П овече от две години слушаме за криза с чиповете, която доведе до огромни забавяния (за това има още много причини) в доставките. Но сякаш през последната половин година темата чипове мина на заден план.
Но сега ние ще я извадим отново на преден, защото има проучвания, които казват, че след време изборът на автомобил няма да е на база задвижване, окачване и др., а ще избираме колите си като компютри – колко са им мощни процесорите.
Не случайно в индустрията вече има термин software driven cars. Такива ще са следващото поколение електромобили. За тях Intel иска да е готов и обяви инвестиция от над 30 млрд. евро в два фабрики в Германия. Не случайно казвам фабрики. Защото, когато говорим за инвестиции в нови заводи за автомобили и батерии, суми между 3-5 млрд. звучат колосално. А тук говорим за 30 млрд. евро за два завода, познати като fabs (от фабрика). Те са много по-малки като площ, в пъти по-малки, но само производствените халета трябва да са в пъти по-чисти от операционна. В действителност операционните са мръсни като тоалетна спрямо тези производствени мощности, затова и инвестициите са толкова колосални.
И забележете, те са само част от плана на американската Intel за разрастване в Европа. Това е третата новина за голяма инвестиция от компанията в рамките на четири дни. В Полша ще бъде направена фабрика за чипове на стойност $4,6 млрд., в Израел ще бъдат вложени други $25 млрд. за нова фабрика.
Мощностите в Германия ще бъдат субсидирани с 10 млрд. евро от германското правителство, пише Automotive News.
Първата мощност трябва да започне да произвежда след четири до пет години в Магдебург.
Германското правителство заделя милиарди за привличане на технологични гиганти в страната. Кризата с чипове от последните години плаши всички, затова страната иска да не е толкова зависима от Южна Корея и Тайван.
В момента се водят преговори с производителя на батерии Northvolt за изграждане на завод в Германия.