К огато купуваме „нов внос“, превъртяният километраж е само едно от малкото неща, които човек трябва да провери. Ходовата част и двигателят са основните, като тук ще обърнем внимание на втория. Има редица признаци, на база които може да се разбере дали да продължите да обмисляте тази опция за покупка, или незабавно да забравите за нея.
Правилната проверка не изисква допълнителни разходи от купувача и спестява пари за диагностика в сервиз. И така, на какво трябва да обърнете внимание, след като погледнете в моторния отсек?
Звукът на двигателя
На първо място, трябва да стартирате двигателя и да послушате работата му. Студеният старт може да ви каже много. Ако доловите прещракване или стържещи звуци, това значи проблем с бендикса (зъбно колело, чиято роля е да завърти маховика с цел да възбуди стартера).
Ако стартирането е тихо, но се чуете дрънчене, сякаш някакъв предмет стърже върху метална повърхност, тогава най-вероятно има проблем с лагерите. Това е тревожен симптом, тъй като счупени лагери могат да доведат до заклиняване и скъсване на ремъка, а това от своя страна до огъване на клапани и скъпи ремонти.
При двигатели на Volkswagen, заради наличието на пръстени, чукат и буталата в цилиндрите, които поради късите си престилки започват да докосват стените на горивната камера при студен старт. Появяват се драскотини, които ще трябва да бъдат ремонтирани в даден момент.
Казано най-общо: потракване при студен старт от моторния отсек не е признак за нищо добро!
Течове на масло
Ако видите блестящ моторен отсек на стар автомобил, трябва да имате едно на ум. Това би могло да означава (и вероятно означава), че продавачът се опитва да прикрие теч на масло.
Излишно е да го казваме, но все пак: забележите ли черна течност под автомобила, въобще не продължавайте разговора за евентуална покупка, освен ако не купувате тази кола за части.
Често течовете на масло са незначителни. Такива могат да възникнат заради тънки уплътнения. Подобни има много в двигателя, особено в областта на газоразпределителния механизъм (GRM), главата на цилиндъра, масления филтър, коляновия вал и други компоненти на силовия агрегат.
Теч на масло може да попадне върху тръбите на охладителната система на двигателя, което с течение на времето може да влоши свойствата и в даден момент да доведе до пробив и изпръскване на горещ антифриз.
Течове на масло могат да възникнат поради неизправност на системата за изравняване на налягането на картерните газове. Образуване на свръхналягане в цилиндъра провокира изтичане на масло през уплътненията.
Има ли чип тунинг?
Ако двигателят не е измит и няма течове, попитайте дали предишният собственик е правил нещо по електронния контролен блок (ECU). Понякога, за да увеличат мощността на двигателя, собствениците прекъсват катализатора и инсталират нова програма. Така се увеличава мощността, но вероятно започват да се отделят повече изгорели газове, а с това има риск от образуване на сажди и серни отлагания върху клапаните и буталата.
Жълт индикатор на таблото
След стартиране на двигателя всички предупредителни светлини на таблото трябва да изгаснат, но понякога остава едно тревожно жълто предупреждение с надпис Check engine. Това означава, че вътрешната диагностична система е открила проблем в една от системите на силовия агрегат.
Това може да са софтуерни грешки, както и проблеми с изпускателната система. Точен отговор какъв е проблемът ще даде диагностика в сервиз.