Два легендарни „шестака” в два легендарни модела

Най-запалените фенове дори биха могли да сложат представката „най”, защото агрегатите RB26 и 2JZ продължават да пленяват въбражението и днес

Пламен Георгиев,
Skyline Supra

, CarMarket.bg/производители

Toyota Supra 1986 (2-о поколение)/Nissan GT-R (R32)

С ветът бавно, но сигурно преминава към електрическата мобилност, но за повечето автомобилни фенове, сравнението кой електромотор е по-добър е като да сравняваш две перални. Затова, сега се вращаме назад в златните години на двигателостроенето, когато японската индустрия определено бе върхът на сладоледа.

От K20 на Honda, 4G63 на Mitsubishi или 13В на Mazda, някои от най-добрите, най-иновативни двигатели с вътрешно горене се правят в Япония. Но може би най-добрите са „шестаците” RB26DETT на Nissan и 2JZ-GTE на Toyota, два епични агрегата в два епични модела.

 Nissan Skyline 2000 GT-R (1970)

Nissan

Nissan Skyline 2000 GT-R (1970)

И двата излизат на сцената в началото на 90-те години. Първи по улиците се появява Nissan Skyline GT-R (R32). Другата японска икона, в своята най-популярна, турбо форма се монтира първо в моторния отсек на Toyota Aristo, но световната си слава натрупва в моторния кош на A80 Supra RZ (позната като Turbo).

 Nissan RB26DETT

Nissan

Nissan RB26DETT

Тъй като излиза пръв, започваме с RB26DETT, който Nissan има намерение да използва и на състезателните писти. Изграден е на база чугунен блок с диаметър и ход на буталото от 86,9 мм x 73,7 мм. Главите на цилиндрите са алуминиеви, всеки е с по четири клапана. Агрегатът с работен обем 2,6 литра е с електронна система за впръскване на горивото и две турбини Garrett T25.

 Toyota 2JZ-GTE

Toyota

Toyota 2JZ-GTE

Двигателят 2JZ-GTE е топ агрегатът в JZ моторната гама на Toyota, създаден в отговор на RB26. Той, за разлика от конкурента, никога не е използван за моторспортни надпревари, защото е прекалено тежък.

Подобно на конкурента си, блокът му е чугунен, общо 24 клапана и алуминиеви глави на цилиндрите. Но блокът е малко по-голям и съществено по-тежък. Той е с работен обем 3,0 литра, а диаметърът и ходът на буталата е идентичен – 86 мм.

 Toyota Supra Turbo (4-о поколение)

Toyota

Toyota Supra Turbo (4-о поколение)

Преди да обърнем внимание на цифрите, трябва да споменем т. нар. Джентълменско споразумение между японските производители от 80-те години, което ограничава мощността на двигателите до 270 к.с., а максималната скорост на 180 км/ч. Причина за това е опит за ограничаване на трагичните инциденти по пътищата в Япония.

Така, поне на хартия, мощността на RB26 е 270 км/ч пи 6800 об./мин, въртящият момент е 353 Нм при 4400 об./мин.

Другият японски „шестак” е – изненадващо – 270 к.с. при 5600 об./мин (в Япония), но за разлика от Skyline GT-R, A80 Supra се продава също в Европа и Северна Америка. За тези пазари мощността е 320 к.с. Пиковият въртящ момент е 434 Нм при 4000 об./мин.

Видно е, че двигателят на Toyota е с по-висок въртящ момент, но този на Nissan се развърта до по-висок оборотен диапазон.

Няма да се опитваме да даваме присъда, тъй като е изключително дтрудно това да се направи. Затова и няма да ги оценяваме, защото и двата са легендарни.

Източник на статията: autoevolution.com

двигателостроене 2JZ-GTE RB26DETT Toyota Supra Nissan Skyline шестаци ДВГ двигатели