А втомобилите не генерират вредни емисии само от двигателите си. Други източници на замърсяване са спирачките и гумите – най-вече частиците, които отделят, когато се движат.
Проучване на Yale Environment 360 открива, че автомобилните гуми са един от основните замърсители с пластмаса на световния океан, съобщава The Drive. Причината обаче не е масовото изхвърляне на гуми в моретата и океаните. Всъщност, по-голямата част от замърсяването идва от сушата.
Това става чрез т.нар. микропластмаси – миниатюрни частици, които се отделят при естественото износване на гумите. Според проучването, вредните емисии от подобни източници може да са дори повече от тези, които привличат основното внимание – от ауспусите.
Друго проучване още от 2020 г. открива проблем с химикала 6PPD, който се използва за забавяне на деградацията и напукването на гумите. Когато се използват гумите и химикалът е изложен на озона в атмосферата, той се преобразува в няколко съединения.
Допълнително проучване от Pew Charitable Trust открива, че 78% от микропластмасата в световния океан всъщност е с произход синтетична гума за автомобили. Тези малки частици са вредни и биват поглъщани от морските животни. Това често води до неврологични и поведенчески изменения, абнормален растеж и други проблеми.
Друго проучване от Emissions Analytics е анализирало автомобилните гуми в продължение на 3 години. Учените са открили, че 4-те гуми на един автомобил отделят по 1 трилион миниатюрни частици на всеки километър. Частиците са под 100 нанометра в размер и са толкова малки, че минават директно през белите дробове и навлизат в кръвта и могат да достигнат дори и мозъка. Imperial College London също отчита, че тези частици имат вреден ефект върху здравето и на хората, и на животните.
Според Emissions Analytics електрическите автомобили не само няма да решат проблема, но ще го задълбочат. Това е така, тъй като те са по-тежки и с по-голям въртящ момент. Досегашните данни по-казват, че електромобилите износват гумите си с 20% повече от обикновените коли.
Оказва се, че проблемът дълго време е бил незабелязан и след това подценяван. Сега той е привлякъл вниманието и на бизнеса, и на регулаторите. В стандарта Евро 7 се предвиждат ограничения и за частиците и от гумите и спирачките. Стига да не бъдат променени.
В САЩ също има действия в тази посока, като щатът Калифорния иска производителите на гуми да намерят алтернатива на 6PPD още догодина. Със сигурност обаче ще са нужни години, преди усилията да започнат да дават резултат.