На борда на BMW iX постигаш пълна нирвана (тест драйв)

iX xDrive50 е кулминацията от усилията на BMW в областта на електрификацията, устойчивото развитие, свързаността и дигиталните услуги.

BMW iX xDrive50

CarMarket.bg

STOP&GO: Автомобилът е оборудван с пет камери, пет радарни сензора и 12 ултразвукови сензора.

К арам BMW iX xDrive50 дни преди да се навършат 28 години от смъртта на Кърт Кобейн. Душевният мир зад волана на този автомобил е в пълен противовес с бунтарството, с което Кобейн и неговата банда промениха музикалния свят.

Спомням си и за „… вечните води, безбрежните води – бездънни, но в тях се не оглеждат небесата звездни” на Пейо Яворов и неговата „Нирвана”. Но истината е, че нито тежкото перо на Яворов, нито бунтарството и депресивните състояния на Кобейн се вписват по някакъв начин с настроенията, които са ме обзели. Те могат да бъдат описани само с философски разсъждения за блаженото състояния на душата, което будистката религия нарича нирвана.

То се нарушава отчасти от този силно поляризиращ дизайн, с който баварците захранват онлайн хейта от няколко години. Очевидно не им пука от този факт, защото държат на своите решения, които след два дни (20 април) ще видим и в новото поколение на Серия 7.

На улицата iX не изглежда толкова безпардонно, колкото ми се струваше на снимки. Без съмнение най-много дискусии сред твърдото ядро фенове продължава да е предницата, по-специално пластмасовата черна решетка, която се „самолекува” при надраскване. Може би са очаквали атаки към този конкретен елемент.

iX спокойно мога да опиша като изключително впечатляваща на визия машина. На претъпкан с немски возила паркинг, пред култова кръчма в Самоков, iX е този, който приковава погледа и на собствениците на други немски луксозни марки.

 STOP&GO: Аеродинамичните елементи отпред, отзад, в пода и около колелата добавят над 65 км към пробега на автомобила.

CarMarket.bg

STOP&GO: Аеродинамичните елементи отпред, отзад, в пода и около колелата добавят над 65 км към пробега на автомобила.

За мен от най-голямо значение е фактът, че това вероятно е най-високотехнологичният баварски модел. С него започва електрическата революция на марката, което изисква изцяло нова платформа и последно поколение задвижваща система. Върху тази нова платформа е изградена алуминиевата пространствена рамка и т. нар. Carbon Cage покрив, изработен от CFRP (корбонов композит), използван още за елементи отстрани и отзад на автомобила. Всичко това е комбинирано с цел да се повиши здравината и да се оптимизира теглото.

 STOP&GO: Моделът се предлага с три 21-цолови и два 22-цолови аеродинамични джанти.

CarMarket.bg

STOP&GO: Моделът се предлага с три 21-цолови и два 22-цолови аеродинамични джанти.

За задвижването се грижи технологията eDrive от пето поколение, при което електромоторът, управляващата електроника и трансмисията са в общ корпус. Благодарение на тази концепция се повишават както енергийната плътност, така и коефициентът на полезно действие.

Двата мотора работят на принципа на синхронните електромотори с електрическо възбуждане. Вместо от постоянни магнити възбуждането на ротора се осигурява от прецизно подаване на електрическа енергия.

 STOP&GO: обемната енергийна плътност на клетъчно ниво е нараснала с около 40% в сравнение с батерията BMW i3 (2020).

CarMarket.bg

STOP&GO: обемната енергийна плътност на клетъчно ниво е нараснала с около 40% в сравнение с батерията BMW i3 (2020).

Захранването им идва от една от най-големите батерии в серийно производство в момента. Нейният капацитет е 111,5 kWh (нето 105,2 kWh). Любопитен е фактът, че обемната й енергийна плътност на ниво клетки е с около 40% по-висока в сравнение с батерия на BMW i3 от моделна година 2020.

Батерията може да се зарежда с прав ток с до 195 кВт. На такава зарядна станция iX xDrive50 пълни батерията от 10 до 80% за около 35 минути. Освен това на бързи зарядни станции с прав ток и при ниво на заряд от 10% за 10 минути може да бъде зареден пробег до 150 километра. В серийното оборудване на BMW iX са включени BMW Charging Card, Flexible Fast Charger със зарядна мощност до 11 кВт и Mode 3 заряден кабел за ползване на обществени зарядни станции.

