Tesla съди яко китайски клиенти и журналисти – и печели почти всеки път

Tesla играе агресивно в Китай, за да заглуши критиците и да ограничи отговорността си

Пламен Георгиев,
Tesla Китай

Getty

Д жан Яджоу протестира публично, че спирачките на нейния Model 3 са отказали и са причинили инцидент през 2021 г., който изпратил родителите й в болница. Tesla отговаря, че това не е вярно и я съди за клевета. Китайски съд отсъжда Джан да плати на компанията над $23 000 и да се извини публично за критиките си.

Днес продажбите на Tesla отбелязват драстични спадове по света, но не и в Китай, където тя процъфтява в система, в която регулаторите, съдилищата и медиите отговарят пред управляващата комунистическа партия.

Не е обичайно автомобилните производители - в Китай или другаде - да съдят собствените си клиенти. Но Tesla го прави успешно в Китай, където компанията на Илон Мъск използва съдилищата и покровителството на могъщ лидер, за да заглуши критиците и да ограничи отговорността си.

Мъск има мощен покровител в Китай

Търговският и политически успех на Tesla в Китай зависеше от подкрепата на могъщ покровител: Ли Цян, бивш партиен шеф на Шанхай, който сега е премиер на Китай, втори по ранг след президента Си Дзинпин. Tesla построи първия си „Гигазавод“ в покрайнините на финансовата столица на Китай под негово ръководство през 2019 г.

С подкрепата на Ли, Tesla беше първият чуждестранен автомобилен производител, на който беше позволено да запази пълен контрол над начинанието си в Китай. Tesla получи нисколихвени заеми, данъчни облекчения, благоприятни регулаторни промени и други предимства. През януари 2020 г. Мъск представи първата китайска Tesla на сцена в Шанхай. През тази година Tesla реализира годишна печалба за първи път в историята си и Мъск скоро беше обявен за най-богатия човек в света.

Tesla отбеляза впечатляваща серия от победи в китайските съдилища

През последните четири години Tesla съди най-малко шест частни собственици на свои електромобили в Китай, които са имали внезапни неизправности на колите си, оплаквания за качество или злополуки, за които твърдят, че са причинени от механични повреди. Компанията също така е съдила най-малко шестима блогъри и две китайски медии, които са писали критично за компанията, според преглед на публични съдебни документи и китайски медийни съобщения от „Асошиейтед прес“.

Tesla е спечелила всичките единадесет дела, за които AP е могла да разбере какви са били присъдите. Две присъди са в процес на обжалване. Един случай е уреден извън съда. Tesla не само е спечелила делата за клевета, които е завела срещу собственици и критични журналисти, но е спечелила и съдебни дела, заведени от клиенти срещу нея.

Преглед на AP на китайската правителствена база данни със съдебни документи, публикувана онлайн, открива 81 граждански решения, в които собственици на автомобили съдят Tesla за проблеми с безопасността и качеството или договорни спорове. Собствениците на автомобили са спечелили само в девет от тези случаи. Докато някои експерти от индустрията казват, че обикновено е трудно за клиентите да спечелят такива дела, други казват, че е забележително чуждестранна компания да се радва на такъв пламтящ успех в китайските съдилища.

Медийното отразяване на Tesla в Китай е ограничено

Двама китайски журналисти, базирани в Шанхай, казват на АР, че има неписано правило да се избягва критичното отразяване на Tesla. И двамата говорят при условие за анонимност, опасявайки се от отмъщение. „Нашият редактор ни каза, че не трябва да пишем негативно за Tesla, защото това е ключова компания, която беше представена и защитена от правителството на Шанхай“, казва един от тях.

Тези, които се отклоняват от това неписано правило, се озовават в съда. Компанията на Мъск съди медиите PingWest и ifeng.com заради негативно отразяване. PingWest трябва да се извини за публикация, в който се твърди, че заводът на Tesla в Шанхай е „sweatshop“, като е осъдена да плати $13 700. Агенцията не може да определи изхода от делото срещу ifeng.com, което си навлече гнева на Tesla, след като писа за премеждията на собствениците на автомобили, които се бориха с Tesla.

Гигантът за електрически превозни средства BYD също агресивно преследва медиите в съда, включително неуспешно дело срещу Vice Media в САЩ. Съвсем наскоро Nio и Li Auto заводеха дела за клевета срещу блогъри в Китай, за които се твърди, че разпространяват невярна информация за техните компании.

Tesla обаче се откроява дори сред жестоките си китайски конкуренти - преследвайки собственици на автомобили, претърпели катастрофи. „Tesla използва своите законови предимства, за да тормози китайските собственици на автомобили и хората, които говорят в тяхна защита“, каза Фън Шиминг, автомобилен блогър и собственик на Tesla, който беше осъден от съд в Шанхай миналата година да плати на Tesla $34 000, след като пише за предполагаемите повреди на спирачките на Tesla.

Източник на статията: apnews.com

съдебен иск Китай Tesla