Subaru Solterra брани японските традиции по модерен начин (тест драйв)

Първият електромобил на Subaru залага на традиционните японски ценности, пречупени през нова призма. Компанията демонстрира, че електромобил може да е отличен и извън пътя

,

Я пония е философия, философия за живота, красотата, благородството, ценностите. Всичко това се открива в абсолютно всеки един аспект от живота, дори в най-дребния детайл, какъвто е името на един автомобил.

Solterra (от Sun и Earth) отдава чест на двата фундаментални за човека аспекта: слънцето, което със своята светлина и топлина гарантира живота на планетата ни, и земята, която населяваме и която трябва да уважаваме и пазим, за нас и бъдещите поколения.

Subaru прави първата крачка в тази модерна посока, залагайки на ценностите, изтъкали историята й. А тя, подобно на вековната история на Япония, би могла да се пречупи през бушидо, философията, за която може да се каже, че е духът на японеца.

Петте елемента (джин, ги, рей, чи, шин) изграждат основните критерии на обществото, те са, образно казано, коренът и стъблото на Пътя на самурая. Джин означава морал, тоест любов; Ги е дълг и отговорност; Рей - етикет; Чи - мъдрост, просветеност, а Шин - доверие.

Subaru следва стриктно тази философия при създаването на първия си електромобил, чийто имидж бе накърнен съществено още при лансирането на модела, но след като прекарах два дни със Solterra (и един тежък офроуд) мога да кажа, че всички писания за накърнено реноме са буря в чаша вода.

 STOP&GO: На DC зарядна станция с мощност 150 kW батерията се зарежда от 0 до 80% за 30 минути

CarMarket.bg

STOP&GO: На DC зарядна станция с мощност 150 kW батерията се зарежда от 0 до 80% за 30 минути

Морал (Джин) е нещо, което е трудно постижимо в днешното общество, но в японската култура това е ценност, която движи нацията напред. Моралните ценности при Subaru свързвам с няколко обещания, които компанията следва чинно.

На първо място марката не крие факта, че тяхната Solterra и bZ4X на Toyota са като еднояечни близнаци. Те са изградени на една и съща платформа, дошла от Toyota, но с два равнопоставени екипа, дали най-доброто за съвместния продукт.

Серия 3 ни разказва баварската история на успеха (тест драйв)

Ford Bronco има една цел: широката усмивка (тест драйв)

Не се крие и фактът, че Solterra е изключително важен модел в гамата на Subaru, която в Европа страда от високите нива на вредните емисии. Затова напълно новият модел има задачата да преведе марката към един нов прочит на традиционните японски ценности, започвайки първо от дизайна.

 STOP&GO: Subaru гарантира, че след 10 години батерията на Solterra ще е на 90% от капацитета си

CarMarket.bg

STOP&GO: Subaru гарантира, че след 10 години батерията на Solterra ще е на 90% от капацитета си

Шестоъгълното оформление на предната маска е типично за моделите от съзвездието Плеяди. От двете страни на предния капак започва мощно оформен ръб, който преминава под линията на стъклата и завършва в издутите задни калници. Изразителната визия се подсилва от умишлено по-голямата черна пластмасова повърхност на предните и задните колесни арки. Черен гланц в предната маска, задната част на предния капак, точно пред челното стъкло, капаците на страничните огледала, колонките, покрива и задницата акцентират върху и без това агресивната визия на модела.

Няма как да не отбележа С-образните стопове, които придават отличителен светлинен подпис на модела на тъмно, силно скосеното задно стъкло и двете „крила”, с които завършва линията на покрива. Освен естетика, те играят съществена аеродинамична роля, за която ще ви разкажа по-късно.

 STOP&GO: Обемът на багажника е 421 литра, който може да достигне 452 л при усвояване на пространството под подовия панел

CarMarket.bg

STOP&GO: Обемът на багажника е 421 литра, който може да достигне 452 л при усвояване на пространството под подовия панел

За свой свещен дълг (Ги) Subaru счита боксеровия двигател (е, този дълг тук е пренебрегнат) и симетричната система за задвижване на четирите колела. Именно тя е най-голямата разлика и предимство спрямо Toyota bZ4X.

Докато Toyota разчита на един електромотор, Subaru са монтирали два перманентни магнитни синхронни мотора на двете оси с по 80 kW и 168,5 Нм всеки. Между тях е поместена литиево-йонна батерия с 96 клетки и нетен капацитет 71,4 kWh. Базовата версия на оборудване с 18-цолови колела предлага пробег до 465 км, докато топ изпълнението с 20-ки – до 414 км с едно зареждане.