BMW M440i Gran Coupe е семейно купе за напреднали (тест драйв)

BMW 4 Series е истинско откровение (тест драйв)

Кардинално новият подход на BMW се откроява особено силно в интериора, където трудно може да разпознаете нещо от друг модел на BMW (ако не сте се качвали в Серия 2 Актив Турер). Истината е, че този нов дизайн постепенно ще бъде разгърнат в гамата на компанията.

 STOP&GO: Основният акцент в интериора са двата дисплея с диагонал съответно 12,3 и 14,9 инча, които са обединени в една извита повърхност, която BMW нарича Curved Display.

CarMarket.bg

STOP&GO: Основният акцент в интериора са двата дисплея с диагонал съответно 12,3 и 14,9 инча, които са обединени в една извита повърхност, която BMW нарича Curved Display.

Иначе интериорът е толкова отличителен, колкото бе (и все още е) купето на i3, като и тук целта е същата: да се пресъздаде уютът на дома, не толкова атмосферата в традиционен автомобил. Вътрешното пространство е огромно. Червеният екстериорен цвят е пренесен и в интериора (но при допълнително заплащане). Многото кожа се допълва от полиран алуминий и дървени декорации. Пред средния подлакътник има нов контролен модул, където е разположен контролерът на петото поколение iDrive, старт-бутонът, контролерът на трансмисията и още няколко сензорни бутони, един от които е този за My Modes, които разширяват възможностите за избор на настройки на автомобила.

 STOP&GO: Седалките са изцяло нова разработка. Контролират се чрез кристални бутони върху вратата, а настройките им се правят от сензорния централен екран.

CarMarket.bg

STOP&GO: Седалките са изцяло нова разработка. Контролират се чрез кристални бутони върху вратата, а настройките им се правят от сензорния централен екран.

Седалките са изцяло нови (с вградени подглавници), като основните настройки са изведени на вратите (като при Mercedes) и стават чрез кристални бутони (от който материал е изработен и въртящият се регулатор на iDrive и старт бутонът). На мен не ми хареса, но съпругата и две нейни приятелки изпаднаха във възторг. Не се впечатлих от шестоъгълния волан, не виждам смисъл точно този елемент в един автомобил да се променя. Но като цяло съм особено впечатлен от с.решението на BMW да подходи смело при пренареждането на интериора. Допадна ми това, както и обединените в едно 12,3-инчов приборен панел и контролен дисплей с диагонал 14,9 инча (сензорен), които BMW нарича Curved Display.

За високотехнологичният характер на този автомобил говори една толкова тривиална опция, каквато е панорамният стъклен покрив (наличен тук). Той е най-големият, монтиран някога в BMW. Интересното е, че няма никакви напречни греди. Изработен е от два стъклени панела и три слънцезащитни слоя, слепени като сандвич. Ламинираното стъкло предлага защита както срещу ултравиолетовите лъчи, така и подобрява акустичния комфорт. Горният стъклен панел е с тройно сребърно покритие, целта на което е да поддържа комфортна температура и светлина в интериора.

Зад волана на Audi RS e-tron GT се почувствах отново като дете (тест драйв)

Тестваме най-атрактивната Skoda: Enyaq Coupe RS iV

Но баварците не са спрели дотук. Този покрив е единственият в индустрията, който използва технологията PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal). Прозрачността му се променя чрез пускане на ток в средния слънцезащитен филм. Течните кристали, разпръснати като капчици в полимерната матрица, се подравняват толкова равномерно от електрическата енергия, че позволяват на лъчите да преминават безпрепятствено във вътрешността. Когато те не са наелекризирани, за по-малко от секунда кристалите се разпръскват, като по този начин се създава ефектът на сянка. Тази функция се включва и изключва чрез бутон. Режимът се активира автоматично при паркиране на автомобила.

 STOP&GO: BMW iX xDrive50 предлага мощност от 523 к.с. (765 Нм) и до 630 км пробег (WLTP).

CarMarket.bg

STOP&GO: BMW iX xDrive50 предлага мощност от 523 к.с. (765 Нм) и до 630 км пробег (WLTP).

Истинската нирвана човек усеща на пътя. BMW нито твърди, нито иска клиентът да мисли за iX като за най-забавния за управление автомобил в гамата. Ако искате нещо такова, BMW лансира М240. А ако искате традиционен спортен седан, който е и електрически, и в който пръст има М-подразделението, то i4 е вашият автомобил.

