Compass дава точна посока за пътя на Jeep (тест драйв)

В Европа тя е към електрификация, но запазвайки високата проходимост, каквато в този клас почти липсва

Jeep Compass 4xe

CarMarket.bg

П реди малко повече от 80 години Jeep е компасът, който показва посоката на американската армия и Съюзниците за победа срещу войските на Третия райх. С помощта на чертежите на Bantam и Карл Пробст, разработили Blitz Buggy, с общи усилия Willys-Overland и Ford правят своя Willys MB.

Прословутото име на този високопроходим модел идва (поне така се смята) от Юджийн Джип, приятел на комиксовия Попай моряка. След като изкачва стълбите пред Капитолия в началото на 1940 г., статия в Washington Daily News използва термина „jeep“ за пръв път. Оттам насетне историята ни отвежда да нарицателното име за цял един клас автомобили. Истината е, че истинските джипове почти изчезнаха днес, затова винаги съм щастлив, когато мога да карам джип Jeep.

Високопроходимите модели винаги са били основа на тази марка, но иронията е, че именно те се превърнаха в причината, която изправи Jeep пред лицето на изчезването. Защото американците настояваха на своето, но клиентските предпочитания се промениха драстично – все по-малко хора търсеха коли с ненадминати качества извън пътя, вместо това се залагаше и залага на 2WD, комфорт, возията на пътя и икономията.

Днес към това се добавят технологиите за свързаност и забавление, както и задължителната електрификация. Но този път Jeep не е хванат в засада, а абсолютно подготвен.

CarMarket.bg

Първото поколение на Compass бе лансирано през 2017 г., с което Jeep за пръв път влезе в С-SUV сегмента с модел, предназначен за световния пазар. Това положи и основата за успеха му: след лансирането на Compass в Европа, компактният SUV е основна движеща сила на успеха на марката с над 40% от продажбите, като около ¼ от всеки продаден Compass на европейския пазар е версия 4хе.

CarMarket.bg

За 80-тия юбилей на марката Jeep направи фейслифт на Compass през миналата година. Обновеният модел изглежда наистина много добре, това е автомобил, който се откроява в класа с визията си. Запазената марка, радиаторната решетка със 7 правоъгълни елемента, е модернизирана и е станала по-тясна, което е изненада в днешно време. Фаровете също са по-тънки, бронята е нова, позицията на фаровете за мъгла е променена.

Алуминиевата лайстна в долния ръб на бронята се допълва от алуминиев контур, започващ от основата на А-колоната, минаващ над вратите и спускащ се през С-колоната към вратата на багажника. С алуминий са изпълнени и надписите Jeep и Limited отзад.

CarMarket.bg

Пълна промяна Compass е претърпял в интериора, мястото, което по принцип винаги ме е притеснявало в един американски автомобил. Но този модел е американски по дух и наследство, замислен е като световен модел, а се произвежда в Италия. Затова опасенията ми за „дървен” интериор не се сбъднаха, напротив, останах много приятно изненадан.

Изцяло нови са арматурното табло, централният тунел и панелите на вратите. Резултатът е по-изпипана и просторна кабина, по-важното - с меки и приятни на допир материали. Твърдите пластмаси са по-малко от тези в мерилото VW Tiguan, с който се конкурира и Compass.

CarMarket.bg

Основните акценти тук са приборното табло с 10,25-инчов цифров дисплей, а този на мултимедийната система Uconnect 5 може да бъде с диагонал 8,4 или 10,1 инча, какъвто е в тестовия автомобил. Операционната система Android предлага безжична интеграция с Apple CarPlay, Android Auto и Amazon Alexa, интерактивна 3D TomTom навигация и гласово разпознаване.

Opel Astra - отговор с характер (тест драйв)

Раздвоение на личността с BMW 2-Series Active Tourer (тест драйв)

Централният дисплей е разположен по-високо, но трябва да кажа, че се иска време за свикване с него. Дизайнерите са запазили доста физически бутони, което улеснява водача при настройване на климатика. Скоростният лост е традиционен, а не характерния вече за много конкуренти малък превключвател. Трябва да се отбележи, че Compass е първият модел на Jeep в Европа, който предлага Ниво 2 на автономност.

CarMarket.bg

За Compass се предлага бензинова, дизелова и плъг-ин хибридни версии. Тук се включват модернизирана версия на 1,6-литровия Multijet II със 130 к.с. и 320 Нм. Наличен е и 1,3-литров 4-цилиндров бензинов мотор със 130 и 150 к.с. (по 279 Нм), работещи с 6-степенна трансмисия с двоен съединител. И двете версии са с предно. Да, Jeep с предно, но времената са промениха кардинално. Инженерите се хвалят, че са понижили емисиите СО2 и разхода на гориво на този агрегат с до 27%.

