Citroen C5 X e плод на гениално генно модифициране (тест драйв)

Във френския флагман постигам спокойствие на духа, каращо ме да си задавам екзистенциални въпроси за живота. Това се дължи на комфорта, който предлага автомобилът

,
Citroen C5 X

CarMarket.bg

А ко лудостта бе обхванала мениджмънта на Citroen, то вероятно те щяха да очакват резултати, които няма как да бъдат постигнати. Говоря за все по-намаляващото търсене на седани, освен ако те не са представители на немския премиум сегмент. В дни, в които едни от най-титулуваните представители на класа започват да окапват като круши, аз тествам новия Citroen C5, който смятах, че няма да видя повече след 2016 г.

Но Пиер Льоклер, главният дизайнер на Citroen, показа, че владее и генно инженерство. Чрез техниката на рекомбинантната ДНК се съединяват ДНК на различни организми. Именно генното модифициране е позволило на французина да тръгне по различен път от този на конкурентите, в чийто моделни семейства присъстват поне по 3-5 кросоувъра и SUV-ове, които да носят маржа в приходната част на счетоводния баланс.

CarMarket.bg

Този различен път вече видяхме в новия С4, но тук е още по-силно изразен. Тайната се крие в липсващия геном „Х”. Така С5 вече не прилича на седан, а на голям хечбек, но с по-дълга задница. Багажникът е без праг за товарене, петата врата огромна, а товарното отделение достатъчно да извършвате всякакъв вид транспортни услуги на тъщата, така че спокойно може да го ползвате като комби. Купето е повдигнато като при кросоувър, има нужните дизайнерски елементи около калниците и задължителните релси на покрива. Височината не е толкова голяма като при кросоувър, а теглото и коефициентът на въздушно съпротивление са по-ниски. Така че говорим за взаимстване на елементи от хечбеците, комбитата и кросоувърите, в резултат на което имаме продукт, за който Citroen смята, че е уникален.

CarMarket.bg

И ако визията на С4 да предизвиква полюсни мнения, то за С5 Х определено мога да кажа, че е много атрактивен като визия. Двете френски марки в рамките на Stellantis залагат на първосигналните възприятия, с които атакуват клиентите си. А този дизайн няма да остави никого равнодушен. Предницата позволява моделът да бъде разпознат като модерен Citroen, докато интересно оформените колесни арки (с 19-ки под тях) и „плаващият” покрив създават интрига в профила. Доминиращи отзад са стреловидните LED светлини, хромираните ауспухови накрайника и двата спойлера. За интересуващите ще кажа, че коефициентът на челно въздушно съпротивление е впечатляващ: 0,29.

CarMarket.bg

Каквото и да търсите от един нов автомобил, Citroen трябва да бъде аплодиран за това, че предлага нещо по-различно, фокусирано изцяло върху комфорта. Последното сякаш окуражава човек да промени стила си на управление към едно по-спокойно, лишено от напрежението да се гони часовника шофиране, което направих и аз. Това ме накара да се притеснявам, че остарявам, но истината е, че Citroen C5 X наистина предлага комфорт, на който човек трябва да се наслади.

CarMarket.bg

За това своята роля играят и агрегатите. В този случай, за разлика от С4, новият C5 X не предлага дизел и изцяло електрическо задвижване. Имаме два бензинови двигателя – добре познатите агрегати със 130 и 180 к.с., както и един плъг-ин хибрид с 225 к.с. Потеглям по Подбалканския именно с такава модификация, която по заводски параметри може да измине до 55 км само на ток (при до 135 км/ч максимална скорост). Не тествах какъв е реалният пробег, но пък в самото начало ви казах, че спокойствието на борда на този автомобил ме накара да размишлявам върху екзистенциални въпроси. С колегата до мен обсъдихме житие и страдания грешнаго народа, заради което пристигнахме в Карлово при среден разход от 3,9 л/100 км!

