Г умите run flat (RFT) се изобретени от Michelin още през 30-те години, но масово на пазара навлизат почти седем десетилетия по-късно.
Основното им предназначение е да позволят движение на автомобила след спукване на гумата. Този тип гуми се предлага в три разновидности, като най-масовата е с подсилени бордове, които позволяват поддържане на теглото на автомобила, дори след спукване.
Ето какви причини се изтъкват в полза на стандартните гуми.
Гумите run flat са по-скъпи от стандартните гуми
Заради своята подсилена конструкция, този тип гуми са чувствително по-скъпи от стандартните, като някои RFT струват два пъти повече от своите конвенционални аналози.
Да, гумите run flat са по-безопасни в случай на спукване, но ако водачът следи постоянно налягането в гумите си и пътя, спукване на гумата е малко вероятно.
Комплект висококачествени гуми е по-евтин от комплект run-flat от по-евтин производител. Минусите са, че ще ви трябва крик, резервна гума или комплект за авариен ремонт на спукана гума, ако автомобилът ви не е оборудван с такива.
Гумите run flat са по-шумни и влияят на управлението на автомобила
Заради по-дебелите си бордове, RFT са по-тежки и корави. Това значи, в почти всички случаи, че RFT са по-шумни от стандартната гума.
Но това е най-малкото, което човек мисли, когато избира гуми. Ако ситуацията стане по-осезаема на магистралата, лесно може да увеличите музиката.
Но самата конструкция на RFT води до по-твърда возия, а това влияе на пътното поведение. Докато това няма да е очевидно в луксозен модел при движение по отлична пътна настилка, на пътища с дупки, или ако седите в по-спортна кола (но тук ефектът показност взима връх), която карата, както трябва да бъде карана, ще усещате и най-малката неравност.
Ако минете на стандартни гуми, веднага ще забележите по-комфортното поведение, но пък ако държите на тънките „палачинки” за показност, тогава този материал не е за вас.
Спукана run flat гума може да издържи определен пробег с ниска скорост
Не са малко хората, които смятат, че след спукване на RFT, може да продължат пътуването си без никакви притеснения.
Но това е далеч от истината, защото ограниченията са сериозни и най-често гласят така: ако спукате run flat гума, може да продължите движението не повече от 80 км, с не повече от 80 км/ч максимална скорост.
Затова, ако сте си мислили, че RTF премахва главоболията със спуканите гуми, значи сте се лъгали.
Гумите run flat рядко могат да се използват отново след спукване
Ако спукате гума и стигнете до сервиза след не повече от 80 км, спукването обикновено може да се поправи, освен ако не е настъпила такава повреда, която да не позволява ремонт. Но пък в такъв случай вероятно няма и да успеете да изминете много голяма дистанция.
Но в общия случай спукването може да се поправи и да продължите пътуването си. Но трябва да знаете, че бордовете на гумата вече няма да са със същата здравина, затова няма да могат да понесат теглото на автомобила в случай на нова повреда. Това вероятно ще повлияе и на управлението на автомобила. В такъв случай е препоръчително да смените run flat гумата с нова.
Има по-голяма вероятно за спукване на джанта с гума run flat
Твърдостта и теглото на RFT много често може да доведа до повреда на джантата, когато минете през дупка. Ако джантите не са ковани и са с голям диаметър, спукването или огъването им е много вероятно. Открити навреме, подобни пукнати могат да се заварят, но ако останат незабелязани, те могат да причинят сериозна повреда на джантата, които да изискват смяната им.
Същите проблеми може да имате и със стандартни гуми, естествено, но това е по-малко вероятно, тъй като гъвкавият борд е способен да поеме по-добре удара в дупка.