Astra e много важен модел за Opel вече 30 години, откакто замени друг много важен - Кadett. Продаден е в над 15 милиона екземпляра и е сред основните играчи в сегмент, който продължава да е ключов - С, макар че се променя. Както се променя и целият бранш.
Opel Astra
Променя се и Opel, вече част от групата Stellantis, след като преди това беше продаден от General Motors на PSA Peugeot Citroen. Това продължава да разпалва спорове и коментари, свързани с идентичносттта на марката. Станала “френска”, казват някои. “Подчинена” на такива, с които би трябвало да се конкурира. Да не говорим, че още от времето на GM имаше много недоволни за начина, по който американците управляваха и развиваха германския бранд.
STOP&GO: догодина ще видим и електрифицирано комби - Astra Sports Tourer, освен хечбека. Той ще е с 60 мм по-къс от предишния модел, благодарение на особено късият преден надвес, характерен и за хечбека.
Това е дълга тема и не е сега моментът, но едно нещо е безспорно - в съвременния свят единствено луксозни и бутикови марки имат шанс да виреят самостоятелно, а и те могат да се изброят на пръсти. За всичко останало трябва да си част от семейство, в което се споделят платформи, техника, мрежа и т.н. Това се прави и между големи конкуренти, които все пак намират общ език по даден проект. Водят ги интересът и печалбата.
И така - преди теста на шестата изцяло нова генерация Opel Asтра в България, има два основни въпроса - бива ли я, и доколко е запазила германската си идентичност. Френска ли е или каквато там, имайки предвид мултинационалния характер на Stellantis.
Тук, разбира се, тръгваме от там, че L поколението произлиза от платформа на Peugeot Citroen.
STOP&GO: благодарение на изключително късия преден надвес, новата Astra е само с 4 мм по-дълга от предшественичката си, независимо от увеличеното междуосие, достигащо 2675 мм (+13 мм).
Както е прието, започваме от дизайна, измислен в Рюселсхайм. Той следва концепцията Opel Vizor, по която вече минаха Mokka, Crossland и Grandland. В Astra личи идеята за “обтекаемост”. Като погледнем колата отпред, се създава впечатлението, че тя е широка, просто оформлението е за хоризонтално, а не вертикално възприятие. Също и отзад.
Макар, че има ръб (Opel Compass), който разсича предния капак, прекъснат от емблемата (Opel Blitz) и спира в бронята. Важни са “очите” (светлините), които са тънки и “обтекаеми” и оттам подсилването на ефекта. И не знам дали само аз мисля така, но в Astra има нещо от излъчването на “масъл карс” (без производителят да изразява такава претенция, поне не я афишира).
Което е парадокс донякъде, тъй като не виждахме нищо такова в Opel по времето на американския му период.
Като седне човек зад волана, освен усещането, че нивото спрямо предишната Astra сериозно е вдигнато, отново се набива чувството за широчина. Това е така, най-вече заради таблото с двата дигитални екрана, разположени един до друг (Pure Panel или с добавката Pro за по-високите нива). Първият служи за контролните показатели, а другият за информационно-развлекателната система с навигация, паркинг асистент и всичко останало.
STOP&GO: с напълно цифровия Pure Panel аналоговите инструменти остават в историята. Новият интерфейс (Human Machine) е със свежа, модерна графика и предлага на клиентите по-интуитивно изживяване. Водачът на Astra е подпомаган от най-съвременни асистиращи системи, като head-up дисплей и до 360-градусов изглед, наречен Intelli-Vision.
Те са буквално като две отворени книги. Ами да прочетем каква е твоята история, Opel Astra, генерация L.
В първите глави фабулата започва интригуващо - започвайки от дизайна и първото чувство, когато си нагласиш седалката и поставиш ръце на волана. Минаваме и през равнището на материалите вътре. Качествена тапицерия дори за по-базовите варианти (такъв беше първият тестови автомобил), високо ниво на материалите на централната конзола, вратите, а при докосване на пластмасите пръстът потъва и сетивността не е подразнена от евтиния.
Това бе валидно и за предишни поколения на компактния модел, но отчитаме развитие напред. С дясната ръка лесно се “оперира” с лоста на предавателната кутия, която в случая е 8-степенна автоматична. Има много отделения за вещи - чаши, телефони, документи, каквото там още за път, което е важно за такава кола.