При iX акцентът е поставен върху комфорта, върху безкомпромисния комфорт, за да съм абсолютно точен. А това значи, че возията е на нивото (дори отгоре) на Серия 7. Да, изкушаващо е до пробваш един-два пъти какво могат тези 523 к.с. и 765 Нм, но не повече. Ускорението до 100 км/ч от 4,6 секунди не е нещо нечувано, X5 xDrive50i предлага същото. Далеч по-впечатляващо е междинното ускорение, но за мен акцентът си остава начинът, по който iX поема безбройните дупки по двата маршрута към Боровец.

Renault Megane E-Tech Electric: Нова надежда (тест драйв)

Mercedes-Benz EQS 450+ е черешката на тортата (тест драйв)

Абсолютно съм наясно, че всички електромобили са безшумни, но тук това е наистина впечатляващо, защото имаме огромна площ на предницата, голяма височина, 21-цолови колела и врати без рамки (в SUV). Но ви уверявам, че не се улавят абсолютно никакви паразитни шумове по време на движение. Серийната функция BMW IconicSounds Electric е създадена в сътрудничество с композитора на филмова музика Ханс Цимер, но най-хубавото е, че може да се изключва. За да се радвам на тази тишина или на опционалналната Harman Kardon Surround Sound System с 18 високоговорителя и 644 вата мощност. За по-придирчивите има и Bowers & Wilkins Surround Sound System с 1615 вата и 30 високоговорителя.

 STOP&GO: между двете оси на автомобила лежи една от най-големите батерии на пазара: капацитет 111,5 kWh, от които 105,2 kWh използваем.

CarMarket.bg

STOP&GO: между двете оси на автомобила лежи една от най-големите батерии на пазара: капацитет 111,5 kWh, от които 105,2 kWh използваем.

Серийното окачване включва предна ос с двойни напречни носачи, петраменна конструкция отзад, работещи в зависимост от хода амортисьори и електрическо кормилно управление с функция Servotronic и променливо предавателно число. Като опция се предлага въздушно окачване на предната и задната ос с амортисьори с електронно управление, Интегрално активно кормилно управление (завиващи задни колела, налични тук, заради които имаш чувството, че управляваш много по-компактен автомобил) и спортни спирачки. 20-нчовите алуминиеви джанти са серийни, като опция се предлагат Air Performance джанти с размери 21 и 22 инча.

 STOP&GO: iX 50 може да се зарежда с до 195 kW, на такава станция батерията се зарежда от 10 до 80% за под 40 минути.

CarMarket.bg

STOP&GO: iX 50 може да се зарежда с до 195 kW, на такава станция батерията се зарежда от 10 до 80% за под 40 минути.

Сред най-големите предимства е големият пробег, който наистина гарантира едно допълнително спокойствие на духа. Заводските данни казват до 630 км, аз взех автомобила на 100% заредена батерия и 570 км пробег на борд компютъра. Качих се два пъти до Боровец (по едно качване и спускане през Железница и я-з Искър), без магистрален участък. Съвсем наясно съм, че двете спускания към София връщат много в батерията, но пък качванията отнемат пропорционално. В крайна сметка върнах автомобила след 324 км пробег, среден разход 20 kWh/100 км и оставащи 199 км и 35% заряд на батерията.

 STOP&GO: iX xDrive50 ускорява до 100 км/ч за 4,6 секунди, за същото време този спринт прави и X5 xDrive50i с V8 двигател.

CarMarket.bg

STOP&GO: iX xDrive50 ускорява до 100 км/ч за 4,6 секунди, за същото време този спринт прави и X5 xDrive50i с V8 двигател.

Не съм икономисвал заряд, нито съм изключвал климатика, нито съм пестил няколкото упражнения за ускорение на този 2,5-тонен SUV до 100+ км/ч. За отличния пробег помага и извличането на топлина от моторите и електрониката при ниски температури, която се използва за подгряване на батерията и интериора. Режим Sport не променя кардинално характера на автомобила, както го прави при един бензинов баварски модел, затова заложих на режим Individual. Разчитах и на автоматична рекуперация на енергия, защото не ми се ровеше по менютата, за да я променям, защото ги няма планките зад волана, с които да избираш силата на рекуперация.

Нирваната не може да ми наруши и цената, стартираща от 205 000 лв. с ДДС (а в тестовия модел над 220 хиляди). Аз не съм клиентът, а последните година-две ми доказаха, че колкото по-висока е цената, толкова повече желаещи има за дадения автомобил в сегмента на луксозните марки и модели.

тест драйв BMW iX xDrive50 BMW iX BMW