Dacia Duster е газово зависим, но това е чудесна новина (тест драйв)

Заводски монтираната газова уредба в Duster те кара да се усмихваш, когато спреш на бензиностанцията, упражнение, при което собствениците на дизели плачат с кървави сълзи

,
Dacia Duster ECO G

, CarMarket.bg

С река на сърцето: Dacia е единствената марка на пазара, която предлага LPG като възможност за всички модели с двигател с вътрешно горене в гамата си.

Н ация, половината от която ходи до тоалетна на двора, не може да бъде уплашена от студ, липса на стоки, ниски заплати, на инфлацията дори не й обръщат внимание. Но болните имперски амбиции на едни автократичен режим вкараха Европа в клопката на газова зависимост и безумен ръст на цените, които ние, изнежените европейци (забелязахте ли, писах и нашата страна в това понятие) трудно ще преглътнем.

На този фон газово зависимият Dacia Duster си е лъч светлина и топлина, на които собствениците му се радват при всяко посещение на бензиностанцията. Защото, да, у нас газовите системи са манна небесна, но Duster може да се похвали със същите продължителност на гаранцията на производителя (5 години/100 000 км), разходи за поддръжка и график, както и капацитет на багажника като на бензинов модел. Нещо повече, Dacia е единствената марката на пазара, предлагаща LPG версия за всички модели с ДВГ в гамата си.

Но газовата версия на може би най-масовия SUV у нас не е единствената му силна черта. Напротив, тя само подсилва цялостния пакет, който не изневерява на философията на марката, извела я до позиция, от която да записва най-добри месеци (от време на време) по продажби в европейската статистика.

 С море на сърцето: 1100 км пробег днес може да ти донесе кошмари, но когато говорим за заводски монтирана газова система, това значи само едно: много спестени пари за ципуро и ципура.

CarMarket.bg

С море на сърцето: 1100 км пробег днес може да ти донесе кошмари, но когато говорим за заводски монтирана газова система, това значи само едно: много спестени пари за ципуро и ципура.

А философията на Dacia остава непроменена на фона на пълната промяна при голяма част от марките в масовия сегмент. Всички те решиха да се откажат от преследване на печалба от обема, като заложиха на това да направят продуктите си по-луксозни и технологични. Защото печалбите днес идват от по-богатото и технологично оборудване.

Но Dacia остана честна с клиентите си и им обеща, че ще продължи да предлага автомобили, лишени от излишни екстри и глезотии, но предлагаща всичко необходимо, за да оправдаят по най-добрия начин прословутото си съотношение качество-цена. А какво значи това?

Значи, че получаваш един достъпен и надежден автомобил, който не блести с помпозност, кожа, алуминий, помощници за водача, хибридно задвижване и т.н., и т.н., което е повече от най-необходимото им в автомобила. Заради това комшиите успяват да запазят самообладание при ценообразуването си на фона на инфлация, която буквално ни помита.

 С река на сърцето: Bononia Estate е винарната с хотел, в която е сниман едноименният сериал по Нова.

CarMarket.bg

С река на сърцето: Bononia Estate е винарната с хотел, в която е сниман едноименният сериал по Нова.

Аз винаги съм оставал учуден, когато от компанията са ми казвали, че дизайнът на Duster е водещ аргумент за клиентите при техния избор. Казвам учуден, защото Duster със сигурност не е най-атрактивно изглеждащият модел в сегмента. Но това не значи, че не е привлекателен с типичното си офроуд излъчване, подсилено от хромираните декоративни маски за предната и задната брони. В този конкретен случай моделът е версия Extreme (вече не се предлага у нас, топ изпълнението и Journey), което ще рече специален сив металик, черни джанти, релси на покрива с оранжеви надписи Duster, същият оранжев има и отзад, по страничните огледала също има оранжев кант. Оранжевото разчупва и интериора.

 С река на сърцето: Работата по винарната започва през 2013 г., направен е на мястото на първата пивоварна у нас, а сградата е реставрирана версия на оригинала от 1895 г.

CarMarket.bg

С река на сърцето: Работата по винарната започва през 2013 г., направен е на мястото на първата пивоварна у нас, а сградата е реставрирана версия на оригинала от 1895 г.

В този случай акцентът си остава двугоривният двигател ECO-G 100. Един е недостатъкът тук: липсата на резервна гума, заменена от комплект за запълване със смес в случай на спукване. Той се неутрализира от факта, че на нейно място е позициониран резервоарът за газ, което пък означава, че обемът на багажника е останал непроменен спрямо бензиновите версии. В цифрово отношение това значи 478 дм3, в практично: побира всичкия багаж за гръцкото крайбрежие, който съпругата ми иска да пренесе, без да се налага да слагам чанти на задния ред седалки.

 С река на сърцето: Този залез е на брега на Дунав край с. Арчар. Може и да не си личи, защото тук реката е много широка, но Duster стои на поне 300 метра от брега, когато реката е с нормалното си ниво.

CarMarket.bg

С река на сърцето: Този залез е на брега на Дунав край с. Арчар. Може и да не си личи, защото тук реката е много широка, но Duster стои на поне 300 метра от брега, когато реката е с нормалното си ниво.

