Navitas Semiconductor, компания, която произвежда технология за супер бързи зарядни за телефони, атакува фронта за скъсяване времето за зареждане на електромобилите.
“Същото нещо, което правим с 50 вата за телефон и таблет, ще правим за 5000 или 20 000 вата за бързо зареждане на вашия електромобил,” коментира изпълнителният директор Джийн Шеридан за CNBC.
Технологията на Navitas може да съкрати масовете за зареждане на е-кола в домашния контакт с 2/3 от времето, необходимо сега.
Нещо повече, Шеридан твърди, че технологията на неговата компания може да увеличи пробега с почти 30% или да намали размера на батерията с 30%, като и двете имат своите очевидни предимства.
Но тази технология едва ли ще я видим в серийно производство поне до 2025 г. Тук ще отбележим, че компанията откри център в Шанхай, за да работи с различни производители, помагайки им да разработят свои собствени GaN системи.
Галият е химичен елемент от периодичната таблица и естествен вторичен продукт от рафинирането на други метали, като алуминия. Любопитното е, че от десетилетия този материал не е бил ползван. Но когато галият се комбинира с азот в галиев нитрид (GaN), той става използваем за полупроводници, използвани в зарядните устройства на битовата електроника. GaN полупроводник работи до 20 пъти по-бързо от силиция, прави възможно повишаване на мощността до 3 пъти, скъсява времето за зареждане 3 пъти, като всичко това е опаковано в наполовина по-малък размер и тегло.
Технологията е сравнително нова и не толкова широко разпространена, защото е все още по-скъпа и изисква от клиентите да променят цялата си зарядна система. Но Шеридан обяснява, че цената ще спадне с увеличаване на мащабите.
Сега е само 10 до 20% по-скъпа. До две години ще е на същата цена или по-ниска. Това е мощен чип. Но за да стане всичко, трябва да се промени цялата захранваща система около този чип, което изисква нови умения.
През последните три години, Navitas е доставил над 35 млн. GaN чипа на производители от калибъра на Vivo, Dell и Xiaomi.
Първоначално Navitas ще се фокусира върху домашни зарядни системи, които са много бавно, заявява Шеридан. Имайки предвид, че за развитието на един електромобил са нужни 3 до 4 години, то GaN полупроводник може да се появи в серийно производство не по-рано от 2025 г. Но съвместната работа на компанията с автомобилния бизнес вече е започнала.
До момента никой производител на електромобили не е обявил, че преминава на GaN системи, но BRUSA HyPower – доставчик на електроника за играчи като Porsche, Audi и Volkswagen – обяви публично, че си партнира с Navitas.