Д а пробиеш собствена ниша на пазара е нещо, което всеки производител иска да направи, но което е супер трудно в пренаселения класови спектър. За луксозните марки това е много по-лесно – правят се специфични модели за една ограничена клиентска група, цената на тези автомобили е висока (дори много висока), маржовете също. Компанията е доволна, клиентът също, защото се чувства уникален.
Но да направиш масов автомобил без аналог на пазара, е, това си е висш пилотаж. За последно това успя да направи Nissan Qashqai, последван и от по-малкия Juke. Но за последните 15-ина години не си спомням автомобил, който може да се похвали, че няма конкуренти на пазара.
Dacia Jogger
Dacia Jogger е такъв. Той е абсолютно точно олицетворение на позабравения вече хит на Ицо Хазарта „3 в 1”: размери на комби, вътрешeн обем на „баничарка”, визията на SUV. Добавям фактите, че това е най-евтиният 7-местен модел на европейския пазар, чийто пътен просвет е 200 мм (малко са SUV-тата, които могат да се похвалят с подобен показател). А, и единственият му конкурент преди пазарната му поява – Citron Berlingo (остана само версията Berlingo Van) – вече не се произвежда, а Peugeot Rifter е доста по-скъп.
STOP&GO: Един от рекламните слогани на модела звучи страхотно: Dacia Jogger ECO-G със 7 места на цена от 9 лв./ден.
Когато към всичко това добавим, че Dacia продължава да се опира на трите си основни стълба – достъпност, надеждност, съотношение качество–цена, тогава вече не остава съмнение, че няма друг производител, който да предложи 7-местен модел за 29 000 лв. Нещо повече, тук не говорим за фиктивни 2 места в багажника, а за използваеми от възрастни хора задни две места. А по размери за пространството в областта на главата и коленете, Jogger се нарежда сред най-добрите 7-местни автомобили на пазара. А, забравих: излиза от завода и с газова уредба.
STOP&GO: Благодарение на дължината от 4,5 м и междуосието от 2,9 м, Jogger предлага вътрешно пространство без конкуренция.
Няма да задълбавам повече в дебрите на милиметрите и литрите, с които да описвам обема на вътрешното пространство. То е най-голямото в сегмент С. Ще коментирам обаче външния вид на Jogger, който според мен е най-привлекателният в гамата на Dacia. Предните и задните светлини се характеризират с Y-образния светлинен подпис на марката, като специално вертикалните стопове ми напомнят за някои модели на Volvo. Лансиращият кафяв цвят „Теракота” контрастира с черните алуминиеви джанти, черните капаци на огледалата и модулните покривни греди (от второ ниво на оборудване) на версията Extreme.
При Volkswagen Taigo всичко се свежда до излъчването (тест драйв)
Renault Megane E-Tech Electric: Нова надежда (тест драйв)
Те могат да се трансформират, за да превозва повече багаж. В надлъжна позиция гредите допринасят за дизайна на автомобила, а в напречна позиция функционират като багажник на покрива, който може да пренася до 80 кг. Предните и задните защитни кори в сив цвят придават допълнителен контраст. Ясно изразените арки на колелата и големият пътен просвет от 200 мм (210 мм е при Duster) завършват облика, типичен за така любимите на клиента кросоувъри.
STOP&GO: При сгъване на седалките се отваря вътрешен обем от 1819 л (213 л при 7-места, 712 л при 5 места).
Интериорът е добре познат, като тук най-ясно се откроява философията на марката да се предлага само най-необходимото, за да не се „товари” клиентът с екстри, които не би искал да плаща. И все пак за лансиращата версия Extreme дизайнерите са добавили червени обшивки по седалките и хромирани вложки в панелите на предните врати. Подвижна стойка за смартфон се предлага като стандартно оборудване. Пълното оборудване включва камера за заден ход, автоматичен климатик и карта „Свободни ръце“.
Екипът от дизайнери е добавил текстилна лента, простираща се по цялата дължина на арматурното табло (от второто ниво на оборудване). Същите текстилни детайли присъстват върху централния подлакътник и подлакътниците на предните врати.
Базовата мултимедийна система е Media Control. Следват Media Display (8-инчов сензорен екран, Bluetooth свързаност и съвместимос с Android Auto и Apple CarPlay) и Media Nav (интегрирана навигация и Wi-Fi смартфон репликация за Apple CarPlay и Android Auto). В списъка с допълнително оборудване влизат отопляеми предни седалки, автоматичен климатик с цифров дисплей, карта „Свободни ръце“ с дистанционно отключване на багажника и включване на светлините, автоматични чистачки, електрическа паркинг спирачка, камера за заден ход, предупреждение за наличие на обект в „сляпата“ точка и преди и задни паркинг сензори.
