в която работят около четвърт милион души.
Говорител на ЕС коментира, че преходът към превозни средства с нулеви емисии е абсолютно необходим, за да се постигне целта на блока за намаляване на емисиите с 55 процента до края на десетилетието. Автомобилният транспорт е един от най-замърсяващите в ЕС, генерирайки около една пета от емисиите на блока.
Въпреки че продажбите на електрически автомобили се увеличават, има опасения за куп казуси, след които мрежата за зареждане, пробегът и т.н., и т.н. Босът на Stellantis Карлос Тавареш няколко път предупреди, че новите автомобили се отдалечават от хората от средната класа и това може да доведе дори до социално напрежение.
Друг проблем е съкращаването на хиляди работни места, тъй като електромобилите не са толкова сложни за производство.
Използването на чисти горива, съвместими с двигатели с вътрешно горене, ще позволи продължаването на екологичния преход без икономическо въздействие върху гражданите“, гласи изявление на Министерството на околната среда в Рим.
Най-голямата индустриална лобистка група в Германия - BDI, която представлява производителите на всичко от автомобили до текстил, заяви, че приветства инициативата на министъра на транспорта и отхвърля "де факто края на двигателя с вътрешно горене".
Тя добавя, че силно препоръчва използването на е-горива.
А преходът към електромобили вече има социална цена в цяла Европа.
Stellantis обяви, че ще съкрати 2000 работни места в Италия, или около 4,3 процента от своите 47 000 работници в страната. Само Fiat е зачеркнал над 7000 работници на Ботуша през последните три години.
Ford ще уволни около 11 процента от работната си сила в Европа, тъй като американският производител намалява разходите.