Колко дълго можете да шофирате с индикатор за проверка на двигателя

В случай на неизправност на двигателя или свързаните с него системи в модерен автомобил, светва предупредителната лампа „Check engine“

скоростомер check engine

iStock

Н е всички шофьори се развълнуват дълбоко, когато им светне жълтият предупредителен индикатор за неизправност на двигателя. Въпросът е: колко време да шофирате по този начин, преди да се случи нещо, за което после да роните крокодилски сълзи?

Какво е «check engine»?

Буквалният превод означава „проверете двигателя“. Този индикатор светва, ако вътрешната диагностична система на автомобила е открила грешки или несъответствия в показанията на сензора.

Шофьорите често не обръщат внимание на сигнала и продължават да шофират, без да забелязват разлика в работата на мотора. Но това не винаги е правилно.

В този случай контролният блок (ECU) използва средни настройки и подготвя горивната смес според аварийните стойности. В резултат на това нивата на вредни емисии в изгорелите газове се увеличава, разходът на гориво скача и рискът от замърсяване на вътрешните повърхности и части на двигателя се увеличава.

В рисковата група е и катализаторът. Неправилно подготвената горивна смес не изгаря напълнокато има допълнително изгаряне в катализатора, което често води до прегряване и последваща повреда на катализатора.

Правилното действие е бързо да откриете дефектния сензор и да го смените, за да приведете системата за впръскване на горивото в нормално работно състояние.

Датчик за кислорода

Често жълтата лампичка на таблото светва заради бензина. Но това не значи, че горивото задължително е с лошо качество. Факт е, че бензинът от екологичен клас Евро 5 и Евро 6 има кислородсъдържащи добавки, тоест MTBE, MTAE, IPTBE, DIPE естери, които повишават октановото число.

При високи концентрации на MTBE, MTAE, IPTBE, DIPE естери горивото забележимо променя скоростта на горене и количеството кислород в отработените газове надхвърля нормалната граница от 2,7%. Специален сензор засича това отклонение и показва грешка. Най-често такива грешки се появяват при автомобили от екологичен клас Euro 5. При смяна на горивото сигналът „проверка на двигателя“ изчезва.

Изключване на двигателя

Понякога индикаторът за проверка на двигателя светва, когато има наистина сериозни проблеми. Ако след активиране на сигнала силовият агрегат започне да издава странни звуци, усетите силни вибрации по време на работа или прекъсвания, това значи, че не трябва да продължите с шофирането на колата. Възможно е една от бобините да е неизправна, може свещ да е зацапана, което води до прескачане на искрата.

Случва се двигателят да се разтресе заради по-опасни неизправности, например механични повреди на втулките или изгаряне на буталото поради силни детонации. В този случай от ауспуха започва да излиза тъмен дим. Рискувате неизгорелият бензин бързо да „убие“ катализатора.

Индикаторът може да светне и ако антифриз влезе в горивните камери през уплътнение, което е загубило свойствата си. След това през ауспуха се отделя бяла пара. Във всички тези случаи не трябва да шофирате. Препоръчително е с репатрак да закарате автомобила си до сервиз, където да разберете какви са причините.

Източник на статията: avto.mail.ru

check engine съвети полезно индикатори двигател W10