Nissan обяви партньорство с американската космическа агенция НАСА в разработката на нов тип батерия за електромобилите си.
Целта е тя да се зарежда по-бързо, да бъде по-лека и по-безопасна за възпламеняване, заяви автомобилният концерн с официално съобщение. Батерията е твърдотелна и ще се прави в завод, който трябва да заработи след две години.
Продуктът трябва да замени литиево-йонните батерии, като се очаква да бъде пуснат на пазара през 2028 г.
Изцяло твърдотелната батерия е достатъчно стабилна, за да се използва дори в пейсмейкъри. Тя ще е на около половината от размера на сегашната батерия и ще се зарежда напълно за 15 минути вместо за няколко часа.
Nissan не са първи път си сътрудничи с НАСА. Преди няколко години те сключиха и договор за сътрудничество в областта на автономното управление. Сега в проекта им влиза и Калифорнийския университет. Целна и на трите страни е една - в изредените по-горе характеристики.
Както НАСА, така и Nissan използват така наречената "оригинална платформа за информатика на материалите", представляваща компютъризирана база данни, чрез която се тестват различни комбинации от материали, за да се провери взаимодействието им и коя комбинация "работи най-добре".
Целта е да се избегне използването на скъпи материали, каквито са редкоземните метали, необходими за литиево-йонните батерии. А тя придоби още по-голям смисъл предвид оскъпяването им заради войната в Украйна и очакваната нова “студена война”.
Nissan разчита на натрупания опит с Leaf, излязъл на пазара още през 2010 г. Батерията му не е претърпявала големи инциденти по пътищата и някои части от технологията остават, като например ламинирането на батерията.
В последните седмици бяха оповестени няколко проекта на обща стойност десетки милиарди за нови заводи и (или) сътрудничества за производството на батерии по цял свят.
На практика всеки голям производител опитва да задоволи нуждите си, като се надява в близко бъдеще батериите да не са така скъпи, но пък по-ефективни откъм пробег и зареждане.