BMW Серия 3 е ядрото на моделната гама на баварците до степен, че нейните силни черти (и слабости) определят самата марка. В средата на жизнения цикъл на 7-то поколение на модела, технологията се намесва в обичайното освежаване на модела, който дава същинския смисъл на баварското мото The Ultimate Driving Machine.
BMW Серия 3
Проблемът е, че дните, когато Серия 3 беше като автомобилна валута, подобно на VW Golf, вероятно отминаха, благодарение на безмилостния преход към SUV. Но продажбите на емблематичния 3-обемен баварски седан остават константа, като от 2019 г. до момента от последната генерация са продадени около 1,1 млн. автомобила (от общо 16 млн. от 1975 г. насам).
Това значи само едно: баварците няма да изоставят своята икона, въпреки че на небосклона предстои да изгрее друга звезда, тази на Neue Klasse. Предишният път, когато това се случва – през 60-те години – тя оправи финансите на компанията и дизайнът на Хофмайстер процъфтява оттогава до днес.
Сега счетоводният баланс на BMW не се нуждае от спасител, но новата електрическа вълна ще преосмисли цялата баварска гама и философия до степен, че част от облицовките в интериора ще бъдат направени от рециклирани рибарски мрежи.
Интериорът в обновената „тройка” продължава да предлага кожа (много), алуминий и карбон, но и нещо коренно различно от досега.
Именно тук „тройката” е претърпяла най-забележимите промени, които баварците започнаха да разгръщат с електрическите iX и i4. Сега на ред на Серия 3 да се сдобие с BMW Curved Display (два дисплея с диагонали 12,3 и 14,9 инча, обединени под една повърхност). Години наред баварците бяха консервативни по отношение ергономичността, която предлагат физическите бутони, но броят им вече е сведен до минимум, като дори контролът на климатика става през дисплея. Контролерите между седалките остават константа, но осмото поколение на операционната система наистина предлага отлична интуитивност при работа с нея.
Когато седмото поколение (G20) дебютира преди три и половина година, имаше хора, които веднага възроптаха срещу по-смелия дизайнерски подход. Днес критиците мълчат, защото същите тези дизайнери не лепнаха радиаторната решетка от Серия 4 и тук, което запазва по-класическия облик на модела спрямо двувратия събрат.
Иначе, нехарактерно за този етап от развитието на всеки модел, дизайнерите не са си почивали и са направили някои видими промени в предницата на колата. Общата формата на светлините е останала (почти) непроменена, но светлинните блокове са различни. Променен е и „пълнежът” на „бъбреците”: вместо хромираните декорации вече виждаме матово черни ребра. Нова е и пчелната пита в бронята, както и страничните въздуховоди в нея, насочващи въздушния поток към колелата.
От пиле – мляко. Това потенциалният клиент може да намери под предния капак. Седанът се предлага с три, а комбито с четири плъг-ин хибрида. Отделно имаме четири бензинови и четири дизелови версии с четири и шест цилиндъра, включително последното поколение 4-цилиндров бензинов агрегат с изпускателен колектор, интегриран в главата на цилиндъра.
Ford Bronco има една цел: широката усмивка (тест драйв)
Citroen C5 X e плод на гениално генно модифициране (тест драйв)
Шестцилиндровият бензинов мотор и всички дизели разчитат на 48-волтова мека хибридна технология. „Шестакът” върви стандартно с xDrive, докато интелигентната система за задвижване на четирите колела се предлага като опция за два бензинови и два дизелови варианта, както и за всички плъг-ин хибрида.
За мое удоволствие (защото да караш нова дизелова кола вече е изключителна рядкост) аз попаднах на дизелов седан, а след това и дизелово комби. Именно то ми напълни душата: нисък център на тежестта, xDrive, малък разход и по-голям товарен обем. Всичко това опаковано във формите на Серия 3 Туринг - перфектен за моите нужди, разбирания и предпочитания комбинация.
Кормилното управление винаги е било сред най-силните черти на всеки модел на BMW. Този не прави изключение. През волана се усеща нивото на сцепление във всеки един момент, като получаваш и много интуитивно усещане за ъгъла на завъртане, който трябва да приложиш, за да вземеш прецизно поредния завой. А такива към „Бузлуджа” и след това „Шипка” – колкото искаш.
Макар по окачването и задвижването да са използвани повече алуминиеви части, от който материал са изработени предният капак и калниците, теглото на това комби не е от най-малките – близо 1,8 тона. Но окачването е онзи фактор, който превръща и седана, и комбито в най-приятният спътник за преход през Стара планина. Към удоволствието прибавям и обагрената във всички нюанси на жълтото, оранжевото и кафявото планина, за да допълня цялостната картинка.
А тя изглежда идилична от седалката зад волана, която, както винаги, е прекрасназа дълъг път с висока си странична опора. Дизеловият 2,0-литров дизел разчита на секвенциално принудително пълнене, като по-голямата от двете турбини е с променлива фаза на газоразпределението. Агрегатът е със 190 к.с. и 400 Нм, които са чудесни в завоите. Работи много рафинирано и плавно, а в края на деня даде разход от 6 л/100 км, макар нито за момент да не съм го щадил, дори напротив. Със сигурност тази конкретна версия не е сред най-бързите, но в точните условия носи удоволствие от шофирането.
„Тройката“ е истинско бижу, а комби версията на мен дори ми допада повече. Вози твърдичко за семеен автомобил, но този компромис трябва да бъде приет заради отличното пътно поведение. Към него добавям икономията и атрактивната визия, а силно промененият интериор е в унисон с новите тенденции за пълно дигитализиране на изживяването зад волана. Всичко това си има своята цена.
Технически характеристики
BMW 320d xDrive Touring
Размери
Дължина, мм: 4713
Широчина, мм: 1827
Височина, мм: 1445
Междуосие, мм: 2851
Тегло, кг: 1775
Двигател
Вид: редови, 4-цилиндров, битурбо
Работен обем, куб. см: 1995
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 190 при 4000
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 400 при 1750-2500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 225
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,5
Среден разход, л/100 км: от 5,3 – 6,0
Вредни емисии СО2, г/км: от 139 - 157
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 104 850