STOP&GO: Моделът има капацитет за теглене от 625 кг на ремарке без спирачки и до 1 200 кг на ремарке със спирачки.
Jogger стъпва на пазара с изцяло нов бензинов двигател TCe 110 с 6-степенна механична трансмисия. С въртящ момент от 200 Нм при 2900 об/мина той е (към момента, защото през 2023 г. Jogger ще стане първият модел на марката с хибридно задвижване) най-мощният двигател в гамата на Dacia Jogger. Комбинираният разход на гориво на TCe 110 5,7 л/100 км по WLTP.
Тестваме най-атрактивната Skoda: Enyaq Coupe RS iV
Цар лъв иска властта в сегмент С (тест драйв)
Аз обаче предпочитам „стария” 1,0-литров 3-цилиндров мотор с 90 к.с., но който излиза от завода директно и с 40-литров резервоар (към 50-литровия за бензин) за пропан-бутан. Обозначението на тази версия е ECO-G, а Dacia е единственият производител, който предлага пълна гама двугоривни двигатели на бензин-LPG. Заводската газова система значи, че срокът на гаранцията на производителя, цената и графика за поддръжка и капацитетът на багажника са идентични с бензиновата версия (резервоарът за LPG е разположен на мястото, където обичайно е резервното колело).
Тъй като няма възможност за отчитане в реално време на разхода на бензин и LPG, трябва да се доверим на заводския параметър за комбиниран разход EGO-G 100 от 7,4 л/100 км. Компанията уверява, че максималният пробег на модела е 1000 км.
STOP&GO: Пространството в областта на главата е 855 мм, а в областта на коленете 127 мм, които параметри са сред най-добрите при 7-местните пътнически автомобили на пазара.
Огромното междуосие и широките предна и задна следи правят Jogger доста стабилен на пътя. Да, голямата височина и междуосие не предполагат нещо повече от стабилност и комфорт, но и 3-цилиндровите двигатели не предполагат, че ще търсите нещо повече от автомобил, ускоряващ до 100 км/ч за над 12 секунди. За мен е по-важен фактът, че той е доста еластичен за обема си от 999 куб. см.
Ford Puma ST излиза на лов за ентусиасти (тест драйв)
Зад волана на Audi RS e-tron GT се почувствах отново като дете (тест драйв)
Агрегатът има типичния за 3-цилиндров мотор характеристики, които инженерите са се опитали да неутрализират чрез подсилената предна конструкция на каросерията, която помага за намаляване на вибрациите на мотора. Дебелината на облицовките на багажника, спойлера в горната част на вратата на багажника, рамкираните врати и намалението на празнините между вратите и каросерията също намаляват шума от пътя. Но завихрянето около страничните огледала се усеща.
STOP&GO: Дългият под на багажника (1150 мм) позволява превоз на всевъзможно оборудване, дори детска количка, при това без да се сгъва. Достатъчно е само да се свали една от облегалките.
Разбира се има какво още да се желае от ергономичността, от упората на шофьорската седалка или от това, че входът за бордова диагностика се намира над педала на съединителя и доста често го закачах с пръстите на левия си крак. Но всичко това са допустими критики към автомобил, който няма претенциите да е най-технологично развитият на пазара. Все пак човек трябва да има ясното очакване, че, когато искаш по-ниска цена, трябва да се примириш и с някои компромиси.
За накрая оставям факта, че Dacia продължава да крепи успеха си на прословутото съотношение качество-цена, която тя ревностно пази. Румънската марка запазва самообладание при ценообразуването си, защото компанията избягва да „товари” автомобилите си с ненужни системи, което би им донесло по-големи маржове, но което би било в разрез с основните ценности. Така клиентите, които не искат да плащат много за скъпи асистиращи системи и друго оборудване, залагат на най-основното. На това се дължи факта, че най-скъпата 7-местна версия (Extreme) с двугоривно задвижване струва 36 090 лв. с ДДС, докато 5-местната е 34 290 лв.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Dacia Jogger TCe / LPG (5 места)
Размери
Дължина, мм: 4550
Широчина, мм: n/a
Височина, мм: n/a
Междуосие, мм: 2900
Маса, кг: 1223
Двигател
Тип: 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 999
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 90 при 4800-5000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 160 при 2100-3750
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 100 при 5000 (LPG)
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 170 при 2000-3500 (LPG)
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 175
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 12,3
Среден разход, л/100 км: 6,1 (бензин)
Среден разход, л/100 км: 7,7 (LPG)
Вредни емисии СО2, г/км: 135/138 (бензин)
Вредни емисии СО2, г/км: 119/122 (LPG)
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 29 090
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 34 290