Л ятото наближава, добре е климатикът да бъде обслужен, за да разчитате на пълния му капацитет на път за морето, или когато влезете в автомобила, след като е преседял няколко часа под слънцето. С помощта на avto.mail.ru отговаряме на някои от най-популярните въпроси, свързани с климатичната система в автомобила.
Защо не работи климатикът?
Най-честите причини за неизправност на климатика е изтичането на фреон, циркулиращ през тръбите на системата. Това може да се дължи както на рядката му употреба за охлаждане на интериора, така и на повреда или корозия на линиите, по които минава хладилният агент. С течение на времето много съединения в климатичната система губят своята плътност. Конструктивно системата не е проектирана да работи без зареждане с фреон повече от 5-7 години.
Колко често трябва да се обслужва климатикът?
Смята се, че климатичната система на нов автомобил трябва да се пълни с фреон веднъж на 2-3 години, а при автомобили на възраст над 5-6 години това трябва да се прави ежегодно. Освен това два пъти годишно (пролет и есен) е препоръчително да се извършва антибактериална обработка на изпарителя на климатика, за да се избегне появата на вредни бактерии, циркулиращи в купето.
Как климатикът влияе на разхода на гориво?
Работата на климатичната система увеличава разхода на гориво средно с 10%, т.е. с 1 л/100 км. Но не правете грубата грешка да карате с висока скорост с отворени прозорци, това често води до увеличаване на разхода с 20%, т.е. с 2 л/100 км.
Губи ли мощност автомобилът заради работата на климатика?
При работещ климатик мощността на двигателя на колата може да падне с около 10-15% или плюс-минус 10 к.с. Колкото по-висока е мощността на двигателя, толкова по-малко забележим е този ефект и обратното. На градска кола с 1,0-литров мотор и мощност 50-60 к.с. климатикът вероятно ще трябва да се изключи дори за изпреварване, а на по-големи коли с 2,0-литров двигател, който генерира 150-170 к.с. и повече, водачът най-вероятно дори няма да усети въздействието на работата на климатичната система.
Може ли да се разболея от климатика?
Най-голямата опасност за шофьора и пътниците в жегите е работата на климатика на пълна мощност. Тоест, най-големият риск е да настинете от силна разлика в температурата на въздуха на улицата и в колата, когато от жегата на града се отпуснете в студена седалка под ледени въздушни потоци, духащи право към вас.
Разлика от не повече от 10°C се счита за комфортна и безвредна за здравето. Това означава, че ако навън е +35°С, то температурата в салона на автомобила не трябва да се сваля под +25°С. Също така не е препоръчително да насочвате потоци студен въздух към лицето, скъсявайки пътя му до белите дробове. Не забравяйте и за бактериите, споменати в трета точка от нашия списък.
Как да премахнем неприятната миризма от работата на климатика?
Често след включване или изключване на климатика от въздуховодите започва да се усеща неприятна миризма на влага, мухъл и прах. Елементите на климатика по време на работа се нагряват и върху тях се кондензира влага. Тези два компонента са благоприятни за образуването и размножаването на микроби, а неприятната миризма в купето може да бъде резултат от тяхната жизнена дейност и гниене на натрупаната мръсотия.
В търговската мрежа се предлагат различни препарати за почистване на системата с дълга тръбичка за впръскване дълбоко във въздуховодите, т. нар. димна бомба, която се задейства в затворен интериор с работеща вентилация, без хора в колата.