Е вропейският съюз няма да премине към първоначалните строги изисквания на новия екостандарт Евро 7. След като министрите на няколко държави вече подкрепиха компромисните правила, испанското председателство представи текстове за еко стандарта, които оставят нивата за вредните емисии на леките коли и ванове от Евро 6, но затягат тези за тежките камиони и автобусите. Остава предложението да се ограничат нивата на отделяните твърди частици от спирачките и гумите.
Компромисните текстове са представени в понеделник и са приети от Съвета на Европа, съставен от министрите от всяка страна. Сега предстои Съветът, Парламентът и Комисията на Европейския съюз да договорят финалното споразумение.
Все още няма гаранция, че компромисното решение ще бъде одобрено, но вероятността вече е много висока, тъй като освен самите страни-членки, водещите автомобилни производители също са много гласовити в желанието си олекотяване на изискванията на Евро 7.
Аргументът на подкрепящите предложението е, че твърде строги изисквания и тестове за леките автомобили ще отклони инвестициите от електромобилите към привеждане на моделите с традиционни двигатели в норма. От това няма много смисъл, ако през следващото десетилетие индустрията премине (почти) изцяло към електрически автомобили.
Освен това в първоначалния им вид, те налагат непропорционални изисквания и биха повишили разходите значително както за индустрията, така и за клиентите. Същевременно ползите за околната среда биха били ограничени, смятат от Асоциацията на европейските автомобилни производители.
Новите регулации ще защитят и производителите, които не продават голя м брой автомобили. Това са предимно екзотичните спортни марки. Възможни са и още промени в предложенията по време на преговорите, но изглежда, че ще се тръгне по път с по-леки облекчения.