Благодарение на двата си резервоара, всеки с полезен капацитет от 50 литра (49 л е този за газ, за да сме пунктуални), Duster спокойно минава над 1000 км. Личният ми опит показва следното. Изминах точно 1109 км с два резервоара LPG и 1/3 от бензиновия резервоар (отворите за пълненето им са на едно и също място), от който ми остана достатъчно за още 360 км пробег.

Чрез бутон може ръчно да се превключва между двата вида гориво, като преминаването към бензин става автоматично, когато резервоарът за LPG се изчерпа. Борд компютърът дава информация за средния разход и на бензин, и на газ. В моя случай разходът на бензин бе 6,7 л/100 км, а на газ – около 9 л/100. Не съм го жалил. И тук идва другата изненада.

Когато говорим за Dacia, при това задвижвана от 3-цилиндров двигател на газ, няма абсолютно никакъв начин да говорим за динамика. Няма да го направя и аз, но пък ще ви изненадам с твърдението, че този висок SUV с мощност 100 к.с. е изключително пъргав. За по-образно ще ползвам родния Северозападен диалект, на който пъргав звучи така: „драпе по баира като мачка по перде”.

 С река на сърцето: 50-литровият резервоар за газ е разположен на мястото на резервната гума, като така обемът на багажника е останал непроменен.

CarMarket.bg

С река на сърцето: 50-литровият резервоар за газ е разположен на мястото на резервната гума, като така обемът на багажника е останал непроменен.

На магистралата към „Кулата” му трябва цяла вечност, за да ускори, но след това поддържането на максимално разрешената скорост е песен (под 7 л/100 км на бензин). Интересното е през „Петрохан”, където тези 100 газови „кончета” ме изненадаха изключително приятно.

Предишното ми минаване оттам бе с BMW M8 Competition (с 625 к.с. и цена към 300 000 лв.). Няма да правя сравнения, няма база за такива. Все пак говорим за 6 пъти по-мощен и 9 пъти по-скъп автомобил, но и Duster също си има своя чар. Завоите не може да взима с висока скорост, защото е висок и наклонът на каросерията му е сериозен. Но благодарение на теглото си от само 1290 кг, дори тези 100 к.с. са достатъчни да изпреварвам при изчакване, което си е забавно с тази кола. При това този мотор е изключително еластичен за работния си обем от 999 куб. см.

 С река на сърцето: Duster разполага с два резервоара, които му гарантират над 1000 км пробег.

CarMarket.bg

С река на сърцето: Duster разполага с два резервоара, които му гарантират над 1000 км пробег.

Сега не съм излизал с Duster извън пътя (освен по черните пътища към гръцките плажове), но там той се чувства също толкова добре. Газовата версия идва само с предно предаване, но страхотният 1,5-литров дизел и бензиновата модификация със 150 к.с. са с 4х4 (последната може да се оборудвана с 6-степенна EDC автоматична трансмисия, но при модификацията със задвижване на предния мост). Наклонът на каросерията в завой тук е оправдан от пътния провест от 214 мм (версия 4х4) и ъгъл на заход и отход от 30⁰ и 33⁰.

CarMarket.bg

От всичко казано дотук вероятно някой може да си извади заключение, че това е перфектната кола. Такава няма. Но, да, тя е отлична за това, за което плащате, че дори и повече. Разбира се бих могъл да изтъкна редица минуси, особено ако се сравнява с друг автомобил. Но това би било голяма грешка. Пак казвам, Dacia няма претенциите за лукс и помпозност, не, тя казва, че колите са й оборудвани с най-необходимото (Media Nav с 8-инчов сензорен екран, свързаност [чрез кабел или не] с Apple CarPlay и Android Auto и др.). За сметка на това до споменатото вече M8 Competition не бих могъл да се докосна, ако не работех това вече 23 години, докато цената на Duster определено е в диапазона ми на възможности.

Все пак не мога да не изтъкна факта, че седалките не се регулират по височина и това ме кара да се чувствам странно. Но най-големият проблем в случая бе изкуствената кожа, заради която партерната част на гърба ми подгизваше далеч преди да стигна до морето. Това може и да екстра, но аз не я препоръчвам.

CarMarket.bg

Ако пък искате да правите сравнения между Duster и другите на пазара, то ето ви едно любопитно, което аз ще си позволя. Разгледах ценовата листа на Hyundai, марката на личния ми автомобил. Там видях цена от 34 780 лв. с ДДС за топ ниво на оборудване на Hyundai i10 (за лаиците ще кажа, че това е най-малката кола в гамата на марката) с 1,2-литров атмосферен мотор (84 к.с.). Срещу 40 лв. (34 829) повече човек може да се сдобие с този Duster ECO-G 100 с второ ниво на оборудване Expression. Срещу 1990 лв. повече бихте могли да го имате в топ изпълнение Journey.

Технически характеристики:

Dacia Duster ECO-G 100 4x2

Размери

Дължина, мм: 4341

Широчина, мм: 1804

Височина, мм: 1693

Междуосие, мм: 2673

Собствено тегло, кг: 1289

Двигател

Тип: 3-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 999

Макс. мощност, к.с. при об/мин: 100 при 5000

Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 170 при 2000

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 168

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 13,8

Среден разход, л/100 км: 7,0

Вредни емисии СО2, г/км: 126

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 34 820

Топ цена на модификацията, лв. с ДДС: 36 820 (Journey)

Dacia Dacia Duster Дачия Дъстер Dacia Duster ECO-G Тест драйв