По ирония на съдбата авто компаниите сега спасяват индустрията с чипове

Тежкият недостиг на чипове буквално преобърна автомобилната индустрия с главата надолу, особено след като доставчиците се фокусираха върху основния им източник на доходи

Пламен Георгиев,
Audi поточна линия производство

Audi

П рез 2020 г. животът ни се промени за една нощ, същото стана и с редица индустрии. Една от най-засегнатите бе автомобилната промишленост, която бе тежко засегната от излетелите в космоса продажби на компютри и смартфони.

Технологичният свят привлече основната част от доставките на чипове, а автомобилните производители пострадаха тежко от недостига на полупроводници, което ги накара да затварят производства или да произвеждат „голи” автомобили, които стояха (и продължават да стоят) на паркингите в очакване на жизненоважните чипове.

Но сега тенденцията е точно обратната и, по ирония на съдбата, точно автомобилната промишленост сега е спасителен пояс за производителите на чипове, които се стремят да държат ненормалните си нива на печалби, постигнати през последните две години.

Търсенето на лаптопи и телефони се забавя, а спадът на търсене в тези индустрии предизвиква спад и в бизнеса с полупроводници.

Председателят на Great Hill Capital Томас Хайес казва, че тенденцията е ясно видима в момента: производителите на чипове инвестират агресивно за увеличаване на обемите, а автомобилният сектор е този, който им носи приходите.

Производителите на чипове вече създадоха свръх запаси от чипове за смартфони и компютри, затова сега опцията им е да се пренасочат към колите. Търсенето там си остана силно, обяснява Хайес.

Пренасочването на производството трябва да направи промяната, която всеки един от нас очаква. Когато това става, автомобилните компании би трябвало вече да могат да произвеждат обемите, които могат и им трябват, което евентуално би довело и до леко намаляване на цените.

Хайес казва, че в САЩ цените на употребяваните автомобили трябва да спаднат съществено, особено след като производителите се върнат към нормалното производство и започнат да продават по ценови листи, дори под тях. Предлаганите субсидии ще направят покупката на нов автомобил по-привлекателна, особено след като клиентът няма да се налага да чака дълго за доставка.

Но към момента въобще не изглежда, че индустрията се връща към обемите на производство от преди 2020 г. По-рано тази седмица Skoda обяви, че ще спре временно (и за пореден път) поточните линии, като причина за това е липсата на чипове.

Toyota също говори за липса, който проблем ще продължи и през 2023 г. Това вероятно ще доведе до 10% спад на целевото й производство.

Прогнозите на Хайес са доста оптимистични. Важно е да видим дали те ще се сбъднат през тази година. На клиентите все още се казва, че ще трябва да чакат до 12 месеца.

криза с чипове полупроводници чипове