Е вропейската асоциация на автомобилните производители ACEA официално поиска от регулаторните органи на ЕС да облекчат целите за емисиите CO2 през 2030 и 2035 г. за леки автомобили, микробуси и камиони, твърдейки, че те остават нереалистични въпреки стотиците милиарди инвестиции от страна на автомобилните производители.
Европейската комисия ще преразгледа тези цели до края на годината, като част от „стратегически диалог“ за бъдещето на автомобилната индустрия, анализира Automotive News.
Според независими пазарни анализи, делът на изцяло електрическите автомобили ще бъде само 63% до 2035 г., когато всички нови автомобили трябва да имат нулеви емисии, ако се запази настоящият темп на растеж на пазара, се казва в политически документ на групата от 8 октомври.
Тази година делът на електрическите автомобили в ЕС е около 16%; за микробусите е 8,5%, а за тежкотоварните камиони - 3,6%, съобщи ACEA.
Тъй като на автомобилните производители вече е дадена гъвкавост по отношение на целите за 2025 г., много по-строгата цел за 2030 г. е „непостижима“ и индустрията може да се изправи пред общи глоби до 25 милиарда евро за неизпълнението ѝ, заяви ACEA.
Следователно има сериозни основания за пренастройване на настоящия път за намаляване на емисиите CO2“, заявява ACEA.
Групата подчерта, че „електрификацията ще остане основният път и че политическата подкрепа трябва да се фокусира върху увеличаване на дела на електрическите автомобили.“
Като част от процеса на стратегически диалог, през март Европейската комисия публикува серия от препоръки в план за действие. В допълнение към напредъка в прегледа на целите за CO2 за 2030 г. и 2035 г., планът дава на автомобилните производители тригодишен период за постигане на целите за CO2 за 2025 г., определя мерки за осигуряване на „равнопоставеност“ спрямо новите конкуренти от Китай, цели да стимулира търсенето на електромобили, да разработи регулации за малки електрически автомобили и да изгради европейска верига за доставки на батерии, наред с други неща.
Средни стойности на емисиите, кредити за малки автомобили, въглеродно неутрални горива са сред предложенията.
В своя политически документ ACEA предлага спазването на целите за 2030 г. да се основава на средната стойност за петгодишния период 2028-2032 г., подобно на целта за 2025 г. Други ключови предложения:
• Малките електрически превозни средства трябва да получат суперкредит за постигане на целите
• Плъг-ин хибридите и удължаващите пробега автомобили трябва да играят по-голяма роля
• Превозните средства, използващи въглеродно неутрални горива, като биогорива или синтетични горива, трябва да бъдат поставени наравно с електрическите автомобили
• Стимули за инициативи за декарбонизация, като например използване на „зелена“ стомана в производствения процес
• За микробусите препоръчва постигане на целите за емисии CO2 за 2025 г. през периода 2025-2029 г. и промяна на целта за 50% намаление за 2030 г.
• За камионите ACEA иска преглед по-рано от планираната 2027 г. и спешни действия, за да се предотврати глобяването на производителите за неизпълнение на текущите цели.