В ечната фраза на Ран Босилек е неоспорима за родната ни среда, но е все по-малко приложима в модерния, високотехнологичен свят. Европейските автомобилни производители изпитват нагледно този факт, тъй като китайските им колеги и конкуренти разработват коли за рекордно бързо време, с което не само настигнаха, но и според мнозина – задминаха опитните играчи.
И те изглежда го признават, тъй като също започват да ускоряват темпото на работа. Renault е сред компаниите, които също искат да ни покажат, че може да се работи бързо и качествено. И ще ни го докаже с новото Twingo EV, съобщава Autocar.
Компанията разказва пред изданието, че е разработила целия модел точно за 100 седмици – двойно по-бързо, отколкото ѝ е било нужно за колите отпреди няколко години. Заслуга за това има платформата Ampr Small EV, помогна да се съкрати времето за разработка на Renault 5 и Renault 4 за по три години всяка.
Twingo допълнително ускорява темпото, при това доста повече. И целта е именно да се отговори на неуморимия ритъм на китайските марки.
„Ако преди две години разполагаше с гигафабрика и избереш литиеви батерии, беше крал на света. Сега пазарът те пита защо нямаш литиево-фосфатни батерии. Да се действа бързо е начин да се позволи на компанията да взима решения в последния момент. Представете си, ако можете да разработите кола за един ден. Знаеш каква е тенденцията и можеш да дефинираш обема“, казва Седрик Комбеморел, главен технологичен директор на Renault.
Разбира се, това не означава, че Renault смята да разработва коли за един ден. Но го дава като ясен пример за основната философия на компанията – не можеш да разделяш скоростта и технологията. Двете са свързани.
Затова Renault е основала проекта Leap 100. Компанията иска да спести 16% от времето за общото планиране и идентификация на моделите, 41% от времето за разработка и рефиниране на технологиите и 26% от времето за финалния индустриален процес.
За целта ще се възползва и от някои нови технологии. Сред тях е и изкуственият интелект. „AI е данни, така че е знание. А знанието интелект ли е“, казва Стефано Болис, ръководител на стратегиите за дизайн и авангардни технологии.
Ако питаме AI да направи дизайна на нов Scenic ще разгледа снимките на старите модели, за да изработи своята идея. AI не може да прогресира и да развие дизайна по нов начин, но може да помогне на дизайнерите да го направят, ако го използват по правилния начин, смята Болис.
Renault дори са си разработили собствен AI, които е изграден със собствена база данни с информация от Renault, Alpine, Dacia и Mobilize. Всеки дизайнер може да дефинира своя уникален стил, който ще е достъпен само за него и да има своя „тайна рецепта“, а AI моделът ще им помогне по-бързо да развият идеите си. „Дизайнерите са приятели, но и се състезават предложенията им да спечелят, така че не искат да споделят методите си“, допълва Болис.
И дава за пример колко по-бързо стават нещата – от скица от 3D модел при стандартния процес се стига два дни работа. С AI суровата версия може да стане за секунди и след това да бъде прецизирана.