Ако 800-волтовата архитектура е най-добрата, защо толкова малко електромобили я ползват?

Една от най-добрите възможности за увеличаване на пробега и намаляване на времето за зареждане е възприемането на 800-волтова архитектура. Ето защо тази стъпка е толкова важна.

Пламен Георгиев,
Kia EV6

, Kia

Kia EV6

Н яма съмнение, че електромобилите ще завладеят света, но преди да го направят, първо трябва да убедят много хора, че са подходяща алтернатива на автомобилите с ДВГ. Един от най-големите проблеми е притеснението на клиентите за ограничения пробег, като на това производителите предложиха няколко решения. Едно от тях е монтирането на по-големи батерии, но с всичките произтичащи от това минуси (по-висока цена, по-голямо тегло и понижаване на ефективността в следствие на това).

Друг начин е скъсяване на времето за зареждане. Именно това е Светият Граал, за да може електромобилите да завършат успешно революцията, която стартираха. Няма да навлизаме в дебрите на тази тематика. Ще се концентрираме върху електрическата архитектура с по-високо напрежение. Повечето електромобили, включително всички модели на Tesla, използват 400-волтова архитектура, докато Porsche Taycan изненада всички с 800-волтова. Taycan не впечатлява толкова с пробега си, а с възможността за бързо зареждане. Porsche почерпи вдъхновение от болида LMP-1 за „Льо Ман”.

Но нека първо обърнем внимание на 400-волтовата архитектура. Тя може да се проследи назад до времето, когато Toyota Prius бе първият (един от първите, но масов) електрифициран автомобил. Електромоторите и батериите на хибридите използват 400-волтова система, затова, естествено, първият електромобил възприема 400-волтова система. Тя е съвместима и със съществуващата инфраструктура.

Преминаването към 800-волтова позволява скок на ефикасността. Lucid вече демонстрира това с Air, който в момента е най-ефикасният електромобил. Lucid реално използва 924-волтова система, която е една от причините за постигнатия пробег от 837 км. Подобна високоволтова система позволява захранване на същото количество енергия с по-ниско напрежение на тока, което означава по-малко загуби за погряване на енергийната система. Означава и по-тънки проводници в електрическата система и по-малко мед в електрическите мотори, което намалява теглото още повече. Освен това се намалява прегряването в зарядните кабели и свързания хардуер.

Загубата на мощност се увеличава експоненциално с нагряване, така че виждате защо това е толкова важно. И накрая, по-бързите скорости на зареждане позволяват по-ефективно възстановяване на енергията по време на спиране, така че повече от загубената енергия се връща обратно в батерията.

В момента, освен Porsche Taycan и другите модели, изградени на тази платформа, като Audi e-tron GT, само Lucid Air, Hyundai Ioniq 5 и Kia EV6 използват 800-волтова архитектура. Автомобилите на Hyundai Group демонстрират как тази архитектура може да се използва от масови модели, без това да засяга цената. Hyundai Ioniq 5 и Kia EV6 може да заредят ток за изминаване на 108 км за пет минути, когато се зареждат на 350-киловатова DC зарядно.

Самите зарядни станции са една от пречките за по-масовото навлизане на 800-волтовата архитектура. Само малка част от тях предлагат 800-волтова зареждане, повечето от тях са на мрежите на Tritium, Ionity и Electrify America. Но въпреки това, 800-волтова система може да се възползва от по-високата ефикасност, просто няма да се зарежда толкова бързо, когато е включена към 400-волтова станция.

Това не значи, че ситуацията няма бързо да се промени. Rivian и General Motors дадоха сигнали, че ще възприемат високоволтови системи в новите си модели. Volvo и Stellantis също ще я използват за бъдещите си продукти. Към нея се очакват да преминат и китайските XPeng, Nio, Li Auto и BYD.

Според Automotive News, през 2025 г. повечето модели, появяващи се на пазара, ще използват 800-волтова технология. Тя ще заеме доминантна позиция на пазара до края на десетилетието.

800 волта 800-волтова архитектура електромобили в България батерии с твърд електролит литиево-йонни батерии