STOP&GO: багажникът е увеличен в сравнение с предишната - 422 литра, или 1389 л при свалени задни седалки. Това е повече, отколкото при някои конкуренти. При хибрида по обясними причини е по-малък (352 л).
Автомобилите на теста бяха с 3-цилиндровия, 1,2-литров бензинов двигател с по-голямата мощност - 130 к.с. (другата възможност е 110 к.с.). Много вероятно е да предположим, че в конфигурация с тази трансмисия ще е много търсен в България, както и с 6-степенната механична.
А и хибридът - 1,6 л, 180 к.с., най-мощната модификация, поне на този етап. Припомняме, че догодина ще има електромобил на батерии.
Въпросният 3-цилиндров мотор е на Peugeot Citroen и е много добър. Работи доста равномерно, най-впечатляващо на ниските обороти. Когато натиснете, имате не само мощта, която ви е необходима (например при изпреварване или просто за удоволствие), а и достатъчно бързата реакция от трансмисията. Особено на режим “Спорт”.
Тя е добра дори “отвисоко”, когато по някаква причина сте изгубили скорост. Налице е добър синхрон.
По пътя за Банско (“царският”) средният разход на гориво бе малко на 6 на сто. И нещо много важно - двигателят вади чудесен гърлен звук, най-вече на режим “Спорт”. Останалите са “Комфорт” и “Еко”, а посоченият разход бе най-вече на “Спорт”. След дизайна, звукът е втората проява на характер от страна на Astra. Нещо важно - колата е отлично изолирана за аеродинамични и други външни шумове.
STOP&GO: Може да се поръчва с различни цветови комбинации на джантите.
Стигаме до пътното поведение. Първо, новото поколение има прецизно, много приятно управление. Насочва се добре в завоите. Второ, и най-важно от гледна точка на идентичността - автомобилът е с по-твърдо окачване от този, с който е сравняван по роднинска връзка - Peugeot 308. И тук човек си отдъхва, защото не е допусната грешка, която би довела до “канибализация” и обезличаване и на двата модела.
Като истински Opel, Astra стъпва твърдо и това личи във всичко, най-вече при преминаване на неравности, където стои много стегнато. Но също така при поредица от завои и т.н. Не се осуква, не се накланя… На брифинг получихме информация от представители на марката в България, че в Stellantis просто са оставили в Рюселсхайм да настроят окачването си така, както те се сметнали за най-добре. В крайна сметка от скицата до финалните тестове, този автомобил е разработен там. И това личи - не е само на думи.
На връщане пробвахме и модел с по-богато оборудване, който имаше head-up дисплей, а това е винаги много удобна функция. Паралелно с предния и заден паркинг асистент и камерата за заден ход, налични още за базовите нива на оборудване - Edition и Business edition.
И така - отговорът на двата основни въпроса. Новата Opel Astra е може би две поне две крачки напред спрямо своята предшественичка от гледна точка на качество, технологии, управление, удобства… Тя споделя техника в рамките на групата на бранда си, което е нормално в наши дни и е плюс (платформата, двигателят...).
Като в обединена Европа. И отговаря на предизвикателства и питанки с характер. На немски.
STOP&GO: един от технологичните акценти е най-новия вариант на адаптивните предни светлини Intelli-Lux LED Pixel със своите 168 LED елемента. Astra първа в този клас може да се похвали с такива фарове. Някога аналогичен пробив със същата технология направи Insignia в своя сегмент.
Технически характеристики
Opel Astra
Размери
Дължина, мм: 4374
Широчина, мм: 1860
Височина, мм: 1442
Междуосие, мм: 2675
Маса, кг: 1271
Двигател
Тип: редови, 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1199
Макс. мощност, 130 к.с. при 5500 об./мин
Макс. въртящ момент, 230 Нм при 1750 об/мин
Трансмисия: 8-степепенна автоматична
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 210
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,7
Среден разход, л/100 км: 5,4 - 5,7
Вредни емисии СО2, г/км: 126
Базова цена на тествания модел, лв. с ДДС: 55 790