Как се вписва сред конкурентите по този показател дава сравнението с най-новия електромобил, който тествах преди Solterra. Това бе Nissan Ariya. Неговата версия с предно предаване предлага същата мощност от 218 к.с., батерия с капацитет 63 kWh и максимум 403 км пробег. Естествено, разлика в номинала на батериите има, но не е голям, докато разлика от 60-ина километра в полза на Subaru не е за пренебрегване.

 STOP&GO: За офроуд способностите на модела спомага пътният просвет от 210 мм и равният под

CarMarket.bg

STOP&GO: За офроуд способностите на модела спомага пътният просвет от 210 мм и равният под

Етикетът (Рей) за способността на всяко Subaru извън пътя може да се сложи с гордост и върху Solterra. Макар досега да не бях излизал и за миг извън пътя с нито един електромобил, отправната точка при този тест драйв бе Subaru Land – специално подготвен полигон, където организаторите искаха да ни покажат на какво е способен техният модел (подробно може да видите това във видеото).

Едва ли собствениците на автомобила ще разчитат на високите му офроуд способности, но дори и веднъж да им се наложи, те ще могат да минат оттам, откъдето са си наумили. Това е залегнало дълбоко в ценностите на марката.

От Subaru не се притесняват от остри камъни, защото подът е защитен (и напълно равен, което оптимизира аеродинамиката), а батерията е обвита в стоманен кожух. Освен това пътният просвет е цели 210 мм.

На централната конзола са разположени бутоните за S Pedal (шофиране само с педала на газта) и Drive-Mode (контролиращ ускорението при движение на асфалт чрез режими Normal/Eco/Power).

 STOP&GO: Окачването е независимо, отпред е MacPherson, отзад  двойни А-рамена; спирачките са с вентилирани дискове отпред и отзад; джантите са 18- или 20-ки

CarMarket.bg

STOP&GO: Окачването е независимо, отпред е MacPherson, отзад двойни А-рамена; спирачките са с вентилирани дискове отпред и отзад; джантите са 18- или 20-ки

Извън пътя най-важни са системите X-MODE (Subaru) и Grip Control (Toyota). Ако в началото на стръмно спускане (каквото имаше) водачът активира функцията чрез натискане на бутона, налягането на спирачната течност за всяко колело са регулира индивидуално, като се избягва блокирането им и се стабилизира скоростта между 4 и 30 км/ч.

Grip Control сработва по идентичен начин, когато X-MODE (предлагащ режими Snow/Dirt и Deep.Snow/Mud) не е активиран, а системата засече, че колелата започват да превъртат. В такъв случай скоростта се ограничава до максимум 20 км/ч.

Контролът на сцеплението на всяко колело е подобно на това, постигано чрез диференциал Torsen с ограничено приплъзване. Но от Subaru твърдят, че по-голяма прецизност се получава именно чрез електронно регулиране, а не чрез позната ни „механично/хидравлична” система.

CarMarket.bg

Първият електромобил на Subaru е тясно свързана с мъдростта (Чи) на японските инженери. През годините те са постигнали техническо съвършенство, що се отнася до стабилността на автомобила. Тук отново имаме много нисък център на тежестта, но вече не благодарение на боксеровия двигател, а заради много ниско разположения преден електромотор и разположената между двете оси батерия.

Тук вече не говорим за понятия като Subaru Dynamic Chassis Control Concept, но инженерните решения са не по-малко ползотворни. Батерията с 96 клетки и капацитет 71,4 kWh може да се зареди на 80% на бързозарядна станция (150 kW) за 30 минути, което обаче не е нещо невиждано и уникално, а по-скоро вече стандарт в сегмента. В домашен контакт зареждането отнема 9,30 ч.

Citroen C5 X e плод на гениално генно модифициране (тест драйв)

Alfa Romeo Giulia: Bellissima (тест драйв)

Нещо характерно е и т. нар. S-Pedal, с който не е нужно (почти) използването на педала на спирачките. Иначе ако отрицателното ускорение тук е прекалено силно за вашите предпочитания, чрез планките на волана може да се избират четири нива на сила на регенеративното спиране.

