В какви случаи двигателят започва да „чука”

Понякога проблемите с двигателя възникват внезапно. Водачът усеща силен удар и двигателят изгасва. Защо се случва това?

механик двигател сервиз

iStock

Н ай-сериозна е внезапната повреда на части, водеща до кардинална повреда на двигателя или счупване на части от задвижващия тракт, в резултат на което се усеща удар вътре в блока или в главата на цилиндъра.

Шофьорите често казват, че двигателят "чукал". Това почукване предвещава скъп ремонт. Понякога последствията от подобно чукане може да са катастрофални и де се наложи смяна на целия двигател. Какво може да причини подобни кардинални последствия?

Воден удар

Въпросното „чукане” в двигателя може да е по няколко причини. Една от най-често срещаните е повреда на части в цилиндро-буталната група заради така наречения воден удар. Ако водачът често преминава през дълбоки локви или потоци с дълбочина от половин метър или повече, водата може да влезе в горивните камери през филтъра.

Вместо гориво-въздушна смес, в горивната камера влизат няколко грама вода, които не може да бъдат компресирани, както се случва със сместа от гориво и кислород. Буталото компресира водата и когато достигне най-високата точка на своя ход, влиза в контакт с течността, причинявайки удар, който може да доведе до огъване на мотовилката или повреда на други части.

Колкото по-високи са оборотите на двигателя и колкото по-голяма е мощността, толкова по-тежки са последствията от водния удар. Понякога се стига до блокаж на двигателя. Подобна повреда и придружена от силно форсиране, което разтърсва колата и плаши водача.

В някои случаи, когато количеството вода е малко, последствията от водния удар са сравнително леки, но винаги има такива. Мощи да се изразяват в надрастване на стените на буталата. Често признак за неизправност са вибрациите при работа на двигателя, което води до забележимо разклащане на силовия агрегат.

Детонации в горивни камери

Сериозна повреда на двигателя може да възникне не само след воден удар. Понякога те се причиняват от така наречените детонации, когато при високо натоварване нестандартният нискооктанов бензин започва да експлодира преждевременно в горивните камери, причинявайки повишаване на температурата, повреда на буталата, клапаните и стените на блока.

При продължителни натоварвания буталото започва да се топи, главата на буталото губи формата си, изкривява се и се притиска в стените на втулката. Може дори да се стигне до пробиване на стената на блока!

Можете да засечете слухово предстоящата повреда. Детонацията може да бъде разпозната по силния метален звън на вътрешните части на двигателя, когато работи под натоварване.

Биели

Списъкът с най-често срещаните и опасни повреди на двигателя, които могат да доведат до блокиране на буталото, включва удари на биелите в точките на закрепване към коляновия вал.

Удар на биелата се получава, когато се създаде луфт на втулката след голямо износване. Започва вибрация, придружена с тракане. Понякога при голямо натоварване обшивката се скъсва, което води до рязък удар и вибрации.

Най-често този ефект се получава при използване на нискокачествено масло и при високи натоварвания на двигателя. Периодичното прегряване също влияе върху състоянието на частите.

Скъсан ангренажен ремък

Силен удар двигателят изпитва, когато задвижването на газоразпределителния механизъм (GRM) се счупи. Тогава клапаните нямат време да се затворят и буталото удря един от тях отдолу. В резултат на удара може да се стигне до сериозна повреда, изискваща скъп ремонт.

Това се дължи на естественото износване на ангренажния ремък. Висококачествените ремъци издържат приблизително 120 000 километра. При по-масови автомобили той издържа 60-80 000 км.

Необходимо е внимателно да прочетете инструкциите за поддръжка и да смените ремъка навреме. Заедно с ангренажния ремък е необходимо да се монтират нови ролки и обтегачи. Ако не го направите, ще последва нов дефект.

Стара задръстена помпа спира да изпомпва охлаждащата течност ефективно, блокира и в един момент съединителят заяжда и забавя целия механизъм. Моторът го натоварва и ремъкът не може да се справи.

Източник на статията: avto.mail.ru

двигател съвети полезно