С писъкът с автомобилни компании, които по една или друга причина са останали в историята, всъщност е много по-дълъг, отколкото можем да си представим. А богатата история на световната автомобилна индустрия помни и случаи, когато грешките, направени на даден етап, струват твърде скъпо на известни компании.
Въздушните възглавници - убийци
Японската компания Takata е основана през далечната 1933 г. и в началото на новия век е един от най-големите световни производители на системи за сигурност и компоненти за автомобили. Но гигантът се срина, при това много бързо. Оказа се, че въздушните възглавници на компанията работят „неправилно“. Пиропатроните, които раздуват въздушната възглавница, са избухвали много по-мощно от предвиденото, в резултат на което метални парчета са излитали в купето и причиняваха сериозни наранявания на хора. Не малко бяха и смъртните случаи!
Скандалът се разгоря постепенно. Първите сигнали дойдоха в началото на новото хилядолетие, но ръководството на Takata решава... да не прави нищо. Въпреки че експлозиите продължават и има ранени хора.
Американските власти в крайна сметка започнаха мащабно разследване. През ноември 2015 г., след месеци на процедури, беше взето сензационно решение - Takata беше обявена за виновна за производството на опасни въздушни възглавници. Компанията бе глобена от американските власти и срещу нея бяха заведени огромен брой искове от жертви и производители на автомобили. Последните претърпяха огромни щети, тъй като общо 37 милиона автомобила бяха изтеглени по целия свят. Очакваната загуба от този скандал варира от $10 до 50 милиарда!
През 2017 г. Takata обяви фалит, след което компанията беше поета от американския производител на части Key Safety Systems (KSS).
„Дизелгейт”
Петък, 18 септември 2015 г. в концерна Volkswagen вероятно все още се нарича „Черен петък“. Именно на този ден САЩ обявиха, че германските автомобили с дизелови двигатели имат специални програми, които им позволяват да намалят нивото на вредни емисии в атмосферата по време на сертификационни тестове.
Става въпрос за най-голямата измама в историята на автомобилната индустрия! Още в понеделник акциите на VW паднаха от $162 на $ 102. И усещането беше, че това е само началото.
Скандалът не доведе до фалит на Volkswagen, но почти цялото ръководство на концерна беше принудено да подаде оставка. Един от мениджърите на американското подразделение на VW Оливър Шмид дори беше осъден в САЩ на седем години затвор!
Около 11 милиона автомобила Volkswagen, Audi, Skoda и Porsche трябваше да бъдат изтеглени за ремонт, а общите разходи на концерна достигнаха няколко десетки милиарда долара - компанията похарчи $25 милиарда само в Съединените щати.
Залепва ли или не?
Много от нас знаят още от детството си, че Toyota е много надежден автомобил. Но скандалът с „педала“ нанесе сериозен удар върху имиджа на марката. Въпросът беше следният: в началото на първото десетилетие на ХХI в собственици на Toyota започват да се оплакват, че колите им... ускоряват сами. Хората от Toyota са притеснени.
Отначало казват, че за всичко са виновни стелките, които блокират педала на газта при натискане. След това се установява, че виновникът е зъбатото колела между педала и датчика за положението му. Въпреки че в същото време други експерти уверяват, че всъщност няма нищо нередно в педала и колите попадат в катастрофи заради самите шофьори, които... просто са объркали педала на газта и педала на спирачката.
Toyota с право решава да не допуска грешките на своите конкуренти. Компанията поема цялата вина, плаща огромни компенсации и извършва най-мащабните сервизни акции в историята си, под които попадат над 9 милиона автомобила
Кой е виновен: гумата или автомобилът?
Ford и производителят на гуми Firestone са партньори от 100 години. Въпреки това през 2000 г. американските власти забелязват странна статистика - твърде често Ford Explorer участва в „неразбираеми“ инциденти с висока скорост.
Освен това ръководството на Firestone заявява, че няма да носят отговорност сами - те казват, че Ford също е виновен, тъй като именно той е избрал такива колела за монтиране на автомобили, за да елиминира присъщите дефекти на модела. Разследването показа, че това е така. Смята се, че Ford (в допълнение към репутационните щети) е загубил поне $3 милиарда заради скандала.
Опасен при всяка скорост
В края на 50-те години на миналия век американската компания Chevrolet решава да започне производството на компактен модел Corvair, който е насочен към млади и бедни купувачи. Corvair е позициониран като най-смелия и усъвършенстван модел на пазара, а списание MotorTrend дори го обяви за "Кола на годината"!
Въпреки това през 1965 г. адвокатът Ралф Нейдър публикува книгата „Опасен при всяка скорост“. В него той критикува Corvair на всички фронтове. И на първо място заради неговата управляемост.
Със сигурност тази книга щеше да остане незабелязана от повечето жители на Съединените щати. Но GM започва да прави странни неща. Концернът наема частни детективи, които започнат да подслушват телефона на Нейдър и дори подкупват проститутки, за да дискредитират автора на книгата. Всичко това, разбира се, става известно на пресата. И скандалът взима съвсем различен обрат – започват да говорят за Corvair на всеки ъгъл. Нещо повече, Ралф Нейдър съди GM, обвинявайки компанията в нахлуване в неприкосновеността на личния живот и дори спечелва $425 000. Огромна сума по стандартите на 60-те години.