Електрическите автомобили предлагат най-голям (и объркващ) избор от всякога

Понякога от всичко по много има своите недостатъци

Мартин Дешев,
електромобили зарядна станция

iStock

П азарът на електрически автомобили е в най-доброто и здравословно състояние, в историята си. Това обаче не означава, че е без никакви проблеми, показва обзор на InsideEVs.

На пръв поглед всичко върви както може да се очаква. Производителите се надпреварват да пускат нови модели, разработват нови технологии и подобрения, развиват инфраструктурата. Институциите също се опитват да помагат и предлагат субсидии за купуване на електрически коли и други бонуси и облекчения за притежателите на електрички и за фирмите, които изграждат инфраструктурата.

Но динамиката във всеки един аспект на бранша създава и много обърквания. Не помагат и множеството критики и хвалби, които тласкат мненията и позициите от едната крайност в другата, често по няколко пъти на седмица. И все пак, в общи линии ето как изглежда 2023 г. от гледна точка на електромобилите.

Само в САЩ например през 2019 г. на пазара има 16 електромобила. През 2023 г. вече са 48.

Развитие има и в технологиите. През 2013 г. електромобилите са могли да изминат средно 188 км с едно зареждане. През 2022 г. дистанцията скача до 468 км. Времето за зареждане също спада.

Но има и проблеми. Допреди няколко години купуването на електромобил е било съвсем лесно. Човек избира кой модел и след това малко екстри за него, казва Иван Дрюри, директор на анализите за платформата за купуване на коли Edmunds. Той казва, че сега купуването е много по-сложно заради множеството версии и подверсии на доста модели, които объркват клиентите.

Друг проблем е бързото развитие на технологиите. Получава се ситуация, в която новите технологии и възможности на електричките излизат на пазара по-бързо, отколкото старите могат да го напуснат. Резултатът е както изобилие от модели, така и от огромни разлики в техните способности, което означава, че купувачите трябва да отделят много повече време в проучвания за различните технологии, терминологии и спецификации.

По отношение на зареждането, разбира се, има огромни разлики и тук. Мрежите от зарядни са силно неравномерно разпределени с голяма гъстота в някои райони и изключително малко станции в други. В САЩ има добър пример, който е, че постепенно производителите се обединяват около стандарта на Tesla за презареждане, а компанията ще отвори мрежата си от станции за всички съвместими коли от следващата година. Supercharger станциите на Tesla са най-голямата мрежа в САЩ.

В Европа обаче се използва друг стандарт и тепърва предстои да се види кой ще се наложи като единен. Добре е да има такъв, тъй като значително ще улесни изграждането на инфраструктурата.

И накрая, цените. Електромобилите са по-скъпи от еквивалентите си с ДВГ, но пък в много страни има(ше) субсидии. В Германия обаче те приключиха тази година, а в САЩ има объркване, тъй като изискванията се менят редовно поради множество фактори. И въпреки това цената остава доста висока. В САЩ средната цена на нова електричка е 52 345 долара, докато средната цена на нов автомобил като цяло е 48 247 долара. Всичко това напомня, че пазарът на електромобили все още е в зората си и има още доста да се развива, но изглежда върви на прав път.

електромобили електрически автомобил автомобили коли