Н ай-голямата безплатна телевизионна реклама е излъчена в ефира на 17 юни 1994 г., когато телевизионните мрежи прекъсват петия мач от финалите на NBA, за да покажат на 95 млн. зрители полицейско преследване на бял Ford Bronco на опразнена калифорнийска магистрала.
На задната седалка седи звездата на NFL О. Дж. Симпсън, който заплашва, че ще се самоубие. Днес до самоубийство може да стигнат всички онези, които не могат да направят заявката си за шестото поколение на Bronco, дебютът на което в САЩ вероятно може да се определи като едно от най-значимите автомобилни събития през 2021 г.
Ford Bronco
По-важното в случая е, че Ford обяви, че от 2023 г. избрани пазари на Стария континент ще получат ограничени количества от модела. Този ход има една цел: да трупа активи към имиджа на марката, който понесе доста удари през последните години в Европа. Родният представител на марката вече е осигурил и „развързал” първите четири бройки за България, каза достоверен източник от „Мото Пфое”. Цената му е сериозна, но проблемът е друг: невъзможност да се отговори на търсенето, парите очевидно са без значение.
STOP&GO: С въртящ се регулатор се избират режимите G.O.A.T., което съкращение, за разлика от общоприетото Greatest Of All Time, тук има смисъла на Goes Over Any Type of Terrain
Ще ви разкажа защо това е така. Първата причина е, че на хората (особено на тези с пари) им писна да слушат други хора в Брюксел, как ще им забранят това и онова. Особено ако няколко дни по-късно същите тези кажат, че може и да не им го забранят, ако са послушни.
Заради политическите ходове стигнахме дотам, че дизел стана мръсна дума (докато в Щатите Ford пусна 6,7-литров V6 дизел с 1632 Нм въртящ момент), а 4-цилиндрови двигатели вече се монтират в автомобили за по половин милион лева. Да не говорим, че е почти невъзможно да намериш SUV, който да не те изостави при първото по-сериозно препятствие на пътя. Това (и редица други причини) доведе до възраждане на носталгия към тежките офроуд машини, които радват собствениците си със зачеркнати от политиците качества.
Това е причината най-богатият човек на Острова да направи тежък офроудър почти от нищото, Eneos Grenadier. Това е причината, заради която европейците завиждат на американските клиенти, които се радват на възродената икона Bronco, с която могат директно да орат нивата (пробвах, може), без да се налага да се прехвърлят на трактора.
STOP&GO: Нито цената, нито шумът в купето, нито високият разход са в състояние да свалят усмивката от лицето на човек.
За заклетите фенове на модела причина е историята му, а за тези на марката – успокоението, че Jeep Wrangler най-после отново има достоен конкурент. За неутралните клиенти – гъвкавостта за персонализации с твърд (демонтируем) и мек (сгъваем) покрив, версии с 2 или 4 врати, демонтируеми врати.
Citroen C5 X e плод на гениално генно модифициране (тест драйв)
Alfa Romeo Giulia: Bellissima (тест драйв)
Късите надвеси, изтеглените в четирите края на каросерията големи колела, широката стойка и кубообразните линии (това е американската версия на „кубчето”, като дори звукът при затваряне на алуминиевите врати наподобява този на G-Class) придават на Bronco този мощен дизайн, който приковава погледите на всички. Това е автомобил, за който собственик на наточен CLS ми казва на една бензиностанция: „Жестоко е Ford-чето [да му простим умалителното], на вид кърти”.
Кърти не само на вид, но той е първото, което грабва въображението. Предницата се отличава с широката радиаторна решетка, кръглите фарове и широкия надпис. Квадратните панели на каросерията, не малка част от които алуминиеви, са гарант на този мощен вид на типичен офроудър.
Вятърът на промяната за Renault задуха с Austral (тест драйв)
Dacia Duster е газово зависим, но това е чудесна новина (тест драйв)
Моделът се отличава и с много прости, но функционални елементи, като пластмасовите арки на калниците с крепежни елементи за бързо демонтиране и персонализиране, държачи в горната част на калниците, които ориентират водача при маневриране и подпомагат фиксирането на по-дълги товари с тегло до 86 г.
Страничните огледала са монтирани на предния капак, пред предното стъкло, за да се запази видимостта дори при свалени врати. Освен вратите, които Ford твърди, че могат да се демонтират само за 8 минути с един единствен инструмент (и да ги натовариш в багажника, защото са без рамки), предната решетка и броня също могат да се свалят и заменят с алтернативни версии. Пластмасовите арки също лесно се демонтират и монтират, ако бъдат повредени при офроуд.
А думата „офроуд” е тази, която определя същността на Ford Bronco Big Bend 4 Door Soft Top (както е пълното наименование на машината на снимките). Механичното позициониране на Bronco му дава известно предимство, защото той застава между Wrangler и Defender. В отдавна отминалите вече времена, най-тежките офроудъри разчитаха на рама, точно като актуалният Jeep Wrangler. Новият Defender предприе радикален ход, заменяйки рамата със самоносеща каросерия и напълно независимо окачване. Bronco е по-близо до Jeep (като шасито му е подобно на това на пикапа Ranger), но е с независимо 2-раменно предно окачване с пружини с дълъг ход. Отзад е монтиран твърд мост с пет връзки и пружини с променлив ход, комбинирани с амортисьори за тежък офроуд. И една разлика с Wrangler: Bronco е с въздушни завеси, въпреки че вратите се демонтират.
