П рез последните няколко години автомобилният бранш скоростно се дигитализира и внедрява все повече цифрови технологии. Една от тях са дигиталните ключове за автомобили, които вече се предлагат от някои производители.
Но готови ли сме за тях? Засега тази екстра се предлага от малко модели, които по-скоро тестват възможностите и показват предимствата на този подход. Но все още има доста път, който трябва да бъде изминат, съобщава The Verge.
Дигиталните ключове практически заменят традиционните и са инсталирани в смартфона на шофьора. Има различни технологии, които да осигуряват връзката между телефона и колата, като целта е една и съща – автомобилът получава команда от устройството да отключи вратите и да позволи стартиране на двигателя. Това може да стане по изрична команда на потребителя през телефона или автоматично, както при колите с безключов достъп.
Има обаче и доста въпроси. Най-важният е доколко сигурна е технологията. Тъй като ключът е виртуален и във смартфона, ако някой хакне телефона, би ли могъл да вземе и ключа за колата? Възможно ли е да се проследи и клонира сигналът между телефона и автомобила?
Отговорите на тези въпроси са сложни. Причината е, че няма единни стандарти за тези системи и всеки производител подхожда според своите разбирания. Има две асоциации – FiRa Consortium, в която членуват Apple, Google, Cisco, Samsung, Qualcomm и други големи имена. А втората е CCC (Car Connectivity Consortium), като в нея участват повечето големи автомобилни производители и Apple, Samsung, Xiaomi и др.
Всички те се опитват заедно да отговорят на въпросите, да решат основните рискове и да въведат единни стандарти, които да улеснят значително използването на технологиите. От ССС коментират, че постигането на тези стандарти е много трудно, защото става дума за огромен брой компании, различни смартфони, устройства, автомобили, системи, концепции, идеи, възгледи и т.н. А всичко трябва да работи еднакво и да е на адекватно ниво на сигурност.
Самите компании очаквано предпочитат да наложат своите стандарти и идеи за сметка на останалите. Нужни са много преговори и работа, за да се постигне единно мнение.
Накрая остават и самите шофьори. Преди години Tesla всъщност искаше да предлага Model 3 само с дигитални ключове. В последствие обаче се отказа и предлага традиционни ключове, защото… клиентите така искат.
Факт е, че младежите предпочитат да управляват всичко от едно устройство и това е смартфонът им. Но все още има огромен брой хора, които трудно биха се доверили на подобен подход и ще предпочетат да използват традиционен ключ.
Затова ще мине още доста време преди дигиталните ключове за автомобили да станат масова услуга. Това е добре и за самия бранш, защото му дава нужното време, за да се обедини около стандартите и да усъвършенства технологията, за да я направи максимално сигурна и удобна за използване.