В днешно време високата скорост, заради която мнозина обичат колите си, е източник на опасност, което влияе пряко върху броя на произшествията, както и върху сериозността им.
Като една от ефективните мерки за ограничаване на тази доза адреналин за шофьорите, който Световната здравна организация нарича най-важният източник на пътни травми, компаниите използват електронен ограничител на скоростта.
Какво е електронен ограничител на скоростта?
Ограничителят на скоростта не е устройство. Не може да го демонтирате и да го изхвърлите. Това е програма в електронния блок за контрол, който в зависимост от вградените в него алгоритми не позволява на двигателя да продължи да ускорява автомобила след дадена скорост.
Най-често автомобилните производители вграждат тази функционалност в бързи и мощни автомобили.
Първото ограничение на скоростта за автомобили е определено със закон в щата Кънектикът, САЩ, на 21 май 1901 г. Документът регламентира движението на автомобили в близост до конски каруци и забранява движението в града със скорост над 12 мили в час (19 км/ч), а извън него - над 15 мили в час (24 км/ч).
Максималната скорост на много немски автомобили е ограничена от такава електронна спънка до 250 км/ч. Пионери тук бяха Audi, BMW и Mercedes-Benz, които сключиха джентълменско споразумение за доброволно активиране на ограничение на скоростта от 250 км/ч на своите автомобили. Това се случва през 1987 г., когато е лансирано второто поколение на „седмицата“ и по-специално – на най-мощната версия BMW 750i с V12 двигател.
Но джентълменското споразумение започва да гуми стойност
Доброволното споразумение за максимално ограничение на скоростта до 250 км/ч, сключено между най-големите германски производители на автомобили, обаче започва да губи силата си с времето. Надпреварата за скорост и ускорение е една от причините за това.
В резултат на това на купувачите, готови да платят допълнително за конкретен пакет, се предлага възможността техният автомобил да надскача границата от 250 км/ч. Това става много лесно, защото ограничителят е кодиран в ЕСU, а щом става въпрос за софтуер, той лесно може да бъде заобиколен.
Ограниченията застрашават всички
Много организации за безопасност на движението и околната среда активно се застъпват за принудителното оборудване на всички автомобили без изключение с ограничители на скоростта. С тези мерки авторите на идеята искат да намалят пътните инциденти и смъртността при ПТП.
Интелигентната система за ограничаване на скоростта ISA (Intelligent Speed Assistance), която вече се внедрява в редица модели, трябва да помогне за това. Той не „задушава“ двигателя непрекъснато, а действа според ситуацията, базирайки се на GPS данни за местоположението на автомобила и информация от камери за разпознаване на пътни знаци.
Ако в този участък водачът превиши разрешената скорост, ISA първо ще го предупреди за нарушението със специален сигнал. И ако продължи да игнорира тази информация, той ще попречи на работата на двигателя, ограничавайки оборотите му.
Дискусиите за въвеждането на тази система в Европа се водят от 2019 г., но официални лица вече са я одобрили предварително. Интелигентните ограничители на скоростта започнаха да се вграждат в новите автомобили, излизащи на пазара в ЕС от май 2024 г.