В ерата, когато само SUV-овете са гарантиран източник за печалба, на висока печалба, автомобил като Серия 2 може да бъде определен като… дързък. Конфигурацията малко премиум купе със задно предаване (по принцип, защото тук то е 4х4) си е христоматиен пример за епичен начин да губиш пари. Защото същото купе, качено на „кокили”, е гарант за дълъг списък от чакащи, готови да платят много повече.
BMW M240i xDrive
Но в този случай рискът си заслужава, защото BMW използва този автомобил, и по-специално М240i, за да демонстрира, че все още продължава да работи под слогана „The Ultimate Driving Machine”. Не че някога е спирал.
Запознатите могат веднага да ме контрират, че за демонстрация на тази философия си има M GmbH (и ще са прави), има си дори BMW M2, но в този случай имам друго мнение. По принцип обичам философията за живота на Мечо Пух, но в този случай съм сигурен, че М2, с неговите 100-ина „коня” в повече ще е опасна машина, докато при М240i всичко е дозирано абсолютно точно, за да не пада усмивката ти от лицето в продължение на часове. И да не се плашиш от прекомерно високата мощност. Защото M240i е есенцията на всичко онова, с което феновете на BMW я свързват. И то не е останало само в миналото.
При това BMW удържа на думата си и запази класическата формула, а не сложи предно предаване като на Серия 1, Серия 2 Гран Купе и Актив Турер. Слава Богу, че инженерите все още имат думата в борда на директорите! А те много често говорят на езика на математиката, с цифри, които, освен ако не са в парични знаци, не ме привличат особено. Но не и сега.
Започвам с първата, която не е сред най-силните черти на автомобила, напротив. Става въпрос за 1765 кг тегло на най-малкото баварско купе, което е с близо 200 кг повече спрямо предишното поколение М4. След като е доста тежка, а аз вече започнах със суперлативите, тогава как те се оправдават? Тук думата взимат споменатите вече инженери. Те са се погрижили да направят една наистина страхотна машина. Потвърждават го и следващите цифрови параметри.
Тези над 1,7 тона обслужва познатият 3,0-литров „шестак” със своите 374 к.с., налични между 5500 и 6500 об./мин. Максималният въртящ момент от 502 Нм е на разположение в диапазона от 1900 до 5000 об./мин. Тези параметри идват от последното поколение на мотора В58. Още цифри? Няма проблем, ето една особено важна: М240i ускорява до 100 км/ч за 4,3 секунди. Сред цифровите измерения за този автомобил има още един параметър, който не е толкова привлекателен като горните, това е стартовата цена на модификацията от 111 хиляди лева с ДДС. Явно съм се объркал с констатацията, че не може да се печели от малки премиум купета.
Но няма да сбъркам с една друга констатация: M240i събира погледите на пътя. Най-важният детайл отпред са фаровете. Те правят един мислен мост, който ни връща 56 години назад във времето до появата на BMW 2002. Разбира се по-важният тук е 2002 Turbo – първият сериен автомобил на континента с турбокопресор. Тази визуална връзка с един от най-емблематичните модели на BMW сякаш заявява, че баварците няма да прережат корените си, свързани неизменно с удоволствието от шофирането на директни и бързи автомобили.
Еволюцията продължава: Toyota Corolla стана SUV (видео)
Peugeot 408 упражнява изкуството да съблазнява (тест драйв)
Със сигурност пропорциите на автомобила са фантастични, решетката няма как да е тема на негативни коментари, но някои от детайлите биха могли да дадат поле за изява на хейтърите. Такива винаги ще има, нещо повече, неотдавна BMW открито заяви, че предпочита да поляризира мненията, вместо който и да е нов баварски модел да бъде забравен за дни. Аз мога да кажа със сигурност, че автомобилът е магнит за окото и изпълнява основната задача на всяко купе: да предизвика реакция, да прави изявление, да заяви стил. Профилът и „дупето” ми харесват най-много.
За интериора няма две мнения. Тук все още имаме „старата” конфигурация, при която липсва т. нар. Curved Display, но това само допринася за по-драйвърското усещане. Спомагат още малкият скоростен лост и декорациите под дръжките на вратите, изпълнени в цветовете на BMW M GmbH. Но най-атрактивна за мен остава отличната шофьорска позиция и обгръщащата ме спортна седалка. Качеството на материалите и изработката смятам, че няма нужда въобще да коментирам.
