LFP батериите гонят все по-висока енергийна плътност

Стремглавото покачване на цените на суровините вероятно ще направи LFP батериите все по-привлекателни, а те се размиват бързо: тези на SVolt имат плътност 200 Wh/Kg, 230 Wh/Kg са тези на Gotion

Пламен Георгиев,
електромобили батерии платформа

iStock

LFP клетките са по-евтини и по-здрави от най-разпространените. Проблемът им е ниската енергийна плътност. Но той се решава бързо, в следствие на което LFP клетките стават все по-атрактивни. Последното доказателство за това дават SVolt и Gotion High-Tech (Guoxuan).

Наскоро SVolt започна да продава LFP клетки с енергийна плътност от 200 Wh/kg. Това е с около 25% по-висока плътност от средната за LFP батериите, които са на пазара в момента. На сайта на компанията се казва, че тези батерии са налични за автомобили от сегменти А, В и С, а форматът им L6 означава 215 мм широчина, 574 мм дължина и 118 мм височина.

За автомобилите от сегмент А, батериите LFP постигат 208 Ah. За колите от сегмент В и С се отива до 266 Ah.

SVolt и Gotion High-Tech са убедени, че скоро могат да достигнат енергийна плътност 230 Wh/kg. Докато първата от тях заявява, че ще започне да произвежда своите батерии през 2023 г., Gotion казва, че нейните LFP батерии ще са налични към края на 2022 г. Интересното е, че клетките няма да са с формата на призма, а ще са в торбичка (LFP pouch batteries). По този начин се избягва използването на CTP (cell-to-pack), при което клетките играят и структурна роля, икономисвайки тегло и увеличавайки енергийната плътност.

Gotion използва подобен подход, за да осигури същото предимство за своите клетки. Наречен JTM (Jelly roll-to-module), той гарантира съотношение GCTP (gravimetric-cell-to-pack) на клетките, идентично с това на клетки с CTP: 90% или 207 Wh/kg в батерията.

Очакванията са този тип батерии да помогнат на електромобила да достигне по-бързо да паритет в цените между е-колите и конвенционалните автомобили.

електромобили батерии за електромобили LFP батерии