Проучване: Умните магистрали са по-безопасни, но само ако колата ви е здрава

Рискът се увеличава значително, ако се наложи да спрете

Мартин Дешев,
България път магистрала коли

iStock

В ъв все повече държави се увеличава тенденцията на т.нар. умни магистрали. Проучване на британската служба за управление на националните магистрали показва, че те подобряват безопасността, но при определени условия, съобщава AutoExpress.

Анализът обхваща периода от 2017 г. до 2021 г. Той отчита, че за всеки милиард изминати мили има 0,07 тежки наранявания по трасетата, които са със статут на умни магистрали, като са запазили своята аварийна лента.

На места във Великобритания вече се премахва аварийната лента, за да има повече място за трафик. Тогава тежките наранявания за същата дистанция растат 3 пъти до 0,21.При традиционните магистрали, които не са умни, тежките наранявания са 0,10 на 1 млрд. изминати мили. Според агенцията, проучването показва, че и трите вида умни магистрали, са по-добри и по-безопасни от традиционните.

Мнозинството от инциденти е свързано с удари между движещи се коли. По-малко са ударените, които са спрели, но логично рискът от такъв инцидент е по-голям, когато магистралата няма аварийна лента.

Британската организация АА (еквивалентът на СБА) обаче не е такъв оптимист. Тя критикува безопасността на умните магистрали, когато се премахне аварийната лента. Самото проучване също показва, че най-сигурна е умна магистрала с аварийна лента и затова тези ленти трябва да бъдат върнати или най-малкото зоните за аварийно спиране да бъдат драстично увеличени, призовават от АА.

технологии магистрали автомобили коли