Alfa Romeo Giulia: Bellissima (тест драйв)

Вятърът на промяната за Renault задуха с Austral (тест драйв)

Батерията е с капацитет 12,4 kWh, а синхронният електромотор (110 к.с.) с постоянни магнити е вграден в трансмисията. Тази конфигурация добавя 300 кг към теглото спрямо версията със 130 к.с., но както вече казах, хибридният C5 X може да е икономичен не само в града, но и извън него. Правя уточнението, че не съм го карал на магистрала със 140 км/ч, а културно и чинно по ограниченията, макар Waze също да си вършеше работата.

CarMarket.bg

Просто нищо тук не ме подтиква да изкарвам тъмната страна от характера си зад волана, защото концепцията на автомобила е подчинена на комфорта. Намекнах вече за една от неговите характеристики с ниския коефициент на челно въздушно съпротивление, а именно тишината на борда на автомобила. Другата свързвам със седалките Advanced Comfort, които предлагат с 15 мм по-дебела пяна. Предлагат вентилация, подрев и масаж.

Самите те оставят много приятно визуално и тактилно впечатление, което мога да кажа и за материалите по арматурното табло и вратите. Тук липсват груби пластмаси, които да издават, че говорим за масов производител. Това впечатление се подсилва от 12-инчовия екран на централната конзола, допълнен от 7-инчово приборно табло пред водача. Към тях трябва да добавя и голямата площ на head-up дисплея с увеличена реалност. По-важното обаче си остава щедрото вътрешно пространство на задния ред (в областта на краката), както и обемът от 545 л на багажника (485 л при хибрида).

CarMarket.bg

Няма как да подмина и основната характеристика за комфортната возия. Говоря за окачване Progressive Hydraulic Cushions (за него са регистрирани 20 патента).

Освен сензорите на ESP, окачването разчита на четири сензора за отчитане на вертикалната позиция и три сензора за скорост в колелата, чиято работа е да анализират движенията на купето и ритъма на шофиране: надлъжно е напречно ускорение, ъгъла на завъртане на волана, позицията на педала на газта, налягането в спирачките, натоварването на автомобили и др. Цялата тази информация се обработва от електронен контролен блок, която постоянно адаптира настройките на окачването.

Dacia Duster е газово зависим, но това е чудесна новина (тест драйв)

Ariya е най-доброто произведение на Nissan (тест драйв)

Отпред то е независимо Mac Pherson с долни триъгълни носачи, спираловидни пружини, управляеми хидравлични телескопични амортисьори и стабилизираща щанга. Докато задното е на деформируема напречна греда, спираловидни пружини, управляеми хидравлични телескопични амортисьори. Резултатът Citroen не без основания определя като „летящо килимче”.

CarMarket.bg

Затварям темата с няколко цифри за цените. Стартовата започва от 59 115 лв. с ДДС. Срещу 73 278 лв. може да се сдобиете с бензиновата версия със 180 к.с., а хибридът започва от 86 456 лв. с ДДС. Знам, че тези цифри изглеждат високи, но без да се опитвам да адвокатствам в полза на Citroen ща кажа, че евтини коли вече няма.

ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Citroen C5 X PHEV

Размери

Дължина, мм: 4805

Широчина, мм: 1865

Височина, мм: 1485

Междуосие, мм: 2785

Маса, кг: 1722

Двигател

Тип: 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1598

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 181 при 6000

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 250 при 1650

Електромотор

Тип: синхронен с постоянни магнити, вграден в трансмисията

Макс. мощност, к.с.: 110

Макс. въртящ момент, Нм: 320

Литиево-йонна батерия, kWh: 12,4

Системна мощност, к.с.: 225

Системен въртящ момент, Нм: 360

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 233

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,5 – 7,7

Среден разход, л/100 км: 1,3

Вредни емисии СО2, г/км: 29 - 30

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 86 456

тест драйв Citroen C5 X Citroen