Нова технология може да съкрати в пъти времето за зареждане на електромобилите

Нов полупроводник GaN работи до 20 пъти по-бързо спрямо силиция, като може да генерира до 3 пъти повече мощност и 3 пъти по-бързо зареждане.

Пламен Георгиев,
електромобили зарядни

iStock

Navitas Semiconductor, компания, която произвежда технология за супер бързи зарядни за телефони, атакува фронта за скъсяване времето за зареждане на електромобилите.

“Същото нещо, което правим с 50 вата за телефон и таблет, ще правим за 5000 или 20 000 вата за бързо зареждане на вашия електромобил,” коментира изпълнителният директор Джийн Шеридан за CNBC.

Технологията на Navitas може да съкрати масовете за зареждане на е-кола в домашния контакт с 2/3 от времето, необходимо сега.

Нещо повече, Шеридан твърди, че технологията на неговата компания може да увеличи пробега с почти 30% или да намали размера на батерията с 30%, като и двете имат своите очевидни предимства.

Но тази технология едва ли ще я видим в серийно производство поне до 2025 г. Тук ще отбележим, че компанията откри център в Шанхай, за да работи с различни производители, помагайки им да разработят свои собствени GaN системи.

Галият е химичен елемент от периодичната таблица и естествен вторичен продукт от рафинирането на други метали, като алуминия. Любопитното е, че от десетилетия този материал не е бил ползван. Но когато галият се комбинира с азот в галиев нитрид (GaN), той става използваем за полупроводници, използвани в зарядните устройства на битовата електроника. GaN полупроводник работи до 20 пъти по-бързо от силиция, прави възможно повишаване на мощността до 3 пъти, скъсява времето за зареждане 3 пъти, като всичко това е опаковано в наполовина по-малък размер и тегло.

Технологията е сравнително нова и не толкова широко разпространена, защото е все още по-скъпа и изисква от клиентите да променят цялата си зарядна система. Но Шеридан обяснява, че цената ще спадне с увеличаване на мащабите.

Сега е само 10 до 20% по-скъпа. До две години ще е на същата цена или по-ниска. Това е мощен чип. Но за да стане всичко, трябва да се промени цялата захранваща система около този чип, което изисква нови умения.

През последните три години, Navitas е доставил над 35 млн. GaN чипа на производители от калибъра на Vivo, Dell и Xiaomi.

Първоначално Navitas ще се фокусира върху домашни зарядни системи, които са много бавно, заявява Шеридан. Имайки предвид, че за развитието на един електромобил са нужни 3 до 4 години, то GaN полупроводник може да се появи в серийно производство не по-рано от 2025 г. Но съвместната работа на компанията с автомобилния бизнес вече е започнала.

До момента никой производител на електромобили не е обявил, че преминава на GaN системи, но BRUSA HyPower – доставчик на електроника за играчи като Porsche, Audi и Volkswagen – обяви публично, че си партнира с Navitas.

електромобилите чипове полупроводници Navitas Semiconductor