Редовият шестак стартира с култивирано изръмжаване и веднага печели сърцето ми. В епохата на електромобили, плъг-ин хибриди с 2,0-литрови мотори и достойни, но скучни четирицилиндрови турбодвигатели, голям 6-цилиндров мотор създава сгряващо душата усещане за мощ, разкош и разточителство. След като по дефиниция едно купе трябва да ви накара да се чувствате по този начин, тогава механичната прецизност поставя M240i xDrive сред най-добрите екземпляри на пазара.
Какво е усещането от тези 374 конски сили? Първото впечатление дава въртящият момент, който осигурява ритник в почти всеки оборотен диапазон. Ако човек е настроен за забавление, планките зад волана (или малкия скоростен лост) позволяват да „изцедите” повече в горната част на оборотния спектър. В режими Sport и Sport+ звукът на двигателя става по-откроим, като в същото време всички останали настройки стават по-остри. Ако човек реши да шофира с агресивни настройки на двигателя, но с комфортни на окачването, винаги може да постигне това чрез Sport Individual. Но трябва да кажа, че стандартните настройки в режим Normal пасват много добре на нашите прекрасни пътища.
Знам, че големите карачи веднага ще скочат, че тук имаме 4х4 и автоматик, а не задно с ръчка. На тях ще отговоря, че BMW не иска да продава коли само на ограничен кръг от хора, а на колкото се може повече клиенти, затова и конфигурацията е тази при тестовия модел. Иначе има и версия без xDrive, а със задно и M Sport диференциал (и отново Steptronic). Този вариант обаче е по-бавен спрямо версията с xDrive (с 0,4 секунди), която аз предпочитам заради сигурността и заради факта, че четирите задвижващи колела просто не позволяват да се загуби и конска сила мощност. Това е и начинът, по който се маскира сериозното тегло на автомобила.
Subaru Solterra брани японските традиции по модерен начин (тест драйв)
Ford Bronco има една цел: широката усмивка (тест драйв)
Цялото това сцепление, комбинирано с тези над 500 Нм в широкия оборотен спектър и M240i xDrive не се усеща като купе с тегло доста над 1,7 тона. Човек би помислил, че говорим за поне 150 кг надолу.
Разликата с истинска М-ка (М3 или М4, защото М2 още не съм карал) се крие в това, че настройката е ориентирана предимно към перфектното сцепление. В М4 xDrive може да врътнеш спокойно дупето, без дори да усещаш, че повечето мощност отива към предните колела. M240i xDrive се стреми да неутрализира своеволни движения на задната ос и иска да те вкара за секунда в права линия, дори и в най-спортния режим.
Опитът ми с баварската гама показва, че модерните BMW-та са доказали и доказват, че дори и да използват съставки, които на първо четете да изглеждат компрометиращи в даден аспект, инженерите успяват да забъркат своята магия, която винаги дава един и същ резултат. Той бе обобщен от самите баварци преди няколко година, когато в една реклама заявиха дръзко: „Ние не правим спортни автомобили. Ние не правим SUV-ове. Ние не правим хибриди. Ние не правим луксозни седани. Ние правим само едно нещо. The Ultimate Driving Machine”.
Лично аз очаквам с нетърпение момента, в който ще седна зад волана на М2, но от сега съм сигурен, че там вероятно ще изпитам уплах в даден момент, защото мощността му е наистина сериозна.
Докато в M240i тя пасва абсолютно перфектно на автомобила, заради което за мен тази кола е един джобен GT с много мускулна маса, комбинирана със супер атрактивна визия. Позволява човек да предизвика себе си и машината, но и да направи 3 часа на магистрала, без да изпита и капка умора. Именно разнообразните таланти позволяват на този автомобил да изпъкне.
Технически характеристики
BMW M240i xDriveCoupe
Размери
Дължина, мм: 4548
Широчина, мм: 1838
Височина, мм: 1397
Междуосие, мм: 2741
Маса, кг: 1765
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 2998
Макс. системна мощност, к.с. при об./мин: 374 при 5500-6500
Макс. системен въртящ момент, Нм при об/мин: 500 при 1900-5000
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 4,3
Среден разход, л/100 км: 8,8 – 8,1
Вредни емисии СО2, г/км: 200 - 185
Базова цена на тествания модел, лв. с ДДС: 111 300