С предно предаване е и 1,6-литровият дизелов двигател със 130 к.с. и 6-степенна ръчна скоростна кутия.

У нас моделът се предлага само със задвижване на четирите колела, а това ще рече във версия плъг-ин хибрид. Говорим за 1,3-литров 4-цилиндров бензинов двигател, работещ съвместно с електромотор с 60 к.с. и 250 Нм. Compass 4xe се предлага в две версии – със 190 и 240 к.с., като аз тествах по-малкия вариант в ниво на оборудване Limited, докато версията с 240 к.с. се предлага в нива S-Model и Trailhawk. И в двата случая трансмисията е 6-степенна, а батерията е с капацитет 11,4 kWh. По-мощната версия ускорява до 100 км/ч за 7,5 секунди, докато максималната скорост е 200 км/ч. При тестовия автомобил тези параметри са малко по-ниски (7,9 сек и 183 км/ч), но в случая те не са най-важните.

Dacia Jogger е без конкуренция на пазара (тест драйв)

Зад волана на Audi RS e-tron GT се почувствах отново като дете (тест драйв)

Идеята на всеки плъг-ин хибрид е във възможността да се движите само на ток в града (предимно), като също така възможността за зареждане на батерията по време на движение позволява да се намали и разходът, когато се движите на дълъг път. В този случай Jeep казва, че Compass 4xe може да мине между 47 и 49 км (WLTP), а ако се движи само в града – до 54 см на ток. Не съм засичал колко може, но при всички плъг-ин хибриди този параметър винаги е по-малък, вероятно говорим от порядъка на 35 - 38 км.

И основната причина за това е теглото. Бих казал, че е най-големият минус на модела, защото, при размерите на моделите от С-SUV сегмента, Compass тежи над 1,9 тона, а това отива в категорията на доста по-големите като размери автомобили.

DS 4: Богинята на висшата френска мода (тест-драйв)

На борда на BMW iX постигаш пълна нирвана (тест драйв)

Да, има батерия, има 4х4, но тук не говорим за батерия от 500 кг (като при BEV). Затова теглото се превръща във възпиращ фактор, когато батерията се изтощи и на магистралата се налага да изпреварвате или изкачвате наклон. Просто тягата на бензиновия двигател е малка и ако искате мощност, не се получава.

CarMarket.bg

Офроуд възможностите на Compass не съм тествал, тъй като направих един бърз преход София-Пловдив-София. Затова взимам за чиста монета факта, че в този сегмент вероятно Compass е най-способен извън пътя. И как иначе, след като говорим за ъгъл на заход и отход съответно 30,4° и 33,3°, асистенти за спускане и изкачване на наклон, бързи и бавни предавки, блокируем диференциал и четири режима на системата Selec-Terrain (версията Trailhawk има и пети, Rock).

За мен винаги най-важно е било поведението върху асфалта. Вече уточних, че Compass не е спринтьор, защото е много тежък, но пък вози много меко и комфортно. Седалките са удобни и въпреки по-ръбестите си форми, големи странични огледала и вертикална предница, нивото на паразитните шумове е много ниско, а шумоизолацията на двигателния отсек много добра. Но пък в купето се чуваше едно прискръцване на сглобката, което дразни сетивата. Средният разход бе 7,5 л/100 км, което е доста добре предвид огромното тегло и мъките да се поддържа по-висока скорост на магистралата.

 Jeep Compass 4xe

CarMarket.bg

Jeep Compass 4xe

Трудно се преглъща и ценовата листа на модела. През последните месеци постоянно си повтарям, че цените вече са толкова високи (и постоянно нарастващи), че не трябва да наблягам много в тази посока. Но желанието за конкуриране с VW Tiguan ме накара да направя една бърза справка. Tiguan 1,4 eHybrid ((R-Line) струва 82 921 лв. с ДДС, при това моделът е с мощност 245 к.с., докато американският му конкурент започва от 100 570 лв.

Технически характеристики

Jeep Compass 1,3 PHEV

Размери

Дължина, мм: 4404

Широчина, мм: 1874

Височина, мм: 1645

Междуосие, мм: 2636

Тегло, кг: 1935

Двигател

Вид: 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1332

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 130 при 5500

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 270 при 1850

Системна мощност, к.с.: 190

Батерия, kWh: 11,4

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 183

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,9

Пробег на електричество (WLTP), км: 47

Бацова цена на модификацията, лв. с ДДС: 100 570

Jeep Jeep Compass тест драйв