STOP&GO: Спирачките са дискови отпред и отзад с диаметър съответно 311 и 308 мм
И тук Bronco блести. С въртящ се регулатор (от където се активират и режимите 4L и 4H) под скоростния лост се избират режимите G.O.A.T., което съкращение, за разлика от общоприетото „Най-велик за всички времена”, тук има смисъла на Goes Over Any Type of Terrain (не че Ford би имал нещо против да си пришие и оригиналния му смисъл). Преминаването през всякакъв терен се дължи на усъвършенстваната система за задвижване на четирите колела, системата Trail Control и до седем режима на задвижване.
Ariya е най-доброто произведение на Nissan (тест драйв)
BMW M8 Compеtition: 4 димящи дула (тест драйв)
В основата на сериозните офроуд качества на автомобила стои системата Terrain Management System. Наред с режимите за движени по асфалта (Normal, Eco, Sport и Slippery), за приключенията (друг смисъл този автомобил няма) ви се грижат режимите Mud/Ruts и Sand. Всеки от тях оптимизира работата на дроселовата клапа, скоростната кутия и кормилната система.
Блокируемият заден диференциал е стандартен, а блокируемият преден и системата да изключване на предната анти-рол щанга осигуряват максимална проходимост при най-трудните условия.
В технологичния арсенал на модела влизат още Trail Toolbox, Trail Control (стандартен), Trail Turn Assist (стандартен), Trail One-Pedal Drive (стандартен), AdvancedTrac с Roll Stability Control и Trailer Sway Control. От всички тези позната ми е само последната, която се среща при доста други модели, но тези системи споменавам само да подсиля теорията ми, че тази машина е създадена да минава навсякъде.
Аз бях много, много далеч от пълния потенциал на Bronco, защото не съм екстремист, а и рискът да надраскам боята ми се струва неоправдан, защото това все още е единственият Bronco в България. Но пък се впуснах в друго приключение: минах около 500 км на асфалт с тези гуми. Причиних си го, никой не ми е виновен, затова и трябва да пренебрегна виенето им от търкалянето по асфалта, придружен от завихрянията на вятъра около сглобките на гюрука, който се прибира изцяло в багажника.
Все пак независимото предно окачване ми позволяваше да минавам „Петрохан” с до 60 км/ч в завоите, макар че това си е приключение и определено силата на Bronco е извън асфалта, извън черния път дори. С тези гуми и 120 км/ч имах чувството, че ще излетя, това не беше приятно.
За какво иначе са ти просвет от 210 мм, ъгъл на заход и отход от 35,5 и 3,97 градуса съответно, както и дълбочина за газене до 850 мм! Заради тези параметри Bronco е оборудван и с гуми за сериозен офроуд. При него критичните компоненти под предницата са защитени с предпазна плоча, предпазваща двигателя, трансмисията, раздатъчната кутия и резервоара. Откритите куки отпред и отзад са стандартни.
Стандартен е и кефът да караш този автомобил, макар на асфалт удоволствието да е спорно, макар на разположение да имаш 315 к.с. и цели 543 Нм от 2,7-литровия битурбо V6. Звукът му не е нищо особено, а дори и с много спокойно шофиране разходът си е 12 л/100 км. Той работи съвместно с 10-степенна автоматична трансмисия.
В интериора имаме дръжки отстрани на арматурното табло, а приборното е вдъхновено от дизайна на първото поколение на Bronco. Материалите по вратите и табло са пластмасови, като тук е търсена максимална издръжливост, както и възможност за лесното им почистване. Все пак този автомобил е с гюрук и възможност за сваляне на вратите, което предполага доста прах.
Приборното табло е с размер 8-инча, докато централният LCD сензорен екран е 12-инчов. Моделът разчита на последното поколение инфотейнмънт система SYNC 4. Apple CarPlay и Android Auto са стандартни заедно с B&O Premium Sound System с 10-високоговорителя. Въпреки всичко това интериорът отстъпва като привлекателност на екстериора. Но пък усещането да управляваш автомобил с близо 3 м междуосие и широчина почти 2,2 метра си остава предизвикателство и удоволствие, особено във Видинска околия, където е един от оазисите на американските масъл кари и пикапи (има и един Ford F-350, може да сте го видели в „С река на сърцето”).
Ако трябва да се дават звезди за чар и характер, Bronco без проблеми ще спечели максимума. Той е доказателство за това, че Ford може да прави автомобили, които да те карат да се усмихваш от удоволствието, което създават. Този автомобил със сигурност има всичко необходимо да привлече най-заклетите фенове на офроуда, а без врати и покрив би бил магнит за окото пред всяко столично заведение или МОЛ.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Ford Bronco Big Bend 4 Door Soft Top
Размери
Дължина, мм: 4810
Широчина, мм: 2189
Височина, мм: 1854
Междуосие, мм: 2948
Двигател
Тип: V6, битурбо
Работен обем, куб. см: 2694
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 315 при 5500
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 542 при 3230
Динамика
Макс. скорост, км/ч: n/a
Ускорение 0-100 км/ч, сек: n/a
Среден разход, л/100 км: n/a
Вредни емисии СО2, г/км: n/a
Цена на модела, лв. с ДДС: n/a