CarMarket.bg

Но като едно от най-силните решения в автомобила аз намирам аеродинамичната ефективност на модела. От Subaru не казват какъв е коефициентът на челно въздушно съпротивление, но твърдят, че Solterra е най-ефективният в аеродинамично отношение модел в сегмента. Това се постига чрез различни решения (едно от които е равният под), но крайният резултат е, че автомобилът е много обезшумен. А за ефективността му говори един прост факт: дори по време на дъжд задното стъкло не се мокри, имаше само няколко капки вода по него, а валеше обилно. Затова и японците не са си правили труда да слагат задна чистачка.

CarMarket.bg

Solterra пострада сериозно (заедно с близнака Toyota bZ4X) след самото лансиране от един нагледно нелогичен проблем (възможност да падне колело по време на движение), но това е в миналото. Имам пълно доверието (Шин) на машината на доста сериозния офроуд полигон, на който се тестват всички модели на Subaru.

Драскане на металика и 20-цоловите джанти, удар под пода на колата, кал, окантарване, остри камъни, сериозни спускания – Solterra показва качества, които никой друг електромобил не ми е демонстрирал до момента.

Пълно доверие имам на тежащия 2050 кг електромобил и по тесните пътища и проливния дъжд в Тоскана. Спринтът до 100 км/ч не чупи вратове, но по-важно е междинното ускорение. Още по-важни са двата мотора и AWD задвижването, които ми позволяват да натискам дори неразумно на мокрото. Нито за момент автомобилът не показва склонност да излезе от зададената траектория, което ме убеждава, че японските инженери са свършили чудесна работа.

Предното окачване е McPherson, задното – двойни А-рамена. Спирачките отпред и отзад са с вентилирани дискове. Проблемът е, че крайният резултат от моето шофиране показва 23,1 kWh среден разход на електроенергия, което не може да се каже, че е икономично.

 STOP&GO: Сред глезотиите на борда на Solterra е панорамният покрив и аудио система Harman Kardon с 10 високоговорителя и 800-ватов усилвател

CarMarket.bg

STOP&GO: Сред глезотиите на борда на Solterra е панорамният покрив и аудио система Harman Kardon с 10 високоговорителя и 800-ватов усилвател

За накрая оставям интериора. Воланът е по-малък като размери от този на конвенционалните модели, а странното приборно табло с диагонал на дисплея 7 инча напомня за кокпит на изтребител. Идеята е била да се замени нуждата от Head-up дисплея. Страничният ефект е като при i-Cockpit на Peugeot – обръчът на волана покрива част от таблото.

Централният екран е с диаметър 12,3 инча, като той е така позициониран, че изглежда като естествено продължение на централната конзола между седалките. Под нея има ниша за съхранение на предмети, но в тази връзка ще изтъкна и най-странния детайл в този интериор – няма жабка. Защо? Никой не казва. Аз лично го намирам за някаква странна японска приумица, не може да е нещо друго, тъй като място за нея има предостатъчно.

Тишината е характерна за електромобилите, но пак ще изтъкна аеродинамиката, обрала повечето паразитни шумове от въздушно съпротивление. Седалките са удобни, отзад има предостатъчно място благодарение на междуосието от 2850 мм, което е повече от това на Ariya.

Моделът идва със станция за индуктивно зареждане на смартфон, Android Auto и Apple CarPlay интеграция, но само за продуктите на „ябълките” тя е безжично. Ще изтъкна опцията за панорамен покрив и аудио системата на Harman Kardon с 10 говорителя и 800-ватови усилвател.

CarMarket.bg

Да коментирам ли цените? Няма да го правя, всички знаят вече, че новите автомобили са скъпи. Subaru Solterra се предлага с две нива на оборудване които са на цени 115 990 и 123 590 лв. с ДДС. Това го позиционира над преките конкуренти, един от които е VW ID.4 Pro Performance 4Motion с 265 к.с. мощност, чиято цена е 106 072 лв. с ДДС

Технически характеристики:

Subaru Solterra AWD

Размери

Дължина, мм: 4690

Широчина, мм: 1860

Височина, мм: 1650

Междуосие, мм: 2850

Собствено тегло, кг: 2010

Мотор

Тип: перманентни магнитни синхронни мотори, два броя

Капацитет на батерията (нето), kWh: 71,4

Макс. системна мощност, к.с.: 218

Макс. въртящ момент, Нм: 337

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 160

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,9

Пробег, км (WLTP): 414/465

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 115 990

Subaru Subaru Solterra тест драйв