Автомобилните гуми се оказват основен замърсител на океаните

И дори не е нужно да ги хвърляме във водата

Мартин Дешев,
износени гуми

iStock

А втомобилите не генерират вредни емисии само от двигателите си. Други източници на замърсяване са спирачките и гумите – най-вече частиците, които отделят, когато се движат.

Проучване на Yale Environment 360 открива, че автомобилните гуми са един от основните замърсители с пластмаса на световния океан, съобщава The Drive. Причината обаче не е масовото изхвърляне на гуми в моретата и океаните. Всъщност, по-голямата част от замърсяването идва от сушата.

Това става чрез т.нар. микропластмаси – миниатюрни частици, които се отделят при естественото износване на гумите. Според проучването, вредните емисии от подобни източници може да са дори повече от тези, които привличат основното внимание – от ауспусите.

Друго проучване още от 2020 г. открива проблем с химикала 6PPD, който се използва за забавяне на деградацията и напукването на гумите. Когато се използват гумите и химикалът е изложен на озона в атмосферата, той се преобразува в няколко съединения.

Допълнително проучване от Pew Charitable Trust открива, че 78% от микропластмасата в световния океан всъщност е с произход синтетична гума за автомобили. Тези малки частици са вредни и биват поглъщани от морските животни. Това често води до неврологични и поведенчески изменения, абнормален растеж и други проблеми.

Друго проучване от Emissions Analytics е анализирало автомобилните гуми в продължение на 3 години. Учените са открили, че 4-те гуми на един автомобил отделят по 1 трилион миниатюрни частици на всеки километър. Частиците са под 100 нанометра в размер и са толкова малки, че минават директно през белите дробове и навлизат в кръвта и могат да достигнат дори и мозъка. Imperial College London също отчита, че тези частици имат вреден ефект върху здравето и на хората, и на животните.

Според Emissions Analytics електрическите автомобили не само няма да решат проблема, но ще го задълбочат. Това е така, тъй като те са по-тежки и с по-голям въртящ момент. Досегашните данни по-казват, че електромобилите износват гумите си с 20% повече от обикновените коли.

Оказва се, че проблемът дълго време е бил незабелязан и след това подценяван. Сега той е привлякъл вниманието и на бизнеса, и на регулаторите. В стандарта Евро 7 се предвиждат ограничения и за частиците и от гумите и спирачките. Стига да не бъдат променени.

В САЩ също има действия в тази посока, като щатът Калифорния иска производителите на гуми да намерят алтернатива на 6PPD още догодина. Със сигурност обаче ще са нужни години, преди усилията да започнат да дават резултат.

гуми коли автомобили околна среда