Какво да направите, ако спукате гума и нямате резервна

Това си е сериозен проблем, който ще изисква от вас ремонт с аварийния комплект, но има и няколко други трика, които трябва да се знаят

спукана гума

iStock

Н ай-неприятно е, когато тръгнеш на път, напълнил си багажника и светне жълтият предупредителен сигнал в таблото, че някоя гума е спаднала. И ако това все още не значи на 100%, че гумата е спукана, то тегленето на една страна или гадният звук при въртене (пляк, пляк, пляк) са сигурни знаци, че имате проблем. Много често той е предизвикан от тяло, пробило гумата. И тук идва основният въпрос:

Трябва ли да извадя винта от гумата?

Първото нещо, което трябва да направите, когато откриете спукана гума, е да разберете причината за загубата на налягане. Вариантите са три: или от вентила, или от пирон/винт/друг обект, пробил гумата или около джантата. Всъщност това е редът, в който трябва да започнете проверката.

Преди да потърсите дупка в гумата, трябва да се уверите, че вентилът не е повреден и задържа налягането в гумата. Това става лесно: взимате бутилката си с вода и го обливате, ако нямате – може да го наплюнчите. Въздушните мехурчета ще са индикация за проблем. Обикновено в този случай може просто да напомпате гумата и да посетите сервиз за гуми или магазин. Ако няма мехурчета, продължавате със следващата стъпка: търсенето на чужд обект в гумата.

Ако бърза проверка не доведе до откриването на пирон, винт или друг очевиден предмет, стърчащ от гумата, можете отново да прибегнете към вода, като обилно облеете гумата и потърсите мехърчута.

Ако откриете винт или пирон, не бързайте да го вадите: първо опитайте да напомпате колелото и проверете колко бързо спада гумата. Самият външен обект запечатва частично спукването, така че често може просто да напомпате гумата и да стигнете до сервиза.

Най-редкият случай е налягането да спада в област около джантата. Това обикновено се случва след смяна на гуми. В този случай вероятно майсторът не е свършил добре работата си.

Какво да направите, когато откриете причината?

Ако причината за спукването е ясна, но гумата не може да се напомпа, тогава можете да опитате да я поправите. Тук също има различни сценарии.

Има два варианта за ремонт на гума на място с помощта на специални инструменти: използване на т. нар. фитил и запълване на гумата със специален уплътнител.

Първият вариант е една от най-популярните опции. Това всъщност е лента от сурова подсилена гума. Комплектът включва още лепило-уплътнител, абразивно шило и игла с ухо. Първо, мястото на спукването се пробива отново с шилото, за да се разшири леко дупката, след което с помощта на игла в нея се вкарва фитилът, покрит с лепило. След като вкарате фитила в спукването, трябва рязко да издърпате иглата, така че фитилът да остане в гумата. След това остава само да отрежете края на стърчащия край и да напомпате колелото.

Вторият вариант е комплект за аварийно напомпване на гумата със специална запълваща смес. Новите автомобили вече се предлагат само с такива комплекти, но те се продават и в магазините. Във всеки случай уплътнителят трябва да се впръска с помощта на компресор в гумата през вентил. Стъпките за правилното използване на комплекта са описани подробно в ръководството на потребителя на автомобила или самия комплект.

Какво да направите, ако няма нито фитил, нито запълваща смес?

Най-тежкият вариант е ситуация, при която има спукване, но нямате средства за авариен ремонт или майстор на близо. В тази ситуация може да опитате да се справите с „народни средства“.

Най-лесният вариант е да се опитате да завиете самонарезен винт в мястото на спукването. Самонарезният винт спомага частично да запечатате дупката, да напомпате колелото и да се опитате да стигнете до сервиз. Ако пирон или самонарезен винт вече стърчат на мястото на пробива, но не задържат налягането, опитайте да вкарате по-голям самонарезен винт на това място място.

От къде мога да взема самонарезен винт? Например, развийте такъв някъде в купето и след това го върнете на мястото му.

Ако нямате под ръка самонарезни винтове и спукването е малко, тогава има друга „народна рецепта“: налейте вода в гумата през вентила. Тя трябва да играе ролята на „уплътнител“, равномерно разпределена в гумата при шофиране и намаляваща изпускането на въздух. Разбира се, не трябва да очаквате надеждност от този метод, но понякога може да стигнете с ниска скорост до сервиза. И такава техника няма да навреди, дори и да се окаже неуспешна.

Ако нямате нито желанието, нито средствата, нито уменията да се справите със спукването, можете да прибегнете само до външна помощ. Например труден и мръсен, но работещ вариант е да свалите колелото и да вземете такси с него до най-близкия сервиз. По-прост и по-чист вариант, но по-скъп, е да извикате Пътна помощ, за да закарате колата в сервиза. Третият, най-лесен вариант е да използвате услугите на мобилен гумаджия, ако обаче се в близост до града.

спукана гума гуми съвети полезно